|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İŞLETME | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÖKHAN SEÇME (gsecme@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin temel amacı üretim ve üretim yönetimi kavramlarına hakim olarak, üretim sistemlerinin tasarımı, geliştirilmesi ve uygulanmasında kullanılabilecek analiz ve teknikleri uygulama becerilerinin kazandırılmasıdır. Ders sonucunda öğrencilerin üretim sistemlerinin çalışma prensiplerini kavramış, karşılaşılan problemlerin çözümü için fikir geliştirebilecek ve analitik yöntemleri kullanma bilgi ve becerisine sahip olmaları hedeflenmektedir |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Üretim yönetimi ve üretim sistemleri kavramlarını tanımlayabilir |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-17 Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Üretim yönetimi tekniklerini kullanabilir |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-17 Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Üretim sistemlerinin nasıl ve neye göre oluşturulacağını açıklayabilir |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-17 Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Üretim sistemleri ile ilgili karar almada analitik teknikleri kullanabilir |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-17 Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Üretim ve üretim yönetimi kavramları, üretim sistemleri ve sınıflandırılması, kuruluş yeri seçimi, kuruluş yeri seçiminde analitik yöntemler, başa baş analizi, karar ağaçları, ulaştırma modeli, atama modeli, iş ölçümü ve tasarımı, kapasite ve kapasite planlama, tesis düzenleme, kesikli üretimde tesis düzenleme, sürekli üretimde tesis düzenleme ve hat dengeleme, Bağımlı talep durumunda malzeme yönetimi ve MRP, Bağımsız talep durumunda malzeme yönetimi, stok kontrol, stok kontrol yöntemleri, Ekonomik sipariş miktarı modeli ve versiyonları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Üretim ve üretim yönetimi kavramları. Üretim fonksiyonları, Üretim sistemleri, üretim sistemlerinin sınıflandırılması | sözlü anlatım |
2 | Kuruluş yeri seçimi, kuruluş yeri seçimini etkileyen faktörler, kuruluş yeri seçiminde analitik yöntemler, başa baş analizi, karar ağaçları. | sözlü anlatım |
3 | Kuruluş yeri seçimi ve diğer karar problemleri için ulaştırma modeli yaklaşımı. Ulaştırma modeli çözümü için kuzey batı köşesi yöntemi, minimum maliyet yöntemi ve Vogel Yaklaşımı yöntemi. | sözlü anlatım |
4 | Ulaştırma modelinin çözümünde optimum çözümün bulunması. Optimum çözümün bulunması için atlama taşı yöntemi ve çoğaltan yöntemi. | sözlü anlatım |
5 | Ulaştırma modelinin dengelenmesi, dejenerasyon durumu ve atama modeli. Atama modelinin çözümü için Macar algoritması. | sözlü anlatım |
6 | İş ölçümü ve tasarımı, İş analizi aşamaları ve kullanılan tablolar, akış şemaları, mikro hareket etüdü, Zaman etüdü. | sözlü anlatım |
7 | Kapasite ve kapasite planlama. Kaba kapasite planlama, teorik kapasite, üretim kapasitesi, fiili kapasite. Tesis düzenleme, kesikli üretimde tesis düzenleme. | sözlü anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sürekli üretimde tesis düzenleme, hat dengeleme, öncelik ilişkileri diyagramının çizilmesi ve hat etkinliğinin ölçümü. | sözlü anlatım |
10 | Hat dengeleme yöntemleri, pozisyon ağırlıkları (Helgeson-Birnie) yöntemi, en büyük aday yöntemi, en küçük aday yöntemi, COMSOAL yöntemi. | |
11 | Malzeme yönetimi, bağımlı talep durumunda malzeme yönetimi, tam zamanında üretim. | sözlü anlatım |
12 | Malzeme ihtiyaç planlaması, MRP; MRP II, ERP. MRP nin çalışması mekanizması. | sözlü anlatım |
13 | Bağımsız talep durumunda stok kontrol. Stok maliyetleri, ABC sınıflandırma sistemi, Stok ölçüleri, devir hızı. Ekonomik sipariş miktarı modeli. | sözlü anlatım |
14 | Mal yokluğu veya yok satma durumunda EOQ, miktar indirimi durumunda EOQ. Dönem değerlendirmesi. | sözlü anlatım |
15 | Final sınavı öncesinde işlenen konuların gözden geçirilmesi. | sözlü anlatım ve tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Üretim Yönetimi Süreçleri ve Tedarik Zincirleri - Operations Management Processes and Supply Chains Nobel Akademik Yayıncılık Lee J. KRAJEWSKİ, Larry P. RİTZMAN, Manoj K. MALHOTRA | |
2 | "Üretim Yönetimi", Sevinç Üreten, 4. Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi | |
3 | "Üretim Yönetimi", Bülent Kobu, Alfa Yayınları, İstanbul 2010. | |
4 | Üretim Yönetimi, Heizer, J., Render, B., Cev. Ed. Tuzkaya, U. R., Palme Yayıncılık, basım yılı: 2017 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
"Schaum’s outlines İŞLEMLER YÖNETİMİ”, Joseph G. Monks, Çeviren: Prof. Dr. Sevinç Üreten, 2. Baskıdan çeviri, Nobel Yayın dağıtım. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |