|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HACER TOKYÜREK (htokyurek@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HACER TOKYÜREK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Kıpçak Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Kıpçak Devletleri hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Türkçenin Kıpçak Dönemi hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Kıpçak Dönemi eserlerini okuyup anlayabilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Kıpçak Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. |
Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Kıpçak dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Gülistan Tercümesi, İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin ve Kitâb fi ‘İlmü’nnüşşab'ın tıpkıbasımlarından seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon yapma, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özelliklerini anlama. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kıpçak Türkçesi dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 2 | Kıpçak Türkçesi dönemi eserleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 3 | Kıpçak Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 4 | Kıpçak Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 5 | Gülistan Tercümesi metnini okunma ve anlama. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 6 | Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 7 | Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 10 | İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 11 | İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 12 | İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 13 | İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 14 | Ermeni Kıpçakçası ve bitigler hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 15 | Ermeni Kıpçakçası ve bitigler hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Argunşah, Mustafa, Gülden Sağol Yüksekkaya, Özcan Tabaklar (2011): Tarihî Türk Lehçeleri, Karahanlıca, Harezmce, Kıpçakça Dersleri. İstanbul: Kesit Yayınları. | |
| 2 | Atalay, Besim (1945): Et-Tuhfet-üz-Zekiyye Fi’l-Lûgat-it-Türkiyye. İstanbul: Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
| 3 | Delice, H. İbrahim (2003): Hulasa, Okçuluk ve Atçılık (Hüseyin b. Ahmet el-Erzurumî). İstanbul: Kitabevi Yayınları. | |
| 4 | Gronbech, K. (1942). Komenisches Wörterbuch. Türkischer Wortindex Zu Codex Cumanicus. Kopenhagen. | |
| 5 | Karamanlıoğlu, Ali Fehmi (1968): “Seyfî Sarâyî’nın Gülistan Tecümesinin Dil Hususiyetleri”. Türkiyat Mecmuası, S. XV., s. 75-126. | |
| 6 | Karamanlıoğlu, Ali Fehmi (1978): Seyf-î Sarâyî, Gülistan Tercümesi (Kitâb Gülistân bi’t-Türkî). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. | |
| 7 | Karamanlıoğlu, Ali Fehmi (1994): Kıpçak Türkçesi Grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
| 8 | Özgür, Can (2003): Kitâbü’l Hayl (Memlûk Kıpçakçası ile Yazılmış İlk Türk At ve Atçılık Eserinin Paris Yazması). İstanbul: Çantay Yayınları. | |
| 9 | Öztopçu, Kurtuluş (1989): Munyatu’l-Ghuzât, A 14th Century Mamluk-Kıpchak Military Treatise. Harvard University. | |
| 10 | Öztopçu, Kurtuluş (2002): Kitâb Fî’İlm an-Nuşşâb, Memlûk Kıpçakçasıyla 14. yy.’da Yayzılmış Bir Okçuluk Kitabı. İstanbul. | |
| 11 | Özyetgin, A.Melek (2001): Ebû Hayyâni Kitâbu’l-İdrâk li Lisâni’l-Etrâk- Fiil: Tarihî-Karşılaştırmalı Bir Gramer ve Sözlük Denemesi. Ankara: Köksav Yayınları. | |
| 12 | Toparlı, Recep (1992): İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
| 13 | Toparlı, Recep (1993): Ed-Dürretü’l-Mudiyye Fi’l-Lügati’t-Türkiyye. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
| 14 | Toparlı, Recep, M. Sadi Çöğenli, Nevzat H. Yanık (2000): Katâb-ı Mecmû-ı Tecümân-ı Türkî ve Acemî ve Mugalî. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
| 15 | Toparlı, Recep, M. Sadi Çöğenli, Nevzat H. Yanık (2007): Kıpçak Türkçesi Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
| 16 | Uğurlu, Mustafa (1987): Münyetü’l-Guzât. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, sözlük | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 5 | 35 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 8 | 4 | 32 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 5 | 4 | 20 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 2 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||