Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ANE-169 - ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS (ÖNERİLEN)

Kodu: ANE-169 Adı: SPORDA YETENEK SEÇİMİ VE GELİŞTİRİLMESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS (ÖNERİLEN)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sporda yetenek seçiminin temel ilkelerini öğretmek ve yetenek seçiminde kullanılan testleri tanıtmaktır. Öğrencilerin, çocuklarda fiziksel gelişimi, farklı spor dallarına göre yetenek seçimi kriterlerini ve Türkiye ile diğer ülkelerdeki yetenek seçimi modellerini analiz etmeyi öğrenmeleri hedeflenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yetenekle ilgili kavramları bilir. PÇ-11 Spor bilimlerinde multidisipliner yaklaşımları benimseyerek, farklı disiplinlerle iş birliği yapabilir.
PÇ-14 Eğitim teknolojilerini kullanarak, spor bilimlerinde dijital ve yenilikçi öğretim modelleri geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Yetenek seçiminde kullanılan testleri uygular. PÇ-6 Farklı yaş grupları ve seviyelere uygun antrenman metodolojileri oluşturabilir ve uygulayabilir.
PÇ-10 Dijital spor teknolojilerini ve veri analitiğini kullanarak sporcuların performansını değerlendirebilir ve iyileştirme çalışmaları yapabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yetenek seçiminin amaç ve hedeflerini bilir. PÇ-4 Antrenman programlarını bilimsel ilkeler doğrultusunda planlayabilir ve bireysel ya da takım düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-11 Spor bilimlerinde multidisipliner yaklaşımları benimseyerek, farklı disiplinlerle iş birliği yapabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Yetenekli sporcuların özelliklerini tanır. PÇ-12 Performans analizi ve değerlendirme süreçlerini uygulayabilir ve sporcuların gelişimini destekleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Dayanıklılığın önemini açıklar. PÇ-2 Egzersiz fizyolojisi ve antrenman bilimi konularında derinlemesine bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulamalı çalışmalarında kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Çocuklarda kuvvet gelişiminin önemini açıklar. PÇ-2 Egzersiz fizyolojisi ve antrenman bilimi konularında derinlemesine bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulamalı çalışmalarında kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Beceri antrenmanının aşamalarını, çocukların gelişim süreciyle bağlantılı şekilde oluşturur. PÇ-12 Performans analizi ve değerlendirme süreçlerini uygulayabilir ve sporcuların gelişimini destekleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Yetenek seçim modelleri oluşturur. PÇ-14 Eğitim teknolojilerini kullanarak, spor bilimlerinde dijital ve yenilikçi öğretim modelleri geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Engelli sporcuların gelişim süreçlerine sporun etkilerini açıklar. PÇ-11 Spor bilimlerinde multidisipliner yaklaşımları benimseyerek, farklı disiplinlerle iş birliği yapabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Yetenek seçim aşamalarını tasarlar. PÇ-14 Eğitim teknolojilerini kullanarak, spor bilimlerinde dijital ve yenilikçi öğretim modelleri geliştirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, sporda yetenek seçimi ve önemini; yetenek belirlemede temel prensipleri; yetenek seçiminde yeni yaklaşımları; yetenek tanımlama metotları ve güncel testleri; yetenek seçim süreçlerini ve ulusal/uluslararası çalışmaları; sportif performansta etkili öğeleri; çeşitli spor dallarında yetenek belirleme ölçütlerini ve sıklıkla kullanılan test modellerini (motor performans, aerobik, anaerobik, psikolojik testler) içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sporda yetenek seçimine giriş: Tanımlar ve önemi Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
2 Yetenek belirlemede temel prensipler ve yaklaşımlar Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
3 Yetenek tanımlama metotları ve güncel testler Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
4 Motor performans testlerinin sporda yetenek seçimindeki rolü Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
5 Aerobik ve anaerobik kapasite testleri: Yetenek seçimine etkisi Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
6 Psikolojik testlerin yetenek seçimi süreçlerindeki yeri Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
7 Çocuklarda fiziksel gelişim ve spor branşlarına göre yetenek seçimi kriterleri Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
8 Ara Sınav
9 Yetenek seçiminin amaçları ve hedefleri: Ulusal ve uluslararası modeller Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
10 Spor dallarına özgü yetenek belirleme ölçütleri ve uygulamaları Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
11 Engelli sporcularda yetenek seçimi ve gelişim süreçleri Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
12 Dayanıklılık ve kuvvet gelişimi: Yetenek gelişiminde kritik noktalar Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
13 Beceri antrenmanının aşamaları ve çocukların gelişim süreciyle ilişkisi Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
14 Yetenek seçimi ve geliştirilmesi için model oluşturma çalışmaları Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
15 Proje sunumları ve grup değerlendirmeleri Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Test Çalışmaları, Vaka Analizleri, Grup Çalışmaları ve Proje Sunumları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Gürbüz, S. (Ed.) (2019). Sporda Yetenek Seçimi ve Performans Değerlendirmesi. Spor Yayınevi.
2 Baker, J., Côté, J., & Deakin, J. (2006). Sports Talent Identification and Development: A Review of the Literature. Journal of Sports Sciences, 24(6), 541-553.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar (PC veya Dizüstü Bilgisayar), PowerPoint Sunumları, Yetenek Seçimi Test Kitleri, Video Kamera ve Dijital Kayıt Cihazı, İnteraktif Beyaz Tahta veya Akıllı Tahta.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 10 2 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 10 2 20
       c) Performans Ödevi 10 1 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 9 1 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 14 4 56
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 159