|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI GÜVENLİK VE TERÖRİZM ANABİLİM DALI/DOKTORA(ÖNERİLEN) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HÜSEYİN ARAS (huseyinaras@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı ideolojinin sağında ve solunda konumlanarak siyasî ve sosyal yapılara etki edebilen toplumsal hareketleri incelemek, bu hareketlerin aşırıcılığı nasıl teşvik ettiğini ve şiddeti nasıl ortaya çıkardığını araştırmak ve nihayetinde bu hareketlerin toplumsal ve siyasî yapılara verebilecekleri zararlarla mücadele etmeye yarayacak politikalar geliştirmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | dünya genelindeki toplumsal hareketleri ve bu hareketlerin tarihsel sürecini açıklayabilir. |
PÇ-4 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-5 Terörizmin amaçları, hedefleri, finansmanı ve devletlerin terörizmle mücadele yöntemlerini kavrar. PÇ-6 Uluslararası örgütlerin ve devletlerin ulusal ya da uluslararası güvenlik sorunlarına yaklaşımını kavrar. PÇ-7 Terörün ideolojik, hukuksal ve toplumsal boyutunu kavrar. PÇ-8 Teknolojinin terör ve güvenlik sorunlarındaki etkisini değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | toplumsal hareketlerin siyasi, toplumsal, psikolojik vb. dinamiklerini açıklayabilir. |
PÇ-4 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-5 Terörizmin amaçları, hedefleri, finansmanı ve devletlerin terörizmle mücadele yöntemlerini kavrar. PÇ-6 Uluslararası örgütlerin ve devletlerin ulusal ya da uluslararası güvenlik sorunlarına yaklaşımını kavrar. PÇ-7 Terörün ideolojik, hukuksal ve toplumsal boyutunu kavrar. PÇ-8 Teknolojinin terör ve güvenlik sorunlarındaki etkisini değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | toplumsal hareketlerin örgütlü şiddetin gelişmesine etkisini kavrayabilir. |
PÇ-4 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-5 Terörizmin amaçları, hedefleri, finansmanı ve devletlerin terörizmle mücadele yöntemlerini kavrar. PÇ-6 Uluslararası örgütlerin ve devletlerin ulusal ya da uluslararası güvenlik sorunlarına yaklaşımını kavrar. PÇ-7 Terörün ideolojik, hukuksal ve toplumsal boyutunu kavrar. PÇ-8 Teknolojinin terör ve güvenlik sorunlarındaki etkisini değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | toplumsal hareketlerin dünya genelindeki seyri üzerinde öngörüler geliştirebilir. |
PÇ-4 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-5 Terörizmin amaçları, hedefleri, finansmanı ve devletlerin terörizmle mücadele yöntemlerini kavrar. PÇ-6 Uluslararası örgütlerin ve devletlerin ulusal ya da uluslararası güvenlik sorunlarına yaklaşımını kavrar. PÇ-7 Terörün ideolojik, hukuksal ve toplumsal boyutunu kavrar. PÇ-8 Teknolojinin terör ve güvenlik sorunlarındaki etkisini değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | toplumsal hareketlerin şiddet ile ilişkisinin kurulmasını önleyebilecek güvenlik politikaları önerebilir. |
PÇ-4 Güvenlik ve terörizm konularındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder. PÇ-5 Terörizmin amaçları, hedefleri, finansmanı ve devletlerin terörizmle mücadele yöntemlerini kavrar. PÇ-6 Uluslararası örgütlerin ve devletlerin ulusal ya da uluslararası güvenlik sorunlarına yaklaşımını kavrar. PÇ-7 Terörün ideolojik, hukuksal ve toplumsal boyutunu kavrar. PÇ-8 Teknolojinin terör ve güvenlik sorunlarındaki etkisini değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste günümüzdeki (yeni) toplumsal hareketlerin bir örgütlü şiddet türü olan terörizmi üretme potansiyeli ve gerçekliği çeşitli boyutlarda incelenecektir. Günümüzde terörizmin ve terör örgütlerinin yeni toplumsal hareketlerle ilişkileri, onları besleme ve onlardan beslenme imkânları, onlardan yararlanarak kendilerini meşrulaştırma ve modernize etme çabaları da bu derste araştırılacaktır. Dersin şiddet içeren aşırıcılıkla mücadele edilebilmesine ve yeni toplumsal hareketlerin güvenlik sorunlarına yol açmayacak biçimde yönetilebilmesine imkân verecek nitelikte politikalar geliştirilmesine katkı sunabilecek çalışmalar yapılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel Kavramlar: İdeoloji, Toplumsal hareket, Örgütlü şiddet, Terörizm | Anlatma, Tartışma |
2 | Tarihte Toplumsal Hareketler | Makale/Kitap Eleştirisi |
3 | İdeolojiler ve Toplumsal Hareketlerin Gelişimi | Makale/Kitap Eleştirisi |
4 | Toplumsal Hareket Teorileri | Anlatma, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Toplumsal Hareket Teorileri | Anlatma, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Toplumsal Hareketlerin Şiddet Üretme Potansiyeli ve Dinamikleri | Anlatma, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Modern Toplumsal Hareketler | Anlatma, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ekoloji Hareketi | Bireysel çalışma, Rapor hazırlama |
10 | Kadın Hareketi | Bireysel çalışma, Rapor hazırlama |
11 | LGBT Hareketi | Bireysel çalışma, Rapor hazırlama |
12 | Küreselleşme Karşıtı Hareket | Bireysel çalışma, Rapor hazırlama |
13 | Diğer/Çeşitli Toplumsal Hareketler | Bireysel çalışma, Rapor hazırlama |
14 | Savaşlar, Devrimler, Soykırımlar ve Terörizm | Anlatma, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Toplumsal Hareketleri Yönetme Yeteneği Üzerine | Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Malešević, Siniša. (2023). Örgütlü Vahşetin Yükselişi: Şiddetin Tarihsel Sosyolojisi (Çev. Melih Pekdemir). Ankara: Fol Kitap. | |
2 | Arendt, Hannah. (2018). Şiddet Üzerine (Çev. Bülent Peker). İstanbul: İletişim Yayınları. | |
3 | Le Bon, Gustave. (2009). Kitleler Psikolojisi (Çev. Hasan İlhan).Ankara: Alter Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 8 | 48 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 1 | 3 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 1 | 5 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 184 |