|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | EĞİTİMDE YAPAY ZEKA TEKNOLOJİLERİ(TEZLİ YÜKSEK LİSANS ÖNERİLEN) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | OZAN COŞKUNSERÇE (coskunserce@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu ders, öğrencilerin yapay zekanın eğitimde kullanımına ilişkin mevcut politika, uygulama ve teknolojileri anlamalarını; yapay zeka kullanımının eğitim alanında yarattığı değişiklikleri analiz edebilmelerini ve bu değişiklikleri eğitimin kalitesini artıracak şekilde doğru yönde yönlendiren uygulamaları geliştirebilmelerini amaçlamaktadır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Yapay zekanın eğitim alanındaki temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını ve tarihsel gelişimini açıklayabilir. |
PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bu bilgiyi sorumlu biçimde kullanma tutumu geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Eğitimde yapay zeka teknolojilerinin sunduğu uygulamaları ve rollerini analiz edebilir. |
PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bu bilgiyi sorumlu biçimde kullanma tutumu geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Eğitimde yapay zeka kullanımı ile ilgili teknolojik ve pedagojik yaklaşımları karşılaştırabilir. |
PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bu bilgiyi sorumlu biçimde kullanma tutumu geliştirir. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Yapay zeka destekli öğretim materyalleri ve yöntemlerine ilişkin örnekleri değerlendirebilir. |
PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bu bilgiyi sorumlu biçimde kullanma tutumu geliştirir. PÇ-4 Öğretmenlik mesleği ve eğitimde yapay zeka teknolojileriyle ilgili yöntem ve teknikler ile mevcut kaynakları etkin kullanarak bireysel farklılıklara uygun öğrenme-öğretme ortamları tasarlar ve bu ortamlarda etik duyarlılıkla hareket eder. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Makine öğrenmesi, büyük veri analitiği ve derin öğrenmenin eğitim uygulamalarındaki etkilerini tartışabilir. |
PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bu bilgiyi sorumlu biçimde kullanma tutumu geliştirir. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Eğitimde yapay zeka kullanımıyla ortaya çıkan etik, sosyal ve kültürel sorunları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir. |
PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bu bilgiyi sorumlu biçimde kullanma tutumu geliştirir. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. PÇ-8 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili çalışmaları etik değerleri dikkate alarak, eleştirel bakış açısı ile değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Eğitimde yapay zeka uygulamalarına ilişkin güncel araştırmaları yorumlayabilir ve bilimsel eğilimleri tanımlayabilir. |
PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bu bilgiyi sorumlu biçimde kullanma tutumu geliştirir. PÇ-3 Eğitimde yapay zeka teknolojilerindeki ulusal ve uluslararası araştırmaları ve yenilikleri izleyerek edindiği bilgileri, kuramsal ve uygulamalı çalışmaları ile mesleki ve akademik yaşantısında etkili biçimde kullanır. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-8 | Eğitimde yapay zekanın geleceğine yönelik eğilimleri ve olası gelişmeleri öngörebilir. |
PÇ-1 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bu bilgiyi sorumlu biçimde kullanma tutumu geliştirir. PÇ-2 Öğrenmeyi geliştirmek için yaratıcı, özgün ve yenilikçi teknoloji destekli öğrenme ortamları tasarlar ve geliştirir. PÇ-5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahiptir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders, yapay zekanın eğitim alanındaki temel kavramları, tarihsel gelişimi ve kullanım alanları; eğitimde yapay zekanın rolleri ve eğitsel uygulamaları; yapay zeka destekli öğretim materyalleri ve öğrenme ortamları; eğitimde yapay zeka uygulamalarına ilişkin teknolojik ve pedagojik yaklaşımlar; ölçme ve değerlendirme süreçlerinde yapay zeka kullanımı; makine öğrenmesi ve büyük veri analitiğinin eğitime etkileri; chatbotların eğitimde ve öğrenme asistanı olarak kullanımı; kişiselleştirilmiş öğrenme sistemleri ve adaptif öğrenme ortamları; eğitimde yapay zeka kullanımına yönelik etik, sosyal ve kültürel sorumluluklar; ve yapay zekanın eğitimdeki geleceğine ilişkin eğilimler konularını kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Yapay Zekanın Temelleri | Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Eğitimde Yapay Zekanın Rolleri ve Eğitsel Yapay Zeka Uygulamaları | Anlatım, Tartışma |
| 3 | Yapay Zeka Teknolojisinin Kullanıldığı Yeni Nesil Öğretim Materyalleri | Anlatım, Örnek İnceleme |
| 4 | Okullarda Yapay Zeka Öğretimi | Anlatım, Grup Tartışması |
| 5 | Eğitimde Yapay Zeka Uygulamalarına İlişkin Yaklaşımlar ve Modeller | Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Eğitimde Yapay Zeka Uygulamalarına İlişkin Teknolojik ve Pedagojik Yaklaşımlar | Anlatım, Vaka Analizi |
| 7 | Ölçme ve Değerlendirmede Yapay Zeka Kullanımı | Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Makine Öğrenmesi ve Eğitim Sistemine Getirdikleri | Anlatım, Örnek İnceleme, Tartışma |
| 10 | Eğitimde Yapay Zeka Çalışmaları: Araştırma Eğilimleri, Karşılaşılan Zorluklar ve Çözüm Önerileri | Anlatım, Makale İnceleme |
| 11 | Chatbotların Eğitimde Kullanımı | Anlatım, Vaka Analizi, Grup Tartışması |
| 12 | Chatbotların Öğrenme Asistanı Olarak Kullanımı | Anlatım, Tartışma |
| 13 | Kişiselleştirilmiş Öğrenme Sistemleri ve Adaptif Öğrenme Ortamları | Anlatım, Örnek Uygulama İnceleme |
| 14 | Eğitimde Yapay Zeka Etiği ve Sosyal Sorumluluk | Anlatım, Eleştirel Tartışma |
| 15 | Eğitimde Yapay Zekanın Geleceği ve Genel Değerlendirme | Tartışma, Gelecek Senaryosu Yazımı |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Nabiyev, V. & Erümit, A. K. (Ed.). (2024). Eğitimde Yapay Zeka Kuramdan Uygulamaya, Pegem Akademi Yayıncılık. . | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı, makaleler, bilgisayar, projeksiyon cihazı. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | 12 | 1 | 10 |
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | 15 | 1 | 10 |
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 40 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 10 | 2 | 20 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 10 | 2 | 20 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 12 | 1 | 12 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 176 | ||