|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ARKEOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLÜFER PEKER (npeker@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NİLÜFER PEKER, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, Bizans Tarihi ve Sanatı ile ilgili temel kavramlara, Bizans sanatının kronolojisine ve dönem özelliklerine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bizans tarihi hakkında bilgi edinir. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bizans sanatının tarihsel gelişiminin sürecini kavrar. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bizans sanatının oluşturduğu kültürel ve ve çevresel etkileri öğrenir. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar. PÇ-8 En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bizans sanatı ve mimarisini tarihsel bir perspektif ile yorumlamanın önemini kavrar. |
PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar. PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar. PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular. PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar. PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
4. yüzyıldan Bizans İmparatorluğu'nun sonuna kadar sanat ve mimarinin özellikleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş, Dersin Tanıtımı | Slide gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap, beyin fırtınası |
2 | Yol Ayrımı: Geç Antik Çağ | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
3 | Geç Antik çağın mimarisi: Tapınaktan kiliseye dönüşümler | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
4 | Geç Antik çağda resim ve heykel | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
5 | Iustininanus ve 6. yüzyıl | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
6 | İstanbul Hagia Sophiası’nın mimari dinamikleri | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
7 | İkon mu İkonakrıcılık mı: İkonaklasmus dönemi sanatı (726-843) | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bizans Resmini nasıl okuruz? İkonografi, üslup ve hiyerarşik düzen. | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
10 | Bizans Aristokrasisi: 10-11.yüzyıllarda sanat ve mimari | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
11 | Komnenoslar ve sanat | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
12 | Anadolu’da yeni bir toplum, savaş mı barış mı: Sanat ve kültürde etkileşimler | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
13 | Anadolu’da yeni bir toplum, savaş mı barış mı: Sanat ve kültürde etkileşimler | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
14 | İmparatorluğun Sonunda Sanat ve Mimari | Slayt gösterimi, anlatma yöntemi, soru-cevap |
15 | Genel Tartışma | Slayt gösterimi, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Brown, P., Geç Antikçağ’da Roma ve Bizans Dünyası, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000. | |
2 | Cormack, R., “Sanat Bize Tarih Kitaplarıyla Aynı Öyküyü mü Anlatır?”, Bizantion’dan İstanbul’a Bir Başkentin 8000 Yılı, 114-123, Sabancı Üniversitesi, Sakıp Sabancı Müzesi, 2010. | |
3 | Lowden, J., Early Christian & Byzantine Art, Phaidon Press, 2005. | |
4 | Mango, C., Bizans Mimarisi, (çev. M. Kadiroğlu), Rekmay, 2008. | |
5 | Ousterhout, R., “Bizans Konstantinopolisi’nden Kalan Mimari Miras”, Bizantion’dan İstanbul’a Bir Başkentin 8000 Yılı, 124-135, Sabancı Üniversitesi, Sakıp Sabancı Müzesi, 2010. | |
6 | Rodley, L., Byzantine Art and Architecture: An Introduction, Cambridge University Press, 1994. | |
7 | Talbot Rice, T., Bizans’ta Günlük Yaşam, Göçebe Yayınları, İstanbul, 1998. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon Makinası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 15 | 30 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 15 | 60 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 3 | 12 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 162 |