|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ (TEKLİF EDİLEN) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Gerek erken branşlaşılan sporlarda gerekse de geç branşlaşılan sporlarda, elit sporcuların yetiştirilebilmesi için takip edilmesi gereken uygulama sıralamasını anlayabilmek. Örnek branşlarda planlama yapabilmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Uzun Vadeli Sporcu Gelişim programını anlar. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir. PÇ-4 Farklı yaş gruplarında yapılan yayınları ve güncel çalışmaları izleme, yorumlama, değerlendirme, analiz yapma ve uygulama bilgisine sahiptir. PÇ-13 Antrenör yetenek seçimi, yönlendirme ve geliştirmede ve sporda modelleme yapma, geliştirme ve takip etmeyi planlar. PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Programın ön koşulları ile ilgili bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir. PÇ-3 Farklı yaş grupları için ulaşılması gereken en yüksek seviyelere yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. Hedefler doğrultusunda yakın ve uzun dönemler için antrenman planları yapabilir ve bunları değişen koşullara göre uyarlayabilir. PÇ-9 Spor branşında, branşa özgü veya genel çevre koşullarından kaynaklanabilecek herhangi bir problemle karşılaşılması durumunda problemin tanımlanması ve önlenmesine yönelik öneriler oluşturur. PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. PÇ-13 Antrenör yetenek seçimi, yönlendirme ve geliştirmede ve sporda modelleme yapma, geliştirme ve takip etmeyi planlar. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Programın yedi aşamasını açıklayabilir. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir. PÇ-3 Farklı yaş grupları için ulaşılması gereken en yüksek seviyelere yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. Hedefler doğrultusunda yakın ve uzun dönemler için antrenman planları yapabilir ve bunları değişen koşullara göre uyarlayabilir. PÇ-10 Farklı spor dallarındaki meslektaşlarının antrenörlük uygulaması ile ilgili görüşlerini dikkate alır. PÇ-12 Sporcuların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve analiz-sentez yapma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Dünyadan örnekleri analiz edebilir. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir. PÇ-3 Farklı yaş grupları için ulaşılması gereken en yüksek seviyelere yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. Hedefler doğrultusunda yakın ve uzun dönemler için antrenman planları yapabilir ve bunları değişen koşullara göre uyarlayabilir. PÇ-31 Antrenörlük mesleği ile ilgili bilimsel araştırmaları planlama, yürütme ve uygulama sürecinde eleştirel bakış̧ açısına sahiptir. PÇ-34 Alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Kendi branşında Uzun Vadeli Sporcu Gelişim Programı tasarlayabilir. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir. PÇ-3 Farklı yaş grupları için ulaşılması gereken en yüksek seviyelere yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. Hedefler doğrultusunda yakın ve uzun dönemler için antrenman planları yapabilir ve bunları değişen koşullara göre uyarlayabilir. PÇ-9 Spor branşında, branşa özgü veya genel çevre koşullarından kaynaklanabilecek herhangi bir problemle karşılaşılması durumunda problemin tanımlanması ve önlenmesine yönelik öneriler oluşturur. PÇ-10 Farklı spor dallarındaki meslektaşlarının antrenörlük uygulaması ile ilgili görüşlerini dikkate alır. PÇ-13 Antrenör yetenek seçimi, yönlendirme ve geliştirmede ve sporda modelleme yapma, geliştirme ve takip etmeyi planlar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
"Uzun Vadeli Sporcu Gelişimi" dersi, öğrencilere elit sporcuların yetiştirilmesinde takip edilmesi gereken uygulama sıralamasını anlamalarını sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. Bu derste, erken ve geç branşlaşma dönemlerinde sporcu gelişiminin temel faktörleri incelenecek, programın yedi aşaması detaylandırılacak ve dünya genelinden başarılı uygulama örnekleri analiz edilecektir. Öğrenciler, kendi branşlarında uzun vadeli sporcu gelişim programı tasarlama yeteneği kazanacak ve bu sürecin sürdürülebilirliğini sağlamak için gerekli bilgi ve becerileri geliştireceklerdir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Uzun Vadeli Sporcu Gelişimi Modeli | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
2 | Uzun Vadeli Sporcu Gelişiminde Temel Etkenler I (Fiziksel Yeterlik, Özelleşme,) | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
3 | Uzun Vadeli Sporcu Gelişiminde Temel Etkenler II (Yaş, Antrene Edilebilirlik) | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
4 | Uzun Vadeli Sporcu Gelişiminde Temel Etkenler III (Düşünsel-Duygusal-Ahlaki Gelişim, Yüksek performans) | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
5 | Uzun Vadeli Sporcu Gelişiminde Temel Etkenler IV (Dönemleme, Yarışma/Maç) | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
6 | Uzun Vadeli Sporcu Gelişiminde Temel Etkenler V (Spor Sistemi Gereklilikleri, Sürdürebilirlik) | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
7 | Aktif Başlangıç Dönemi ve Uluslararası Uygulama Örnekleri | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
8 | Ara Sınav | |
9 | Temel Beceriler Dönemi ve Dönemi ve Uluslararası Uygulama Örnekleri | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
10 | Antrenmanı Öğrenme Dönemi ve Uluslararası Uygulama Örnekleri | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
11 | Antrenman İçin Antrenman Dönemi ve Uluslararası Uygulama Örnekleri | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
12 | Yarışmak İçin Antrenman Dönemi ve Uluslararası Uygulama Örnekleri | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
13 | Kazanmak İçin Antrenman Dönemi ve Uluslararası Uygulama Örnekleri | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
14 | Yaşam Boyu Aktiflik Dönemi ve Uluslararası Uygulama Örnekleri | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
15 | Engelli Sporcularda Uzun Vadeli Sporcu Gelişimi Uygulamaları | Anlatım, Beyin fırtınası, Yönlendirilmiş Buluş, Gözlem |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1. Balyı I, Way R, Hıggs C. Uzun Vadeli Sporcu Gelişimi (2022). Spor Yayınevi ve Kitabevi ISBN: 978-625-7048-35-4 | |
2 | 2. Yıldız S, Gelen E, Bakıcı D, Turgut A. (2020) Türk Tenisi için Uzun Vadeli Sporcu Gelişim Modeli Serisi, Spor Yayınevi ve Kitabevi | |
3 | 3. Demiral Ş, Aksu A, Nazıroğlu M, Uzun E A. (2023). 7-10 Yaş Grubu Çocuklarda Yapılandırılmış Rekreatif Etkinlikler: Uzun Vadeli Sporcu Gelişim Modeli (Antrenmanı Öğrenme Evresi). Efe Akademi Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitaplar Makale ve Araştırma Raporları Sunumlar ve Video Materyalleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 10 | 1 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 12 | 2 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 108 |