|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUALLA KETEN (mketen@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUALLA KETEN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı çeşitli toprak ve iklim özelliklerine sahip arazilerde yetiştiriciliği yapılan bitkilerin damla sulama sistemi ile sulama kriterleri ve tasarımı konularında öğrencilerin bilgi edinmelerini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Toprak-su-bitki-atmosfer arasındaki ilişkileri yönetebilir |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Bitki su ihtiyacını hesaplayabilir. |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Sulama programı hazırlayabilir. |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Damla sulama sistemi tasarlayabilir. |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Damla sulama ile gübreleme (fertigasyon) yapabilir. |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders damla sulamanın ilkeleri, sulama suyu gereksinimi, bitki su tüketimi, infiltrasyon hızı, damla sulamanın bitki büyümesine etkisi, damla sulamada gübreleme (fertigasyon), damla sulama sistemi tasarımı, damla sulama sisteminde lateral, yan boru, ana borunun projelendirilmesi konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sulamaya genel bakış ve temel kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Toprak-bitki-su ilişkileri, toprak sabitleri (tarla kapasitesi, solma noktası vb.) ve toprak nemi ile ilgili hesaplamalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Bitki su tüketimini etkileyen faktörler ve bitki su tüketimi hesaplamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Bitki su ihtiyacının belirlenmesi ve sulama suyunun hesaplanması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | CROPWAT programı ile bitki su tüketimi ve sulama suyunun belirlenmesi (meteorolojik verilerle) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Proje alanı sulama suyu ihtiyacı ve sulama modülünün belirlenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Sulama zamanının planlanması ve arazinin sulamaya hazırlanması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Basınçlı sulama sistemleri ve kaynak araştırması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Damla sulama sisteminine genel bakış, temel kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Damla sulama sisteminde damlatıcılar, lateral boru hatları, manifold boru hatları, ana boru hattı, kontrol birimi, pompa birimi ve su kaynağı özellikleri ve seçimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Damla sulamada ıslatma desenleri ve lateral tertip biçimlerinin bilinmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Damla sulamada ön projeleme faktörleri ve sistem tasarımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Damla sulama tasarımının örneklerle uygulanması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Damla sulama sitemi ile gübreleme (fertigasyon) uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Güngör, Y., Erözel, A.Z., Yıldırım O. (2012). Sulama (5. Baskı). Ankara Üniversitesi Basımevi (Ana kaynak). | |
2 | Yıldırım, O. (2008). Sulama sistemlerinin tasarımı (Genişletilmiş 3. Baskı) Ankara Üniversitesi basımevi (Yardımcı kaynak). | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Notları, Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 8 | 1 | 20 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 8 | 8 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 8 | 8 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 8 | 16 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |