|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ (TEKLİF EDİLEN) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı egzersizin tüm fizyolojik sistemler üzerine etkilerini inceleyebilecek bilgi birikimini kazandırmak, enerji kavramı, farklı egzersizlerin enerji maliyetleri, organizmanın enerji yolları, egzersiz sonrası toparlanma, fizyolojik sistemlerin egzersize uyumu, akut ve kronik adaptasyon mekanizmaları, farklı ortamlarda yapılan egzersizlerde organizmanın adaptasyonu ile ilgili konuları öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Egzersiz fizyolojisine ilişkin temel kavramlar ve organizmanın yapısal organizasyonu tanıtır. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular. PÇ-29 Antrenman programını değerlendirme ve geliştirme sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri arasındaki ilişkiyi açıklar. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular. PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Kas sistemi ve egzersize akut ve kronik adaptasyonu açıklar. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular. PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-4 | Sinir sistemi ve egzersize akut ve kronik adaptasyonu açıklar. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular. PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Kardiyovasküler sistem ve egzersize akut ve kronik adaptasyonu açıklar. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular. PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-6 | Solunum sistemi ve egzersize akut ve kronik adaptasyonu açıklar. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular. PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, egzersiz fizyolojisinin kronolojisi, enerji metabolizması, kas sistemi ve egzersiz, sinir sistemi ve egzersiz, kardiyovasküler sistem ve egzersiz, kan fizyolojisi ve egzersiz, solunum sistemi ve egzersiz gibi konuları kapsar. Öğrenciler, bu sistemlerin egzersize akut ve kronik adaptasyonlarını öğrenirler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Egzersiz Fizyolojisinin Kronolojisi, Organizmanın Yapısal Düzeyi, Canlıların Ortak Özellikleri, Canlılığın Devamı için Gerekli Faktörler, Hücrenin Yapısal ve Fonksiyonel Özellikleri, İnsan Organizmasındaki Fizyolojik Sistemler, Egzersize akut ve kronik Adaptasyon | Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Enerji Metabolizması; Vücutta Enerji İçin Kullanılan Besin Öğeleri, ATP (Adenozin Trifosfat) Enerji Molekülü, Aerobik ve Anaerobik Enerji Sistemleri | Anlatım, Gösterim |
3 | Krebs Döngüsü (Sitrik Asit Döngüsü), Elektron Taşıma Zinciri (ETZ), Egzersize Glikolitik Enzim Adaptasyonları, Egzersize Kas İçi Glikojen Adaptasyonları, Egzersize Laktat Eşiği Adaptasyonları, Enerji Sistemlerinin Etkileşimi, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı | Anlatım, Gösterim |
4 | Kas Sistemi ve Egzersiz; İskelet Kasının Yapısı ve Fonksiyonu, Moleküler Mekanizması, Kas Çeşitleri, Kas Kasılma Mekanizması, Kasılma Tipleri | Anlatım, Gösterim, Uygulama |
5 | Kas Sistemi ve Egzersiz; Lif Tiplerinin Yapısal ve Fonksiyonel Özellikleri, Kas Yorgunluk Paradigması, Kas Sisteminin Egzersize Akut ve Kronik Adaptasyonu, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı | Anlatım, Gösterim, Uygulama |
6 | Sinir Sistemi ve Egzersiz; Sinir Sisteminin Temel Kavramları, Sinir Sisteminin Yapısı, Merkezi Sinir Sistemi, Sinir Hücresinin Yapısı ve Fonksiyonu, İskelet Kaslarının Sinirsel Uyarılması, Kasın Duyu Organları, Motor Becerilerin Öğrenilmesi | Anlatım, Gösterim |
7 | İstirahat Membran Potansiyeli, Aksiyon Potansiyeli, Nörotransmitterler, Sinaps & Sinaptik İleti, Akut ve Kronik Egzersizlerin Beyin Fonksiyonlarına Etkisi, Nöroplastisite, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı | Anlatım, Gösterim |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kardiyovasküler Sistem ve Egzersiz; Kardiyovasküler Sisteminin Organizasyonu, Kalbin Yapısı ve İşlevi, Kalp Kası, Kalbin İletim Sistemi, Elektrokardiyogram (EKG), Kan Damarları, Koroner Dolaşım, Sistemik ve Pulmoner Dolaşım | Anlatım, Gösterim |
10 | Kardiyak Döngü, Kardiyak Debi, Egzersiz Sırasında Kardiyak Çıktı, Kalp Atım Volümü, Kalp Atım Hızı, Kan Akışı Dağılımı, Kan Basıncı, Kardiyovasküler Sisteminin Egzersize Akut ve Kronik Adaptasyonu, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı | Anlatım, Gösterim |
11 | Kardiyovasküler Sistemin Değerlendirilmesi (Laboratuvar) | Laboratuvar Çalışması |
12 | Kan Fizyolojisi ve Egzersiz; Kanın Yapısı ve Özellikleri, Kanın Görevleri, Kanın Bileşenleri, Plazma, Kan Hücreleri, Kan ve Egzersiz: Hemoreoloji, Akut ve Kronik Egzersizlerin Kan Bileşenleri Üzerine Etkisi, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı | Anlatım, Gösterim |
13 | Solunum Sistemi ve Egzersiz; Solunum Sisteminin Yapısı ve Fonksiyonları, Solunum Mekaniği, Ventilasyon, Pulmoner Ventilasyon, Alveolar Ventilasyon, Anatomik Ölü Boşluk, Akciğer Hacim ve Kapasiteleri, Akciğerlerde Gaz Değişimi, Kaslarda Gaz Değişimi | Anlatım, Gösterim |
14 | Kanda Oksijen ve Karbondioksitin Taşınması, Kaslarda Gaz Değişimi, Solunum Kontrolü, Egzersizin Solunum Sistemi Üzerindeki Akut ve Kronik Etkileri, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı | Anlatım, Gösterim |
15 | Solunum Sisteminin Değerlendirilmesi (Laboratuvar) | Laboratuvar Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Koç H. (Editör) (2023). Egzersiz Fizyolojisi “Egzersize Fizyolojik Adaptasyon ve Sportif Performans” Efe Akademi Yayınları, İst. | |
2 | Günay M, Tamer K, Cicioğlu İ, Şıktar E. (2019). Spor Fizyolojisi ve Performans Ölçüm Testleri, Gazi Kitabevi. Ankara. | |
3 | Kenney WL, Wilmore JH, Costill DL. (2021). Spor ve Egzersiz Fizyolojisi. Spor Yayınevi, Ankara. | |
4 | Bob Murray W. Larry Kenney (2020). Egzersiz Fizyolojisi Uygulama Kılavuzu, Spor Yayınevi, Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Sunumlar (PowerPoint) Ders notları (PDF) Video dersler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 5 | 1 | 5 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 10 | 1 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 10 | 1 | 10 |
Sözlü Sınav | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav (Quiz) | 2 | 2 | 4 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 12 | 1 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 140 |