Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ARK 427 - ARKEOLOJİ

Kodu: ARK 427 Adı: KURAMSAL ARKEOLOJİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YALÇIN KAMIŞ (yalcinkamis@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
YALÇIN KAMIŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Arkeoloji’nin kuramsal sorunlarını tartışmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar.
PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Obsidyen kuramı, neolitik kuramlar, kentleşme, Anadolu-Balkan ilişkileri, Hint-Avrupa tezi, Deniz Kavimleri Göçü, Muşkili Mita gibi arkeolojide tartışılan kuramsal sorunlardır; arkeoloji-antropoloji ilişkisi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kuramsal Arkeolojiye Giriş: Terminoloji ve Tanımlar Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
2 Yeni Obsidyen Kuramı Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
3 Neolitik Öncesi Toplumlarda Besin Üretimi Deneyimleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
4 Tarım Devrimi ve Artı Değer Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
5 Arkeolojide Yeni Yaklaşımlar: Göbekli Tepe Örneği Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
6 Komün ve Sınıflı Toplum: Çatalhöyük Örneği Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
7 Uruk Koloni Sistemi ve Kent-Devlet Süreci; Kent Kuramı Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
8 Ara Sınav
9 Endüstri Öncesi Kent Kuramı Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
10 Arkeoloji-Antropoloji İlişkisi Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
11 Anadolu-Balkan İlişkilerinde Kültürel İlişkiler ve Kronoloji Sorunları Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
12 Hint-Avrupa Tezi Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
13 Deniz Kavimleri Göçü ve Anadolu Karanlık Çağı Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
14 Muşkili Mita Fenomeni Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
15 Arkeoloji Metodolojisinde Değerlendirme ve Yorumlama Yöntemleri Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ADAMS, R.M.; Heartland of Cities: Surveys of Ancient Settlement and Land Use of the Central Floodplain of the Euphrates (Chicago, 1981)
2 AKTÜRE, S.; Anadolu’da Bronz Çağı Kentleri (İstanbul, 1994)
3 ALGAZE, G.; The Uruk World System (Chicago, 1993)
4 BRAIDWOOD, R.J.; Tarih Öncesi İnsan (İstanbul 1995)
5 CHILDE, G.; Doğu’nun Prehistoryası (Ankara, 1971)
6 CHILDE, G.; Tarihte Neler Oldu (Ankara 1974)
7 CHILDE, G.; Kendini Yaratan İnsan, İnsanın Çağlar Boyu Gelişi (Ankara 1996)
8 ÇEVİK, Ö.; Arkeolojik Kanıtlar Işığında Tarihte İlk Kentler ve Kentleşme Süreci, Kuramsal Bir Değerlendirme (İstanbul, 2005)
9 DOLUKHANOV, P.; Eski Ortadoğu'da Çevre ve Etnik Yapı (Ankara, 1998)
10 FRANGIPANE, M.; Yakındoğu’da Devletin Doğuşu (İstanbul, 2002)
11 HODDER, I. – HUTSON, S.; Geçmişi Okumak, Arkeoloji Yorumunda Güncel Yaklaşımlar (Cambridge, 1987)
12 HODDER, I. ; Çatalhöyük : Leoparın Öyküsü (İstanbul, 2006)
13 HOUT, J.-L. Ve diğ. (Yay. haz.); Ketlerin Doğuşu (Ankara, 2000)
14 JASANOFF, J..H.; Hittite & the Indo-European Verbs (Oxford, 2005)
15 MAISELS, C.K.; Uygarlığın Doğusu (İstanbul, 1999)
16 MARINGER, J.; The Gods of Prehistoric Man: History of Religion (New York, 2002)
17 MITHEN, S.; Aklın Tarihöncesi (Ankara, 1999)
18 ÖZDOĞAN, M. – BAŞGELEN, N. (Yay. haz.); Türkiye’de Neolitik Dönem. Anadolu’da Uygarlığın Doğuşu ve Avrupa’ya Yayılımı - Yeni Kazılar, Yeni Bulgular (İstanbul, 2007)
19 ÖZBEK, M.; Dünden Bugüne İnsan (İstanbul, 2000)
20 RENFREW, C.; Archaeology and Language: The Puzzle of Indo-European Origins (Cambridge, 1987)
21 RENFREW, C. – BAHN, P.; Archaeology: Theories, Methods and Practies (London, 1996)
22 SANDERS, N.K.; Sea Peoples: Warriors of the ancient Mediterranean (London, 1985)
23 SCHIDT, K.; Taş Çağı Avcılarının Gizemli Kutsal Alanı Göbekli Tepe, En Eski Tapınağı Yapanlar (İstanbul, 2007)
24 ŞENEL, A.; İlkel Topluluktan Uygar Topluma Geçiş Aşamasında Ekonomik Toplumsal Düşünsel Yapıların Etkileşimi (Ankara, 1995)
25 ŞENEL, A.; Siyasal Düşünceler Tarihi, Tarihöncesinde İlkçağda Ortaçağda ve Yeniçağda Toplum ve Siyasal Düşünüş (Ankara, 1995)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, Projeksiyon Cihazı, Ses Sistemi, vb.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 12 48
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 2 2
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 2 4
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 170