Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ANE-133 - ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS (ÖNERİLEN)

Kodu: ANE-133 Adı: SPORDA FAİR-PLAY VE ETİK Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS (ÖNERİLEN)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ŞEVKET CİHAT ÖZER, SİNEM PARLAKYILDIZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin fair play ve etik kavramlarını tanımalarını; spor ortamlarında etik ilkelerin önemini kavramalarını; fair play’in tarihsel gelişimini, ulusal ve uluslararası düzeydeki uygulamalarını ve sporun farklı alanlarındaki yansımalarını öğrenmelerini; ayrıca etik kararlar alabilme ve bu kararları spor ortamında uygulayabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Fair play ve etik kavramlarının tanımını ve önemini kavrar. PÇ-13 Spor yönetimi ve organizasyonu alanında teorik bilgiye sahip olur ve bunu spor endüstrisinde uygulayabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Fair play'in tarihsel gelişimini ve farklı kültürlerdeki uygulamalarını analiz eder. PÇ-8 Spor psikolojisi, liderlik ve motivasyon konularında bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi sporcularla çalışırken kullanabilir.
PÇ-13 Spor yönetimi ve organizasyonu alanında teorik bilgiye sahip olur ve bunu spor endüstrisinde uygulayabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sporda karşılaşılan etik sorunları tanımlar ve bu sorunlara çözüm yolları geliştirir. PÇ-13 Spor yönetimi ve organizasyonu alanında teorik bilgiye sahip olur ve bunu spor endüstrisinde uygulayabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sporcu, antrenör, hakem, medya ve seyircinin fair play üzerindeki etkilerini değerlendirir. PÇ-9 Uluslararası spor politikalarını ve yönetim stratejilerini anlayarak, bu alanda çalışmalar yapabilir.
PÇ-11 Spor bilimlerinde multidisipliner yaklaşımları benimseyerek, farklı disiplinlerle iş birliği yapabilir.
DÖÇ-5 Okul beden eğitimi programlarında fair play eğitiminin önemini ve uygulama yöntemlerini açıklar. PÇ-11 Spor bilimlerinde multidisipliner yaklaşımları benimseyerek, farklı disiplinlerle iş birliği yapabilir.
PÇ-13 Spor yönetimi ve organizasyonu alanında teorik bilgiye sahip olur ve bunu spor endüstrisinde uygulayabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Kendi spor deneyimlerinde ve gelecekteki mesleki rollerinde etik davranışlar sergileme bilinci kazanır. PÇ-13 Spor yönetimi ve organizasyonu alanında teorik bilgiye sahip olur ve bunu spor endüstrisinde uygulayabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, fair play’in tanımını, kapsamını ve tarihsel süreçteki evrimini; fair play ile ilgili kuruluşların tanıtımını ve faaliyetlerini; olimpik hareket ile fair play arasındaki bağlantıyı ve ortak değerleri; farklı spor dallarında fair play anlayışının yansımalarını; çeşitli düzeylerdeki fair play uygulamalarını ve bu süreçte karşılaşılan zorlukları; sporda ortaya çıkan etik sorunları ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerini; medya ve seyircinin fair play üzerindeki etkileri ile sorumluluklarını; ayrıca eğitim kurumlarında fair play bilincinin geliştirilmesi ve uygulanmasına yönelik bilgilerin öğretilmesini içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Fair play ve etik kavramlarına giriş: Tanımlar ve temel ilkeler Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
2 Fair play'in tarihsel gelişimi ve farklı kültürlerdeki uygulamaları Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
3 Fair play ile ilgili kuruluşlar: Amaçları ve faaliyetleri Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
4 Olimpik hareketin fair play ile bağlantısı ve ortak değerleri Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
5 Farklı spor dallarında fair play anlayışının yansımaları Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
6 Sporda karşılaşılan etik sorunlar: Örnek olaylar ve analizler Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
7 Fair play'in medya ve seyirci üzerindeki etkileri Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
8 Ara Sınav
9 Eğitim kurumlarında fair play bilincinin geliştirilmesi Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
10 Sporcu, antrenör ve hakemlerin fair play uygulamalarındaki rolleri Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
11 Fair play'in spor politikaları üzerindeki etkileri Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
12 Farklı seviyelerde fair play uygulamaları ve karşılaşılan zorluklar Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
13 Etik karar alma süreçleri ve çözüm önerileri Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
14 Proje sunumları ve grup çalışmaları Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
15 Genel tekrar ve tartışmalar Anlatım ve Tartışma, Vaka Çalışmaları ve Etik Analizler, Grup Çalışmaları ve Proje Geliştirme, Medya Analizleri ve Fair Play Üzerine Uygulamalar, Sunum ve Geri Bildirim Çalışmaları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Arslan, C. (2019). Spor etiği ve fair-play. Gazi Kitabevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon cihazı ve PowerPoint sunumları, Spor etiği ve fair-play konularına ilişkin ulusal ve uluslararası bildirgeler, sözleşmeler, Etik ikilemler içeren örnek senaryolar ve vaka çalışmaları, Belgeseller, kısa filmler ve medya içerikleri (fair-play ödülleri, sporcu davranışları vb.), Tartışma ve grup çalışmaları için yönergeler ve değerlendirme formları,

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 10 2 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 10 2 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 10 1 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 14 4 56
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150