|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI DOKTORA (ÖNERİLEN PROGRAM) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ENGİN EYCEYURT (engineyceyurt@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ENGİN EYCEYURT, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere uydu teknolojilerinin temellerini, çalışma prensiplerini ve uygulama alanlarını öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu ders, uydu iletişiminin yapısını, frekans spektrumunu, modülasyon tekniklerini ve sistem tasarımını kapsayarak, öğrencilere hem teorik hem de pratik bilgi kazandırmayı hedefler. Ayrıca, günümüzün küresel iletişim ihtiyaçlarına yönelik uydu sistemlerinin rolünü vurgulayarak, öğrencilerin bu alandaki yenilikçi çözümleri anlamalarına yardımcı olacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Uydu yörüngelerini ve yörünge özelliklerini öğrenir |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. PÇ-7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Atmosfer tabakalarının işaret iletimine etkilerileri hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. PÇ-7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Uydu link hesaplamalarını öğrenir |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. PÇ-7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Uydular için iletim tekniklerini ve çoklu erişim tekniklerini açıklayabilir |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. PÇ-7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, uydu haberleşme sistemlerinin temel bileşenlerini kapsamlı bir şekilde ele almayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, uydu yörüngelerinin çeşitleri ve frekans ile propagasyon kavramlarını öğrenerek başlayacaklar. Link analizi konularında, anten parametreleri ile verilen ve alınan güç hesaplamaları üzerinde durulacak; ayrıca gürültü gücü ve alıcıdaki sinyal-gürültü oranı hesaplamaları yapılacaktır. Ders, istasyondan istasyona S/N oranı hesabı, link tasarım örnekleri, uydu kanalındaki analog ve sayısal iletim teknikleri, çoğullama ve kodlama yöntemleri gibi konuları içerecek. Modülasyon ve demodülasyon teknikleri ile bu tekniklerin performansları incelenecek ve uydu sistemlerinde çoklu erişim teknikleri ele alınacaktır. Öğrenciler, bu konular aracılığıyla uydu iletişim sistemlerinin karmaşık yapısını anlamak için gerekli bilgi ve becerileri edinecekler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş – Temel uydu sistemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Uydu yörüngeleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Frekans ve propagasyon kavramları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Link Analizi – Anten parametreleri, verilen ve alınan güç | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Link Analizi – Anten parametreleri, verilen ve alınan güç | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Gürültü gücü, alıcıdaki S/N oranı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | İstasyondan istasyona S/N oranı hesabı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Link tasarım örneği | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Uydu kanalındaki iletim teknikleri, temel band işaretler, analog iletim | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Uydu kanalındaki sayısal iletim, çoğullama, kodlama teknikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Modülasyon ve demodülasyon teknikleri, bu tekniklerin performansı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Uydu sistemlerinde çoklu erişim teknikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Yer istasyonları – Alt sistemler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Geostasyoner olmayan yörüngelerdeki uydu sistemleri, gelecek çalışmalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Satellite Communications Systems Engineering: Atmospheric Effects, Satellite Link Design and System Performance, 2nd Edition | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, projektör |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 13 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 13 | 26 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |