|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | PINAR ÇAYLI (pinarcayli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Arkeolojinin temel yöntemi, terimleri ve antik çağ teknoloji ile kronolojisini öğretmeyi amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Arkeoloji’yi tanımlar |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. PÇ-15 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterir. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Temel mesleki bilgiye kavuşur ve mesleki ve bilimsel ahlak edinir. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. PÇ-15 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterir. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Disiplinler arası çalışmalara katılabilir |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. PÇ-15 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterir. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Antik yapı tipleri, seramik formları ve heykelleri tanır. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-11 Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar. PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. PÇ-15 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterir. PÇ-16 Arkeoloji ve bilimsel uygulama sürecinde etik değerleri gözetir. PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Arkeolojinin tanımı yapılır. Arkeolojinin bilim haline gelişi anlatılır. Arkeolojiye katkı sağlayan diğer bilimler ve tarihlendirme yöntemleri ve kronoloji hakkında bilgi verilir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Arkeoloji Tanımı ve Terminolojisi | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
2 | Arkeoloji’nin Tarihi | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
3 | Osmanlı’da Arkeoloji ve Osman Hamdi Bey | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
4 | Atatürk ve Arkeoloji; Türkiye’de Arkeoloji Çalışmaları | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
5 | Jeolojik ve Kültürel Kronoloji | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
6 | Arkeolojinin Kapsamı, Maddi Kalıntı, Arkeolojik Kültür | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
7 | Tarihlendirme Yöntemleri, Teknik Gezi | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
8 | Ara Sınav | |
9 | Arkeoloji ve Disiplinler Arası Çalışmalar | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
10 | Arkeolojik Araştırma Alanları | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
11 | Arkeolojinin Çalışma Yöntemleri | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
12 | İnsan, Kültür, Toplum | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
13 | Geçmişten Günümüze Neler Kalır? | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
14 | Kabileden Kente Uygarlığa | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
15 | Düşünce Sistemi Olarak Arkeoloji | Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ATASOY, S.; Arkeolojiye Giriş (İstanbul, 1999) | |
2 | BAHN, P.G. Archaeology (London 1999) | |
3 | BAHN, P.G.; Dictionary of Archaeology (London, 2005) | |
4 | BAŞARAN, C.; Arkeolojiye Giriş (Erzurum, 1998) | |
5 | BRAY, W. – TRUMP, D.; The Penguin Dictionary of Archaeology (London, 1979) | |
6 | RENFREW, C. – BAHN, P.G.; Archaeology, Theories, Methods and Practice (London 1996) | |
7 | ROSKAMS, S.; Excavations (Cambridge, 2001) | |
8 | SALTUK, S.; Arkeoloji Sözlüğü (İstanbul, 1993) | |
9 | SEVİN, V.; Arkeolojik Kazı Sistemi El Kitabı (İstanbul, 1999) | |
10 | TAMAY, T.; Arkeoloji Sözlüğü (İstanbul, 2007) | |
11 | Childe, G.V. Kendini Yaratan İnsan, Varlık yay.,2010 | |
12 | Braidwood. R. J. , 1995; Tarihöncesi İnsan, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul. | |
13 | Güvenç, B. , 1999; İnsan ve Kültür, Remzi Kitabevi, İstanbul. | |
14 | Özdoğan, M. 2011; 50 Soruda Arkeoloji, Bilim ve Gelecek Kitaplığı, İstanbul. | |
15 | Childe, G.V. Tarihte Neler Oldu? Ankara 1974 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon Makinesi |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı | 3 | 1 | 3 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 168 |