|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 5 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Bilimsel Hazırlık | ||||
Bölümü | İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İDRİS SÖYLEMEZ (idrissoylemez@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İDRİS SÖYLEMEZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, Türk ve İslam sanatının tarihi gelişimini ve özelliklerini öğrenmek, başta mimari eserler olmak üzere Türk ve İslam dünyasında meydana getirilmiş sanat zenginliklerini tanımayı amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk-İslam coğrafyasında yapılmış önemli eserleri tanıyabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak İslam tarihi ve sanatları alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İslam sanat eserlerinin özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Cami ve diğer eserlerin mimarisinin tarihsel gelişimini kavrayabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, Sanatın tanımı ve çeşitleri, İslam sanatı ve özellikleri, İslam mimarisinin tarihi gelişimi, İslam mimarisinde yapılar ve özellikleri; cami ve mescitler, eğitim yapıları (medreseler) ve türbeler, mimari süsleme ve diğer tezyini sanatlarını .içerir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sanat Kavramı ve Sanatın Dalları | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Sanat Olgusunu Etkileyen Faktörler | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Türk İslam Sanatları | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
4 | Erken Dönem İslam Mimarisi (Hz. Muhammed ve Dört Halife Dönemi) | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
5 | Erken Dönem İslam Mimarisi (Hz. Muhammed ve Dört Halife Dönemi) | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
6 | Emevi ve Abbasi Dönemi Eserleri | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
7 | Anadolu Dışındaki Müslüman Türk Devletlerinde Bulunan Mimari Eserler | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Büyük Selçuklu ve Anadolu Beylikleri Dönemi mimarisi | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
10 | Anadolu Selçukluları Dönemi Mimari Eserleri | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
11 | Osmanlı Dönemi Mimarisi | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
12 | Erken Dönem Osmanlı Eserleri, Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
13 | Mimaride Süsleme(Çini, Hat, Kalem işi ve Taş İşçiliği | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
14 | Geleneksel El Sanatları (Tezhip, Minyatür, Ebru ve Cilt | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
15 | Geleneksel El Sanatları (Tezhip, Minyatür, Ebru ve Cilt | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Can. Y-Gün, R.(2019).Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği,İstanbul: Kayıhan Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Slayt, Ders Kitabı, Görseller, Harita |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | %60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 8 | 7 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 8 | 7 | 56 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 240 |