Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / ANT 102 - ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ (TEKLİF EDİLEN)

Kodu: ANT 102 Adı: EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ I Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ (TEKLİF EDİLEN)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı egzersizin tüm fizyolojik sistemler üzerine etkilerini inceleyebilecek bilgi birikimini kazandırmak, enerji kavramı, farklı egzersizlerin enerji maliyetleri, organizmanın enerji yolları, egzersiz sonrası toparlanma, fizyolojik sistemlerin egzersize uyumu, akut ve kronik adaptasyon mekanizmaları, farklı ortamlarda yapılan egzersizlerde organizmanın adaptasyonu ile ilgili konuları öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Egzersiz fizyolojisine ilişkin temel kavramlar ve organizmanın yapısal organizasyonu tanıtır. PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular.
PÇ-29 Antrenman programını değerlendirme ve geliştirme sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular.
PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Kas sistemi ve egzersize akut ve kronik adaptasyonu açıklar. PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular.
PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-4 Sinir sistemi ve egzersize akut ve kronik adaptasyonu açıklar. PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular.
PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Kardiyovasküler sistem ve egzersize akut ve kronik adaptasyonu açıklar. PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular.
PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Solunum sistemi ve egzersize akut ve kronik adaptasyonu açıklar. PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular.
PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, egzersiz fizyolojisinin kronolojisi, enerji metabolizması, kas sistemi ve egzersiz, sinir sistemi ve egzersiz, kardiyovasküler sistem ve egzersiz, kan fizyolojisi ve egzersiz, solunum sistemi ve egzersiz gibi konuları kapsar. Öğrenciler, bu sistemlerin egzersize akut ve kronik adaptasyonlarını öğrenirler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Egzersiz Fizyolojisinin Kronolojisi, Organizmanın Yapısal Düzeyi, Canlıların Ortak Özellikleri, Canlılığın Devamı için Gerekli Faktörler, Hücrenin Yapısal ve Fonksiyonel Özellikleri, İnsan Organizmasındaki Fizyolojik Sistemler, Egzersize akut ve kronik Adaptasyon Anlatım, Beyin Fırtınası
2 Enerji Metabolizması; Vücutta Enerji İçin Kullanılan Besin Öğeleri, ATP (Adenozin Trifosfat) Enerji Molekülü, Aerobik ve Anaerobik Enerji Sistemleri Anlatım, Gösterim
3 Krebs Döngüsü (Sitrik Asit Döngüsü), Elektron Taşıma Zinciri (ETZ), Egzersize Glikolitik Enzim Adaptasyonları, Egzersize Kas İçi Glikojen Adaptasyonları, Egzersize Laktat Eşiği Adaptasyonları, Enerji Sistemlerinin Etkileşimi, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı Anlatım, Gösterim
4 Kas Sistemi ve Egzersiz; İskelet Kasının Yapısı ve Fonksiyonu, Moleküler Mekanizması, Kas Çeşitleri, Kas Kasılma Mekanizması, Kasılma Tipleri Anlatım, Gösterim, Uygulama
5 Kas Sistemi ve Egzersiz; Lif Tiplerinin Yapısal ve Fonksiyonel Özellikleri, Kas Yorgunluk Paradigması, Kas Sisteminin Egzersize Akut ve Kronik Adaptasyonu, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı Anlatım, Gösterim, Uygulama
6 Sinir Sistemi ve Egzersiz; Sinir Sisteminin Temel Kavramları, Sinir Sisteminin Yapısı, Merkezi Sinir Sistemi, Sinir Hücresinin Yapısı ve Fonksiyonu, İskelet Kaslarının Sinirsel Uyarılması, Kasın Duyu Organları, Motor Becerilerin Öğrenilmesi Anlatım, Gösterim
7 İstirahat Membran Potansiyeli, Aksiyon Potansiyeli, Nörotransmitterler, Sinaps & Sinaptik İleti, Akut ve Kronik Egzersizlerin Beyin Fonksiyonlarına Etkisi, Nöroplastisite, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı Anlatım, Gösterim
8 Ara Sınav
9 Kardiyovasküler Sistem ve Egzersiz; Kardiyovasküler Sisteminin Organizasyonu, Kalbin Yapısı ve İşlevi, Kalp Kası, Kalbin İletim Sistemi, Elektrokardiyogram (EKG), Kan Damarları, Koroner Dolaşım, Sistemik ve Pulmoner Dolaşım Anlatım, Gösterim
10 Kardiyak Döngü, Kardiyak Debi, Egzersiz Sırasında Kardiyak Çıktı, Kalp Atım Volümü, Kalp Atım Hızı, Kan Akışı Dağılımı, Kan Basıncı, Kardiyovasküler Sisteminin Egzersize Akut ve Kronik Adaptasyonu, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı Anlatım, Gösterim
11 Kardiyovasküler Sistemin Değerlendirilmesi (Laboratuvar) Laboratuvar Çalışması
12 Kan Fizyolojisi ve Egzersiz; Kanın Yapısı ve Özellikleri, Kanın Görevleri, Kanın Bileşenleri, Plazma, Kan Hücreleri, Kan ve Egzersiz: Hemoreoloji, Akut ve Kronik Egzersizlerin Kan Bileşenleri Üzerine Etkisi, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı Anlatım, Gösterim
13 Solunum Sistemi ve Egzersiz; Solunum Sisteminin Yapısı ve Fonksiyonları, Solunum Mekaniği, Ventilasyon, Pulmoner Ventilasyon, Alveolar Ventilasyon, Anatomik Ölü Boşluk, Akciğer Hacim ve Kapasiteleri, Akciğerlerde Gaz Değişimi, Kaslarda Gaz Değişimi Anlatım, Gösterim
14 Kanda Oksijen ve Karbondioksitin Taşınması, Kaslarda Gaz Değişimi, Solunum Kontrolü, Egzersizin Solunum Sistemi Üzerindeki Akut ve Kronik Etkileri, Güncel Bilimsel Araştırma Konularının Paylaşımı Anlatım, Gösterim
15 Solunum Sisteminin Değerlendirilmesi (Laboratuvar) Laboratuvar Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Koç H. (Editör) (2023). Egzersiz Fizyolojisi “Egzersize Fizyolojik Adaptasyon ve Sportif Performans” Efe Akademi Yayınları, İst.
2 Günay M, Tamer K, Cicioğlu İ, Şıktar E. (2019). Spor Fizyolojisi ve Performans Ölçüm Testleri, Gazi Kitabevi. Ankara.
3 Kenney WL, Wilmore JH, Costill DL. (2021). Spor ve Egzersiz Fizyolojisi. Spor Yayınevi, Ankara.
4 Bob Murray W. Larry Kenney (2020). Egzersiz Fizyolojisi Uygulama Kılavuzu, Spor Yayınevi, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Sunumlar (PowerPoint) Ders notları (PDF) Video dersler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 5 1 5
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 10 1 10
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 10 1 10
Sözlü Sınav 5 1 5
Kısa Sınav (Quiz) 2 2 4
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 8 1 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 12 1 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 140