Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ARK 477 - ARKEOLOJİ

Kodu: ARK 477 Adı: BİZANS TARİHİ VE SANATI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLÜFER PEKER (npeker@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NİLÜFER PEKER,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Bizans Tarihi ve Sanatı ile ilgili temel kavramlara, Bizans sanatının kronolojisine ve dönem özelliklerine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bizans tarihi hakkında bilgi edinir. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bizans sanatının tarihsel gelişiminin sürecini kavrar. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bizans sanatının oluşturduğu kültürel ve ve çevresel etkileri öğrenir. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bizans sanatı ve mimarisini tarihsel bir perspektif ile yorumlamanın önemini kavrar. PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
4. yüzyıldan Bizans İmparatorluğu'nun sonuna kadar sanat ve mimarinin özellikleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş, Dersin Tanıtımı Slide gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası
2 Yol Ayrımı: Geç Antik Çağ Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
3 Geç Antik çağın mimarisi: Tapınaktan kiliseye dönüşümler Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
4 Geç Antik çağda resim ve heykel Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
5 Iustininanus ve 6. yüzyıl Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
6 İstanbul Hagia Sophiası’nın mimari dinamikleri Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
7 İkon mu İkonakrıcılık mı: İkonaklasmus dönemi sanatı (726-843) Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Bizans Resmini nasıl okuruz? İkonografi, üslup ve hiyerarşik düzen. Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
10 Bizans Aristokrasisi: 10-11.yüzyıllarda sanat ve mimari Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
11 Komnenoslar ve sanat Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
12 Anadolu’da yeni bir toplum, savaş mı barış mı: Sanat ve kültürde etkileşimler Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
13 Anadolu’da yeni bir toplum, savaş mı barış mı: Sanat ve kültürde etkileşimler Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
14 İmparatorluğun Sonunda Sanat ve Mimari Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap
15 Genel Tartışma Slayt gösterimi, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Brown, P., Geç Antikçağ’da Roma ve Bizans Dünyası, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000.
2 Cormack, R., “Sanat Bize Tarih Kitaplarıyla Aynı Öyküyü mü Anlatır?”, Bizantion’dan İstanbul’a Bir Başkentin 8000 Yılı, 114-123, Sabancı Üniversitesi, Sakıp Sabancı Müzesi, 2010.
3 Lowden, J., Early Christian & Byzantine Art, Phaidon Press, 2005.
4 Mango, C., Bizans Mimarisi, (çev. M. Kadiroğlu), Rekmay, 2008.
5 Ousterhout, R., “Bizans Konstantinopolisi’nden Kalan Mimari Miras”, Bizantion’dan İstanbul’a Bir Başkentin 8000 Yılı, 124-135, Sabancı Üniversitesi, Sakıp Sabancı Müzesi, 2010.
6 Rodley, L., Byzantine Art and Architecture: An Introduction, Cambridge University Press, 1994.
7 Talbot Rice, T., Bizans’ta Günlük Yaşam, Göçebe Yayınları, İstanbul, 1998.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon Makinası

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 15 30
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 15 60
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 4 12
Ara Sınav 2 2 4
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 3 12
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 162