Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / ARK 314 - ARKEOLOJİ

Kodu: ARK 314 Adı: ETNOARKEOLOJİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ARKEOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FEVZİ VOLKAN GÜNGÖRDÜ (volkangungordu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FEVZİ VOLKAN GÜNGÖRDÜ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Etnoarkeolojinin tanımı; etnoarkeolojinin tarih öncesi arkeolojisine katkısı, çalışma metodolojisi ve uygulama alanları, kuramsal tartışmaların vurgulanmasıdır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-1 Arkeoloji programı ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak amaca uygun gerekli verileri toplar.
PÇ-3 Verileri çözümler, gözlem yapar ve elde ettiği verilerle ilgili sonuçları yorumlar.
PÇ-4 Arkeoloji ilkelerini tarihi ve günümüz dünya problemlerine uygular.
PÇ-5 Arkeoloji ile ilgili kuram ve yöntemler arasındaki bağlantıyı kurar.
PÇ-6 İlgi alanında karşılaşılan problemlerin çözümlemelerinde mevcut bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-7 Gerek ilgi alanlarındaki ve gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel ve analitik iletişim kurar.
PÇ-9 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-10 Çalışma alanıyla ilgili etkili tanıtımlar yapar.
PÇ-12 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular
PÇ-13 Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri düzenler. Arkeoloji alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
PÇ-14 Arkeoloji alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar, bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
PÇ-17 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
PÇ-18 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket eder.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Arkeoloji ve etnoloji çerçevesinde günümüz ve yakın geçmişi bilinen toplumların somut ve somut olmayan kültürel kalıntılarının, belgelerinin geriye dönük olarak aktarım süreçlerinin incelenmesi, modellenmesi ve öneriler geliştirilmesidir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Etnoarkeoloji'nin Tanımı Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
2 Çalışma yöntemi ve disiplinlerarası çalışma Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
3 Eski buluntu topluluklarının günümüz örnekleriyle karşılaştırmalı tartışması-1: Alet Yapımı Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
4 Eski buluntu topluluklarının günümüz örnekleriyle karşılaştırmalı tartışması-2: Çanak Çömlek Yapımı Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
5 Eski buluntu topluluklarının günümüz örnekleriyle karşılaştırmalı tartışması-2: Dokuma ve Sepetçilik Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
6 Eski buluntu topluluklarının günümüz örnekleriyle karşılaştırmalı tartışması-4: Barınak-Konut Yapımı Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
7 Eski buluntu topluluklarının günümüz örnekleriyle karşılaştırmalı tartışması-5: Kaya İşçiliği ve Kapadokya Örneği Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
8 Ara Sınav
9 Tarih Öncesi Göçebe Kültürleri ve Günümüz Göçebe Yaşam Tarzıyla Modelleme Örnekleri: Yörükler Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
10 Tarih Öncesi Göçebe Kültürleri ve Günümüz Göçebe Yaşam Tarzıyla Modelleme Örnekleri: Çingeneler Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
11 Tarih Öncesi Yerleşik Kültürler ve Günümüz Köy Yaşam Tarzıyla Modelleme Örnekleri: Tarım Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
12 Tarih Öncesi Yerleşik Kültürler ve Günümüz Köy Yaşam Tarzıyla Modelleme Örnekleri: Söylence ve İmgeler Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
13 Tören Uygulamaları Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
14 Defin Uygulamaları Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
15 Değerlendirme Konu Anlatımı ve Görsel Sunum (Resim, Çizim, Video, Harita, vb.)
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 YAKAR, J.; Anadolu'nun Etnoarkeolojisi (İstanbul, 2007)
2 DAVID, N. - C. KRAMER; Ethnoarchaeology in Action (Cambridge, 2001)
3 KRAMER, C. (Ed.); Ethnoarchaeology Implications of Ethnography for Archaeology (New York, 1979)
4 PEACOCK, D.P.S.;Pottery in the Roman world: an ethnoarchaeological approach(London-New York, 1982)
5 KENT,S.; Analyzing activity areas: An ethnoarchaeological study of the use of space (Albuquerque, 1984)
6 HODDER, I.(Ed.); Symbolic and Structural Archaeology (Cambridge, 1982)
7 CAMERON, C. M. , TOMKA, S.A.; Abandonment of Settlements and Regions: Ethnoarchaeological and Arcaheological Approaches (Cambridge, 1993)
8 TAKAOĞLU,T.(Ed.); Ethnoarchaeological Investigations in Rural Anatolia, volume 1 (İstanbul, 2004)
9 TAKAOĞLU,T.(Ed.); Ethnoarchaeological Investigations in Rural Anatolia, volume 2 (İstanbul, 2005)
10 TAKAOĞLU,T.(Ed.); Ethnoarchaeological Investigations in Rural Anatolia, volume 3 (İstanbul, 2006)
11 TAKAOĞLU,T.(Ed.); Ethnoarchaeological Investigations in Rural Anatolia, volume 4 (İstanbul, 2007)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, Projeksiyon Cihazı, Ses Sistemi, vb.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 12 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 14 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 91