|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI YÜKSEK LİSANS (ÖNERİLEN) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEVKET CİHAT ÖZER, SİNEM PARLAKYILDIZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, egzersiz ve sporun psikolojik yönlerini ele alarak, öğrencilerin bireylerin fiziksel aktiviteye katılımını etkileyen psikolojik faktörleri anlamalarını sağlamayı amaçlar. Ayrıca, sporcuların performansını artırmaya yönelik psikolojik stratejiler geliştirme ve uygulama becerileri kazandırır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Egzersiz ve spor psikolojisinin temel kavramlarını ve teorilerini açıklar. |
PÇ-2 Egzersiz fizyolojisi ve antrenman bilimi konularında derinlemesine bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulamalı çalışmalarında kullanabilir. PÇ-13 Spor yönetimi ve organizasyonu alanında teorik bilgiye sahip olur ve bunu spor endüstrisinde uygulayabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Sporcuların motivasyonunu artıran psikolojik stratejileri uygular. |
PÇ-8 Spor psikolojisi, liderlik ve motivasyon konularında bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi sporcularla çalışırken kullanabilir. PÇ-13 Spor yönetimi ve organizasyonu alanında teorik bilgiye sahip olur ve bunu spor endüstrisinde uygulayabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Stres ve kaygının spor performansı üzerindeki etkilerini değerlendirir ve bu durumlarla başa çıkma tekniklerini kullanır. |
PÇ-8 Spor psikolojisi, liderlik ve motivasyon konularında bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi sporcularla çalışırken kullanabilir. PÇ-11 Spor bilimlerinde multidisipliner yaklaşımları benimseyerek, farklı disiplinlerle iş birliği yapabilir. PÇ-13 Spor yönetimi ve organizasyonu alanında teorik bilgiye sahip olur ve bunu spor endüstrisinde uygulayabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Zihinsel antrenman tekniklerini öğrenir ve uygulamalı olarak geliştirir. |
PÇ-8 Spor psikolojisi, liderlik ve motivasyon konularında bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi sporcularla çalışırken kullanabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Grup dinamikleri ve takım içi iletişim becerilerini yönetir. |
PÇ-8 Spor psikolojisi, liderlik ve motivasyon konularında bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi sporcularla çalışırken kullanabilir. PÇ-13 Spor yönetimi ve organizasyonu alanında teorik bilgiye sahip olur ve bunu spor endüstrisinde uygulayabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Fiziksel aktivite ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
PÇ-13 Spor yönetimi ve organizasyonu alanında teorik bilgiye sahip olur ve bunu spor endüstrisinde uygulayabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Spor psikolojisinde etik ilkeleri bilir ve profesyonel uygulamalarda bu ilkelere uygun davranır. |
PÇ-13 Spor yönetimi ve organizasyonu alanında teorik bilgiye sahip olur ve bunu spor endüstrisinde uygulayabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, egzersiz ve spor psikolojisinin temel kavramlarını; motivasyon teorilerini ve spor performansı üzerindeki etkilerini; zihinsel antrenman, hedef belirleme, imgeleme ve gevşeme tekniklerini; stres, kaygı ve spor performansı arasındaki ilişkiyi; grup dinamiklerini ve takım içi iletişimi; öz-yeterlik, özgüven ve öz-düzenleme stratejilerini; fiziksel aktivite ile psikolojik iyi oluş arasındaki bağlantıyı; sporcularda psikolojik dayanıklılık geliştirme yöntemlerini; egzersizin depresyon, anksiyete ve stres yönetimindeki rolünü; spor psikolojisinde etik ilkeleri ve profesyonel uygulamaları; sporda liderlik ve koçluk psikolojisini; ayrıca performans geliştirme ve zihinsel hazırlık tekniklerinin uygulamalı çalışmalarını içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Egzersiz ve spor psikolojisine giriş: Temel kavramlar ve teoriler | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
2 | Motivasyon teorileri ve spor performansı üzerindeki etkileri | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
3 | Zihinsel antrenman: Hedef belirleme ve imgeleme teknikleri | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
4 | Stres, kaygı ve spor performansı ilişkisi | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
5 | Grup dinamikleri ve takım içi iletişim | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
6 | Öz-yeterlik ve özgüvenin spor performansına etkileri | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
7 | Fiziksel aktivite ve psikolojik iyi oluş ilişkisi | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sporcularda psikolojik dayanıklılık geliştirme yöntemleri | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
10 | Egzersizin depresyon ve stres yönetimindeki rolü | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
11 | Spor psikolojisinde etik ilkeler ve profesyonel uygulamalar | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
12 | Sporda liderlik ve koçluk psikolojisi | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
13 | Performans geliştirme için zihinsel hazırlık teknikleri | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
14 | Spor psikolojisinde vaka analizleri ve uygulamalı çalışmalar | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
15 | Proje sunumları ve grup değerlendirmeleri | Anlatım ve Tartışma, Uygulamalı Çalışmalar, Grup Çalışmaları, Vaka Analizleri ve Proje Sunumları |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Altıntaş, A. (2019). Spor psikolojisi: Kuram ve uygulama. Nobel Yayıncılık. | |
2 | Weinberg, R. S., & Gould, D. (2019). Foundations of sport and exercise psychology (7th ed.). Human Kinetics. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon cihazı ve PowerPoint sunumları, Spor psikolojisine yönelik ölçekler, envanterler ve anket formları, Zihinsel antrenman tekniklerini içeren uygulama videoları (imgeleme, nefes egzersizi, dikkat kontrolü vb.), Sporcu psikolojisine ilişkin vaka analizleri ve senaryo temelli tartışma materyalleri, Öz değerlendirme ve hedef belirleme çalışmalarına yönelik formlar ve takip çizelgeleri, |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 14 | 2 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 14 | 2 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 10 | 1 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 4 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 155 |