Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / UGT-612 - ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI/DOKTORA(ÖNERİLEN)

Kodu: UGT-612 Adı: TERÖRİZMİN TARİHİ SÜRECİ VE ÜLKE POLİTİKALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI/DOKTORA(ÖNERİLEN)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA ARSLAN (m.arslan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA ARSLAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı tarihsel süreçte terörün geçirdiği dönüşümü kavrayarak; devletler, ulus-üstü ve uluslararası örgütlerin terörle mücadeleye dönük çabalarına yönelik bilgi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 terörizmin doğuşunu ve gelişimini açıklayabilir. PÇ-3 Uluslararası güvenlik ve terörizm konularında bilimsel çalışmalar yapar.
PÇ-5 Terörizmin amaçları, hedefleri, finansmanı ve devletlerin terörizmle mücadele yöntemlerini kavrar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 terörün değişim dalgalarını açıklayabilir. PÇ-5 Terörizmin amaçları, hedefleri, finansmanı ve devletlerin terörizmle mücadele yöntemlerini kavrar.
PÇ-7 Terörün ideolojik, hukuksal ve toplumsal boyutunu kavrar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Ulusalararası örgütlerin ve devletlerin terörle mücadeleye dönük politikalarını açıklayabilir. PÇ-5 Terörizmin amaçları, hedefleri, finansmanı ve devletlerin terörizmle mücadele yöntemlerini kavrar.
PÇ-6 Uluslararası örgütlerin ve devletlerin ulusal ya da uluslararası güvenlik sorunlarına yaklaşımını kavrar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste, terör olarak adlandırılmamakla birlikte içerik itibariyle günümüz terör eylemleriyle uyum gösteren ve ilk örneklerini Hasan Sabbah’ın fedaileri (Haşhaşinler) ve Ortadoğu’da Siccariler ele alınacak ve takiben terör kavramının ilk kullanılmaya başladığı Fransız Devrimi sonrası terörizmin yaşadığı değişim analiz edilecektir. Ülke politikaları bağlamında ise ABD’nin El Kaide; İspanya’nın ETA; İngiltere’nin IRA; Kolombiya’nın FARC; Japonya’nın Aum Shrinkyo ve Türkiye’nin PKK terör örgütlerine karşı verdikleri mücadelede uyguladıkları politikalar analiz edilecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Antik Dönemde Terörizmin Bilinen Örnekleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Sanayi Devrimi Sonrası İşçi Hareketleri Bağlamında Terörizm Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Fransız Devrimi Sonrası Değişim ve Devlet Terörü Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Terörizmin Anarşist Dalgası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Bağımsızlıkçı (Anti-kolonyal) Dalga Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Devrimci Dalga, Soğuk Savaş Döneminde Terörizm Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Din Motivli Dalga ve Küresel Terörizm Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 BM'in Terörle Mücadeleye Dönük Girişimleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 NATO ve Terörle Mücadele Konsepti Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 AB'nin Terörle Mücadele Politikası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
12 Japonya'nın Terörle Mücadele Politikası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
13 ABD'nin Terörle Mücadele Politikası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
14 Türkiye'nin Terörle Mücadele Politikası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
15 Birleşik Krallık'ın Terörle Mücadele Politikası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 John Dugard, International Terrorism: Problems of Definition, International Affairs, Volume 50, Issue 1, January 1974, Pages 67–81,
2 Katherine E Brown, Religious violence, gender and post-secular counterterrorism, International Affairs, Volume 96, Issue 2, March 2020, Pages 279–303,
3 Shukla, Shashi. “EMERGING NEW TRENDS OF TERRORISM : CHALLENGES BEFORE THE UNITED NATIONS.” The Indian Journal of Political Science, vol. 67, no. 1, 2006, pp. 165–76.
4 Fukuyama, F. (2023). Tarihin Sonu ve Son İnsan, Panama Yayıncılık.
5 Şen, F. (2018). Siyasal Şiddet ve Terörizm, Kilit Yayınları.
6 Raşid, A. (2015). Taliban: İslamiyet, Petrol ve Orta Asya'da Yeni Büyük Oyun, Everest Yayınları.
7 Law, Randall David (2015). The Routledge
8 Arıboğan, D.Ü. (2005). Nefretten Teröre, Ümit Yayıncılık.
9 Büyükakıncı, E. (2021). Savaşın Dönüşümü, Adres Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak eserler, projeksiyon cihazı, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 12 1 20
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 1 50

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 12 24
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 7 1 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 9 1 9
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 168