|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | YALÇIN KAMIŞ (yalcinkamis@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
YALÇIN KAMIŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Arkeoloji’nin kuramsal sorunlarını tartışmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar. PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
||
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Obsidyen kuramı, neolitik kuramlar, kentleşme, Anadolu-Balkan ilişkileri, Hint-Avrupa tezi, Deniz Kavimleri Göçü, Muşkili Mita gibi arkeolojide tartışılan kuramsal sorunlardır; arkeoloji-antropoloji ilişkisi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kuramsal Arkeolojiye Giriş: Terminoloji ve Tanımlar | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
2 | Yeni Obsidyen Kuramı | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
3 | Neolitik Öncesi Toplumlarda Besin Üretimi Deneyimleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
4 | Tarım Devrimi ve Artı Değer | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
5 | Arkeolojide Yeni Yaklaşımlar: Göbekli Tepe Örneği | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
6 | Komün ve Sınıflı Toplum: Çatalhöyük Örneği | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
7 | Uruk Koloni Sistemi ve Kent-Devlet Süreci; Kent Kuramı | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Endüstri Öncesi Kent Kuramı | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
10 | Arkeoloji-Antropoloji İlişkisi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
11 | Anadolu-Balkan İlişkilerinde Kültürel İlişkiler ve Kronoloji Sorunları | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
12 | Hint-Avrupa Tezi | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
13 | Deniz Kavimleri Göçü ve Anadolu Karanlık Çağı | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
14 | Muşkili Mita Fenomeni | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
15 | Arkeoloji Metodolojisinde Değerlendirme ve Yorumlama Yöntemleri | Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.) |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ADAMS, R.M.; Heartland of Cities: Surveys of Ancient Settlement and Land Use of the Central Floodplain of the Euphrates (Chicago, 1981) | |
2 | AKTÜRE, S.; Anadolu’da Bronz Çağı Kentleri (İstanbul, 1994) | |
3 | ALGAZE, G.; The Uruk World System (Chicago, 1993) | |
4 | BRAIDWOOD, R.J.; Tarih Öncesi İnsan (İstanbul 1995) | |
5 | CHILDE, G.; Doğu’nun Prehistoryası (Ankara, 1971) | |
6 | CHILDE, G.; Tarihte Neler Oldu (Ankara 1974) | |
7 | CHILDE, G.; Kendini Yaratan İnsan, İnsanın Çağlar Boyu Gelişi (Ankara 1996) | |
8 | ÇEVİK, Ö.; Arkeolojik Kanıtlar Işığında Tarihte İlk Kentler ve Kentleşme Süreci, Kuramsal Bir Değerlendirme (İstanbul, 2005) | |
9 | DOLUKHANOV, P.; Eski Ortadoğu'da Çevre ve Etnik Yapı (Ankara, 1998) | |
10 | FRANGIPANE, M.; Yakındoğu’da Devletin Doğuşu (İstanbul, 2002) | |
11 | HODDER, I. – HUTSON, S.; Geçmişi Okumak, Arkeoloji Yorumunda Güncel Yaklaşımlar (Cambridge, 1987) | |
12 | HODDER, I. ; Çatalhöyük : Leoparın Öyküsü (İstanbul, 2006) | |
13 | HOUT, J.-L. Ve diğ. (Yay. haz.); Ketlerin Doğuşu (Ankara, 2000) | |
14 | JASANOFF, J..H.; Hittite & the Indo-European Verbs (Oxford, 2005) | |
15 | MAISELS, C.K.; Uygarlığın Doğusu (İstanbul, 1999) | |
16 | MARINGER, J.; The Gods of Prehistoric Man: History of Religion (New York, 2002) | |
17 | MITHEN, S.; Aklın Tarihöncesi (Ankara, 1999) | |
18 | ÖZDOĞAN, M. – BAŞGELEN, N. (Yay. haz.); Türkiye’de Neolitik Dönem. Anadolu’da Uygarlığın Doğuşu ve Avrupa’ya Yayılımı - Yeni Kazılar, Yeni Bulgular (İstanbul, 2007) | |
19 | ÖZBEK, M.; Dünden Bugüne İnsan (İstanbul, 2000) | |
20 | RENFREW, C.; Archaeology and Language: The Puzzle of Indo-European Origins (Cambridge, 1987) | |
21 | RENFREW, C. – BAHN, P.; Archaeology: Theories, Methods and Practies (London, 1996) | |
22 | SANDERS, N.K.; Sea Peoples: Warriors of the ancient Mediterranean (London, 1985) | |
23 | SCHIDT, K.; Taş Çağı Avcılarının Gizemli Kutsal Alanı Göbekli Tepe, En Eski Tapınağı Yapanlar (İstanbul, 2007) | |
24 | ŞENEL, A.; İlkel Topluluktan Uygar Topluma Geçiş Aşamasında Ekonomik Toplumsal Düşünsel Yapıların Etkileşimi (Ankara, 1995) | |
25 | ŞENEL, A.; Siyasal Düşünceler Tarihi, Tarihöncesinde İlkçağda Ortaçağda ve Yeniçağda Toplum ve Siyasal Düşünüş (Ankara, 1995) | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon Cihazı, Ses Sistemi, vb. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 12 | 48 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 170 |