Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ÇTL 528 - ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: ÇTL 528 Adı: TÜRK DÜNYASI SÖZLÜ EDEBİYATI II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUĞBA BAYRAKDARLAR (tbayrakdarlar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk Dünyası sözlü edebiyatı türlerini tanıma, kavrama ve çözümleme yöntemlerini öğretmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk Dünyası sözlü edebiyatının temel kavramlarını tanımlayabilir. PÇ-2 Genel olarak edebiyat kavramını ve Türk edebiyatının tüm sahalarındaki tür, şekil özelliklerini açıklar.
PÇ-7 Türk Dünyasında edindiği bilgi ve kazanımlar çerçevesinde çeşitli saha çalışmaları yapabilir.
PÇ-8 Türk topluluklarının sahip olduğu ortak kültürel özellikleri nitelendirir ve her topluluğun ortak kültür mirasına katkılarını ifade eder.
PÇ-10 Dilbilim ve edebiyat terimlerinin dünya ve Türk literatüründeki anlamlarını tanımlar.
PÇ-11 Türk Dünyası ile ilgili her türlü sanatsal, sosyal, kültürel etkinliği başarıyla başlatabilir, yürütebilir ve sonlandırabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk Dünyası sözlü edebiyat türleri hakkında genel bilgi sahibi olabilir. PÇ-2 Genel olarak edebiyat kavramını ve Türk edebiyatının tüm sahalarındaki tür, şekil özelliklerini açıklar.
PÇ-7 Türk Dünyasında edindiği bilgi ve kazanımlar çerçevesinde çeşitli saha çalışmaları yapabilir.
PÇ-10 Dilbilim ve edebiyat terimlerinin dünya ve Türk literatüründeki anlamlarını tanımlar.
PÇ-11 Türk Dünyası ile ilgili her türlü sanatsal, sosyal, kültürel etkinliği başarıyla başlatabilir, yürütebilir ve sonlandırabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türk Dünyası sözlü edebiyat türlerini çözümleyebilir PÇ-2 Genel olarak edebiyat kavramını ve Türk edebiyatının tüm sahalarındaki tür, şekil özelliklerini açıklar.
PÇ-7 Türk Dünyasında edindiği bilgi ve kazanımlar çerçevesinde çeşitli saha çalışmaları yapabilir.
PÇ-8 Türk topluluklarının sahip olduğu ortak kültürel özellikleri nitelendirir ve her topluluğun ortak kültür mirasına katkılarını ifade eder.
PÇ-9 Türkçenin çağdaş lehçe ve edebiyatlarına hâkim olduğu için Türk Dünyası ile ilgili her türlü sosyal projelerde görev alabilir.
PÇ-10 Dilbilim ve edebiyat terimlerinin dünya ve Türk literatüründeki anlamlarını tanımlar.
PÇ-11 Türk Dünyası ile ilgili her türlü sanatsal, sosyal, kültürel etkinliği başarıyla başlatabilir, yürütebilir ve sonlandırabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Türk Dünyası sözlü edebiyatlarını karşılaştırmalı olarak analiz edebilir. PÇ-2 Genel olarak edebiyat kavramını ve Türk edebiyatının tüm sahalarındaki tür, şekil özelliklerini açıklar.
PÇ-7 Türk Dünyasında edindiği bilgi ve kazanımlar çerçevesinde çeşitli saha çalışmaları yapabilir.
PÇ-8 Türk topluluklarının sahip olduğu ortak kültürel özellikleri nitelendirir ve her topluluğun ortak kültür mirasına katkılarını ifade eder.
PÇ-9 Türkçenin çağdaş lehçe ve edebiyatlarına hâkim olduğu için Türk Dünyası ile ilgili her türlü sosyal projelerde görev alabilir.
PÇ-11 Türk Dünyası ile ilgili her türlü sanatsal, sosyal, kültürel etkinliği başarıyla başlatabilir, yürütebilir ve sonlandırabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk Dünyası sözlü geleneğine ilişkin terminoloji; yapılmış çalışmalar, sözlü edebiyatın kaynakları; Türk Dünyası halk edebiyatı türleri ve örnekleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Konu, kapsam, kaynaklar Konu anlatımı
2 Türk Dünyası Atasözleri (Güney-Batı ve Güney-Doğu Sahası) Konu anlatımı, tartışma
3 Türk Dünyası Atasözleri (Kuzey-Batı ve Kuzey-Doğu Sahası) Konu anlatımı, okuma-çözümleme, tartışma
4 Türk Dünyası Atasözleri İnceleme Yöntemleri Okuma-çözümleme, tartışma
5 Türk Dünyasında Alkış ve Kargışlar (Güney-Batı ve Güney-Doğu Sahası) Konu anlatımı, okuma-çözümleme, tartışma
6 Türk Dünyasında Alkış ve Kargışlar (Kuzey-Batı ve Kuzey-Doğu Sahası) Konu anlatımı, okuma-çözümleme, tartışma
7 Türk Dünyasında Alkış ve Kargış İnceleme Yöntemleri Okuma-çözümleme, tartışma
8 Ara Sınav
9 Türk Dünyası Fıkraları (Güney-Batı ve Güney-Doğu Sahası) Konu anlatımı, okuma-çözümleme, tartışma
10 Türk Dünyası Fıkraları (Kuzey-Batı ve Kuzey-Doğu Sahası) Konu anlatımı, okuma-çözümleme, tartışma
11 Türk Dünyası Fıkra İnceleme Yöntemleri Konu anlatımı, okuma-çözümleme, tartışma
12 Türk Dünyası Türküleri (Güney-Batı ve Güney-Doğu Sahası) Konu anlatımı, okuma-çözümleme, tartışma
13 Türk Dünyası Türküleri (Kuzey-Batı ve Kuzey-Doğu Sahası) Konu anlatımı, okuma-çözümleme, tartışma
14 Türk Dünyası Türkü İnceleme Yöntemleri Konu anlatımı, okuma-çözümleme, tartışma
15 Genel Tekrar ve Değerlendirme Tartışma ve değerlendirme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Türk Dünyası Edebiyat Tarihi 1-2-3-, Ankara: AKMB Yay., 2002.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Bilgisayar, Yansıtma Cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 7 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180