|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 5 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Bilimsel Hazırlık | ||||
| Bölümü | İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | İDRİS SÖYLEMEZ (idrissoylemez@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İDRİS SÖYLEMEZ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu ders, Türk ve İslam sanatının tarihi gelişimini ve özelliklerini öğrenmek, başta mimari eserler olmak üzere Türk ve İslam dünyasında meydana getirilmiş sanat zenginliklerini tanımayı amaçlar. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Türk-İslam coğrafyasında yapılmış önemli eserleri tanıyabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak İslam tarihi ve sanatları alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | İslam sanat eserlerinin özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Cami ve diğer eserlerin mimarisinin tarihsel gelişimini kavrayabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders, Sanatın tanımı ve çeşitleri, İslam sanatı ve özellikleri, İslam mimarisinin tarihi gelişimi, İslam mimarisinde yapılar ve özellikleri; cami ve mescitler, eğitim yapıları (medreseler) ve türbeler, mimari süsleme ve diğer tezyini sanatlarını .içerir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Sanat Kavramı ve Sanatın Dalları | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 2 | Sanat Olgusunu Etkileyen Faktörler | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 3 | Türk İslam Sanatları | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 4 | Erken Dönem İslam Mimarisi (Hz. Muhammed ve Dört Halife Dönemi) | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 5 | Erken Dönem İslam Mimarisi (Hz. Muhammed ve Dört Halife Dönemi) | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 6 | Emevi ve Abbasi Dönemi Eserleri | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 7 | Anadolu Dışındaki Müslüman Türk Devletlerinde Bulunan Mimari Eserler | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Büyük Selçuklu ve Anadolu Beylikleri Dönemi mimarisi | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 10 | Anadolu Selçukluları Dönemi Mimari Eserleri | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 11 | Osmanlı Dönemi Mimarisi | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 12 | Erken Dönem Osmanlı Eserleri, Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 13 | Mimaride Süsleme(Çini, Hat, Kalem işi ve Taş İşçiliği | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 14 | Geleneksel El Sanatları (Tezhip, Minyatür, Ebru ve Cilt | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 15 | Geleneksel El Sanatları (Tezhip, Minyatür, Ebru ve Cilt | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Can. Y-Gün, R.(2019).Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği,İstanbul: Kayıhan Yayınları | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Slayt, Ders Kitabı, Görseller, Harita | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 14 | 1 | %60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 8 | 7 | 56 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 8 | 7 | 56 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 240 | ||