|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MUHASEBE VE DENETİM TEZSİZ YÜKSEK LİSANS (ÖNERİLEN PROGRAM) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FİLİZ ÖZŞAHİN KOÇ (filiz.ozsahin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, iç denetim kavramlarını, örgütlerdeki rol ve gerekliliklerinin anlatılmasını amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Denetim, kontrol ve iç denetim kavramlarını öğrenebilir. |
PÇ-1 İşletmecilik alanındaki 4 yıllık lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ya da başka bir alanda lisans eğitimi almış ise gerekli dersleri alıp bu yeterliliğe ulaşmış öğrenciler, muhasebe alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirilebilir ve derinleştirir. PÇ-3 Muhasebeye ilişkin bilgilerini işletme içinde çalışanlara ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahip olurlar. PÇ-4 Muhasebe bilgilerini analitik ve sistematik olarak analiz etme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İşletmenin hedeflerine ulaşmak için yaptığı faaliyetlerinde gecikme, noksanlık ve aksaklıklarını tespitini deneyebilir. |
PÇ-2 Muhasebenin ilişkili olduğu sosyoloji, psikoloji, sayısal yöntemler gibi disiplinlerle etkileşimini açıklar. PÇ-3 Muhasebeye ilişkin bilgilerini işletme içinde çalışanlara ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahip olurlar. PÇ-4 Muhasebe bilgilerini analitik ve sistematik olarak analiz etme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | İç denetim için gerekli olan kritik düşünme yeteneklerini geliştirebilir. |
PÇ-3 Muhasebeye ilişkin bilgilerini işletme içinde çalışanlara ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahip olurlar. PÇ-4 Muhasebe bilgilerini analitik ve sistematik olarak analiz etme becerisine sahip olur. PÇ-5 İşletme kararlarında ve uygulamalarında muhasebe bilgilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İç denetim kavramı, gerekliliği ve detayları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin içeriği ve işleyişi; güvence hizmetlerine olan küresel ve yerel gereksinimler; teftiş, kontrol ve denetim kavramları arasındaki farklılıklar | Anlatım, Soru-Yanıt |
2 | İç denetim – iç kontrol ilişkisi; iç denetim – bağımsız denetim ilişkisi; bu kavramların işletmeler açısından önemi, bu kavramların denetimin organizasyon şemasındaki yeri; iç denetim, iç kontrol ve bağımsız denetim eksikliğinin olası sonuçları; özel sektör ve kamu kuruluşları açısından iç denetimin önemi; iç denetim kavramının yerleşmesinde rol oynayan faktörler; iç denetimim bağımsızlığı, güvence ve danışmanlık faaliyetlerine etkisi | Anlatım, Soru-Yanıt |
3 | Denetim ve denetçi türleri; denetim ve denetim türleri ile aralarındaki kapsam farklılıkları; denetçi ve denetçi türleri ile aralarındaki yetki ve sorumluluk farklılıkları; denetçilerin sahip olması gereken yetki ve bilgiler; kurumsal risk yetkileri; denetim planı ve denetim görüşü modeli; denetim görüşlerinin sınıflandırılması | Anlatım, Soru-Yanıt |
4 | İç denetçilik mesleği; iç denetçinin örgüt içindeki konumu, yetki ve sorumlulukları; iç denetim mesleğinin uluslararası konumu; uluslararası iç denetçiler enstitüsü | Anlatım, Soru-Yanıt |
5 | Türkiye’de iç denetimin gelişimi; Türkiye iç denetim enstitüsü; Türkiye’de çeşitli düzenlemelerde iç denetim; özel sektörde iç denetim uygulamaları; kamu kurumlarında iç denetim uygulamaları; Türkiye iç Denetim Enstitüsü (UMUC); UMUC'un kapsamı, iç denetim meslek ahlak kuralları; iç denetim koordinasyon kurulu; | Anlatım, Soru-Yanıt |
6 | İç denetim uygulamalarında COSO modeli; COSO iç kontrol bütünleşik çerçevesi; kontrol ortamı bileşeni; risk değerlendirme bileşeni. | Anlatım, Soru-Yanıt |
7 | Bilgi sistemi bileşeni; kontrol faaliyetleri bileşeni; gözetim bileşeni; iç denetim ve risk değerlendirme ilişkisi | Anlatım, Soru-Yanıt |
8 | Ara Sınav | |
9 | İç denetim ve kurumsal yönetim ilişkisi; iç kontrol ve iç denetim konusundaki yanılgılar ve gerçekler; kurumsal yönetim ilkeleri kapsamında iç kontrol ve iç denetim; kurumsal yönetiminin varlığının ve işlerliğinin tespiti açısından iç denetimin önemi; kurumsal yönetim kapsamında yapılan iç denetimin faaliyetleri; Enron vakası ve iç denetim ilişkisi; iç denetim – denetim komitesi ilişkisi | Anlatım, Soru-Yanıt |
10 | İşletmelerde iç denetim sürecinin oluşturulması; denetime hazırlık; iç denetim planlamalarının hazırlanması ve yürütülmesinin sağlanması; raporlamalarının hazırlanması; risk ve kontrol değerlendirmeleri, | Anlatım, Soru-Yanıt |
11 | Uluslararası iç denetim standartları- nitelik standartları; bağımsızlık ve objektiflik; yeterlilik ve azamî meslekî özen ve dikkat; kalite güvence ve geliştirme programı | Anlatım, Soru-Yanıt |
12 | Uluslararası iç denetim standartları- nitelik standartları; bağımsızlık ve objektiflik; yeterlilik ve azamî meslekî özen ve dikkat; kalite güvence ve geliştirme programı | Anlatım, Soru-Yanıt |
13 | Uluslararası iç denetim standartları- performans standartları; iç denetim faaliyetinin yönetimi; işin niteliği; görev planlaması; görevin yapılması; sonuçların raporlanması; ilerlemenin gözlenmesi; risklerin kabul edildiğinin iletilmesi. | Anlatım, Soru-Yanıt |
14 | İç denetim uygulamalarında yeni yaklaşımlar; pro-aktif yaklaşım; denetlenen müşteriye yaklaşım; denetim kalitesi; teknoloji ve risk yönetimi, iç denetimde blockchain uygulamaları, yapay zeka uygulamaları | Anlatım, Soru-Yanıt |
15 | Vaka çalışması; iç kontrol ve iç denetim teknikleri ile ilgili vakalar | Anlatım, Soru-Yanıt |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ersin Güredin, Denetim ve Güvence Hizmetleri, Baskı Yılı: 2014, Türkmen Kitapevi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitapları, Defter, Yazı Tahtası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 3 | 1 | 3 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |