Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / FDB 512 - FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FDB 512 Adı: İSLAM FELSEFESİNDE TANRI TASAVVURLARI II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER CERAN (omerceran@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derst İslam filozoflarının Tanrı hakkında ürettikleri düşüncelerin tespit edilmesini amaçlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Meşşai ve İşraki felsefe metinlerinde teolojik yaklaşımlarının farkını açıklayabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tanrı alem ilişkisini tanrı tasavvurları bağlamında açıklayabilir PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler.
PÇ-12 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları ve bilişim iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 monist ve dualist teolojik görüşler arasındaki farkı açıklayabilir PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-12 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları ve bilişim iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dersin içeriğini önemli İslam filozoflarının konuyla ilgili yaklaşımları oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kindi'nin Tanrı Anlayışı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Farabi'nin Tanrı Anlayışı 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Farabi'nin Tanrı Anlayışı 2 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 İbn Sina'nın Tanrı Anlayışı 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 İbn Sina'nın Tanrı Anlayışı 2 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 İşraki felsefede Tanrı 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 İşraki felsefede Tanrı 2 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Gazali'nin Tanrı Anlayışı 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 Gazali'nin Tanrı Anlayışı 2 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 İbn Rüşt'ün Tanrı Anlayışı 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 İbn Rüşt'ün Tanrı Anlayışı 2 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 Tanrı Hakkında Filozoflarla Sufilerin Görüşlerinin Karşılaştırılması Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 Osmanlı Dönemi Düşünürlerinde Tanrı Kavramı 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 Osmanlı Dönemi Düşünürlerinde Tanrı Kavramı 2 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Farabi, el-Medinetü'l-Fazıla, çev.: Yaşar Aydınlı, (İstanbul: Litera Yayıncılık, 2018)
2 İbn Sina, İşaretler ve Tembihler, çev.: Muhittin Macit, Ali Durusoy, Ekrem Demirli, (İstanbul: Litera Yayıncılık,2017)
3 Ömer Türker İslam'da Metafizik Düşünce, (İstanbul: Klasik Yayınları, 2019)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar, tablet ve ekran yansıtma cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 6 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 12 36
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 182