|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | EĞİTİMDE YAPAY ZEKA TEKNOLOJİLERİ(TEZLİ YÜKSEK LİSANS ÖNERİLEN) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÖKÇE BECİT (gokcebi@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yapay zekâ teknolojilerinin eğitim alanında kullanımına ilişkin temel bilgi ve farkındalık kazandırmak, bu teknolojilerin etik açıdan doğurabileceği sorunları tanımlayabilmelerini sağlamak. Öğrencilerin etik ilke ve kuramları yapay zekâ bağlamında değerlendirebilmelerini sağlamak; eğitimde karşılaşılabilecek etik ikilemler üzerine analitik düşünebilmelerine rehberlik etmek. Algoritmik karar verme, veri gizliliği, önyargı ve şeffaflık gibi konularda eleştirel bakış geliştirmelerini teşvik etmek, bu kavramların eğitim uygulamaları üzerindeki etkilerini tartışmalarını sağlamak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yapay zekânın eğitimde kullanımına ilişkin etik ilkeleri tanımlar ve temel kavramları açıklar. |
PÇ-8 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili çalışmaları etik değerleri dikkate alarak, eleştirel bakış açısı ile değerlendirir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Yapay zekâ uygulamalarının eğitim ortamlarında yol açabileceği etik ikilemleri analiz eder. |
PÇ-8 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili çalışmaları etik değerleri dikkate alarak, eleştirel bakış açısı ile değerlendirir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Eğitimde yapay zekâ kullanımıyla ilgili yasal, kurumsal ve kültürel düzenlemeleri yorumlar. |
PÇ-8 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili çalışmaları etik değerleri dikkate alarak, eleştirel bakış açısı ile değerlendirir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Disiplinlerarası bakış açısıyla etik sorunlara çözüm önerileri geliştirir ve savunur. |
PÇ-8 Eğitimde yapay zeka teknolojileri ile ilgili çalışmaları etik değerleri dikkate alarak, eleştirel bakış açısı ile değerlendirir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, ahlak ve etik kavramları, meslek ahlakı ve etik, eğitimde etik ilkeler, yapay zekâ teknolojilerinin eğitimdeki uygulamalarının etik açıdan değerlendirilmesi, etik ilke ve standartlara uygun yapay zekâ uygulamaları geliştirme becerisi, eğitim ortamlarında yapay zekâ kullanımında etik karar verme süreçlerinin analizi, Uluslararası etik stadartlar, Türkiye’de yapay zeka ve eğitimle i̇lgili etik mevzuat konularını içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş: Yapay Zekâ ve Etik Kavramları | |
2 | Eğitimde Yapay Zekânın Kullanım Alanları | |
3 | Eğitim Teknolojilerinde Etik Sorunlar | |
4 | Öğrenci Verilerinin Toplanması ve Kullanımı | |
5 | Algoritmik Tarafsızlık ve Ayrımcılık | |
6 | Karar Verme Süreçlerinde Yapay Zekâ | |
7 | Etik Çerçeveler ve Standartlar | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yapay zekâ sistemlerinin izlenebilirliği. | |
10 | Etik Karar Verme Modelleri | |
11 | Eğitimcilerin ve Kurumların Etik Sorumlulukları | |
12 | Disiplinlerarası Bakışla Etik ve Yapay Zekâ | |
13 | Türkiye ve Dünyadan Uygulama Örnekleri | |
14 | Genel Değerlendirme ve Öğrenci Proje Sunumları | |
15 | Genel Değerlendirme ve Öğrenci Proje Sunumları | |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | |||
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 0 | ||
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 14 | 42 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 143 |