|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ÇAĞRI MERKEZİ HİZMETLERİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SİNAN GÜMÜŞ (sinangumus@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SİNAN GÜMÜŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilere yapay zekânın temel kavramlarını, yöntemlerini ve uygulama alanlarını tanıtmak; arama teknikleri, bilgi temsili, uzman sistemler, doğal dil işleme ve görüntü işleme gibi konularda kuramsal bilgi ile birlikte uygulama becerisi kazandırmaktır. Ayrıca öğrencilerin yapay zekâ teknolojilerinin etik, güvenlik ve toplumsal boyutlarını kavrayarak, bu alanda eleştirel ve sorumlu bir bakış açısı geliştirmeleri hedeflenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yapay zekânın temel kavramlarını, yöntemlerini ve güncel uygulama alanlarını açıklayabilir. |
PÇ-2 Karar, uygulama ve davranışlarında Çağrı Merkezi Hizmetleri alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanma becerisine sahiptir. PÇ-4 Kendisine verilen görev ve sorumlulukları yerine getirir. PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerine yönelik programlara katılıma açık olur. PÇ-10 Çalışma arkadaşlarına yardıma yatkındır. PÇ-11 Çağrı Merkezi Hizmetleri alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. PÇ-17 Değişime ve yeniliğe açıktır. PÇ-19 Çağrı Merkezi Hizmetleri alanına ilişkin bilgileri analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir. |
|
DÖÇ-2 | Analyze different artificial intelligence algorithms and choose the appropriate problem solving method. |
PÇ-1 Çağrı Merkezi Hizmetleri alanında temel düzeyde bilgilere sahiptir. PÇ-3 Çağrı Merkezi Hizmetleri alanına ilişkin bilgileri analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir. PÇ-4 Kendisine verilen görev ve sorumlulukları yerine getirir. PÇ-5 Uygulamada karşılaşılan ya da öngörülemeyen sorunlar için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerine yönelik programlara katılıma açık olur. PÇ-10 Çalışma arkadaşlarına yardıma yatkındır. PÇ-11 Çağrı Merkezi Hizmetleri alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. PÇ-19 Çağrı Merkezi Hizmetleri alanına ilişkin bilgileri analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Gerçek yaşam problemlerine yönelik basit yapay zekâ uygulamaları geliştirebilir. |
PÇ-2 Karar, uygulama ve davranışlarında Çağrı Merkezi Hizmetleri alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanma becerisine sahiptir. PÇ-5 Uygulamada karşılaşılan ya da öngörülemeyen sorunlar için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerine yönelik programlara katılıma açık olur. PÇ-11 Çağrı Merkezi Hizmetleri alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. PÇ-19 Çağrı Merkezi Hizmetleri alanına ilişkin bilgileri analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir. |
|
DÖÇ-4 | Yapay zekâ teknolojilerinin etik, sosyal ve ekonomik etkilerini değerlendirebilir. |
PÇ-1 Çağrı Merkezi Hizmetleri alanında temel düzeyde bilgilere sahiptir. PÇ-2 Karar, uygulama ve davranışlarında Çağrı Merkezi Hizmetleri alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanma becerisine sahiptir. PÇ-4 Kendisine verilen görev ve sorumlulukları yerine getirir. PÇ-6 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. PÇ-15 Örgüt/Kurum, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. PÇ-16 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. PÇ-17 Değişime ve yeniliğe açıktır. PÇ-19 Çağrı Merkezi Hizmetleri alanına ilişkin bilgileri analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, yapay zekânın tarihsel gelişiminden başlayarak günümüzdeki temel yöntem ve uygulama alanlarını kapsamaktadır. Derste arama teknikleri, bilgi temsili, çıkarım yöntemleri ve uzman sistemler gibi klasik yapay zekâ yaklaşımlarının yanı sıra, doğal dil işleme, görüntü işleme, otonom sistemler ve akıllı ajanlar gibi güncel uygulama alanlarına da yer verilecektir. Öğrenciler, yapay zekâ algoritmalarını inceleyerek basit uygulamalar geliştirme deneyimi kazanacak; ayrıca yapay zekânın etik, güvenlik ve toplumsal etkilerini tartışarak teknolojiye eleştirel bir bakış açısı geliştireceklerdir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yapay zekâya giriş, tarihçe, temel kavramlar Sayfa:1-21 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
2 | Yapay zekâ türleri, uygulama alanları Sayfa: 21-40 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
3 | Arama problemleri ve temel arama stratejileri Sayfa:76-100 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
4 | Sezgisel arama algoritmaları Sayfa:66-90 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
5 | Bilgi temsili yöntemleri Sayfa:91-115 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
6 | Çıkarım yöntemleri ve mantıksal akıl yürütme Sayfa:116-140 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
7 | Uzman sistemlere giriş, temel yapılar Sayfa:141-165 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
8 | Ara Sınav | |
9 | Uzman sistem kabukları ve uygulama örnekleri Sayfa:166-190 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
10 | Doğal dil işlemeye giriş, temel yöntemler Sayfa:191-215 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
11 | Doğal dil işleme uygulamaları Sayfa:216-230 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
12 | Görüntü işleme, temel kavramlar ve uygulamalar Sayfa:231-255 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
13 | Yapay zekâ uygulamalarında güncel eğilimler Sayfa:231-255 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
14 | Yapay zekâda etik, güvenlik ve toplumsal etkiler Sayfa: 271-290 | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
15 | Öğrenci proje sunumları | Yüzyüze Eğitim, Bilgisayar Uygulama, Soru-Cevap, Sunum |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Mehmet Fatih Amasyalı (2011). Yapay Zekâ: İnsan – Bilgisayar Etkileşimi ve Uygulamaları. Papatya Yayıncılık. | |
2 | Ethem Alpaydın (2020). Yapay Öğrenme. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitapları, bilgisayar, akıllı telefonlar, sunum, yapay zeka yazılımları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 8 | 2 | 16 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 1 | 1 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 93 |