Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 557 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 557 Adı: KUMAN-KIPÇAK TÜRKÇESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HACER TOKYÜREK (htokyurek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
HACER TOKYÜREK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Kıpçak Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kıpçak Devletleri hakkında açıklama yapabilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türkçenin Kıpçak Dönemi hakkında bilgi verebilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kıpçak Dönemi eserlerini okuyup anlayabilir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kıpçak Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kıpçak dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Gülistan Tercümesi, İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin ve Kitâb fi ‘İlmü’nnüşşab'ın tıpkıbasımlarından seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon yapma, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özelliklerini anlama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kıpçak Türkçesi dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
2 Kıpçak Türkçesi dönemi eserleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
3 Kıpçak Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
4 Kıpçak Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
5 Gülistan Tercümesi metnini okunma ve anlama. Okuma, anlama, sunum, tahlil
6 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
7 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
8 Ara Sınav
9 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
10 İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
11 İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
12 İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
13 İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
14 Ermeni Kıpçakçası ve bitigler hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
15 Ermeni Kıpçakçası ve bitigler hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Argunşah, Mustafa, Gülden Sağol Yüksekkaya, Özcan Tabaklar (2011): Tarihî Türk Lehçeleri, Karahanlıca, Harezmce, Kıpçakça Dersleri. İstanbul: Kesit Yayınları.
2 Atalay, Besim (1945): Et-Tuhfet-üz-Zekiyye Fi’l-Lûgat-it-Türkiyye. İstanbul: Türk Dil Kurumu Yayınları.
3 Delice, H. İbrahim (2003): Hulasa, Okçuluk ve Atçılık (Hüseyin b. Ahmet el-Erzurumî). İstanbul: Kitabevi Yayınları.
4 Gronbech, K. (1942). Komenisches Wörterbuch. Türkischer Wortindex Zu Codex Cumanicus. Kopenhagen.
5 Karamanlıoğlu, Ali Fehmi (1968): “Seyfî Sarâyî’nın Gülistan Tecümesinin Dil Hususiyetleri”. Türkiyat Mecmuası, S. XV., s. 75-126.
6 Karamanlıoğlu, Ali Fehmi (1978): Seyf-î Sarâyî, Gülistan Tercümesi (Kitâb Gülistân bi’t-Türkî). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
7 Karamanlıoğlu, Ali Fehmi (1994): Kıpçak Türkçesi Grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
8 Özgür, Can (2003): Kitâbü’l Hayl (Memlûk Kıpçakçası ile Yazılmış İlk Türk At ve Atçılık Eserinin Paris Yazması). İstanbul: Çantay Yayınları.
9 Öztopçu, Kurtuluş (1989): Munyatu’l-Ghuzât, A 14th Century Mamluk-Kıpchak Military Treatise. Harvard University.
10 Öztopçu, Kurtuluş (2002): Kitâb Fî’İlm an-Nuşşâb, Memlûk Kıpçakçasıyla 14. yy.’da Yayzılmış Bir Okçuluk Kitabı. İstanbul.
11 Özyetgin, A.Melek (2001): Ebû Hayyâni Kitâbu’l-İdrâk li Lisâni’l-Etrâk- Fiil: Tarihî-Karşılaştırmalı Bir Gramer ve Sözlük Denemesi. Ankara: Köksav Yayınları.
12 Toparlı, Recep (1992): İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
13 Toparlı, Recep (1993): Ed-Dürretü’l-Mudiyye Fi’l-Lügati’t-Türkiyye. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
14 Toparlı, Recep, M. Sadi Çöğenli, Nevzat H. Yanık (2000): Katâb-ı Mecmû-ı Tecümân-ı Türkî ve Acemî ve Mugalî. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
15 Toparlı, Recep, M. Sadi Çöğenli, Nevzat H. Yanık (2007): Kıpçak Türkçesi Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
16 Uğurlu, Mustafa (1987): Münyetü’l-Guzât. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, sözlük

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 5 35
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 8 4 32
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 5 4 20
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180