|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İŞLETME | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÖKHAN SEÇME (gsecme@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin temel amacı üretim ve üretim yönetimi kavramlarına hakim olarak, üretim sistemlerinin tasarımı, geliştirilmesi ve uygulanmasında kullanılabilecek analiz ve teknikleri uygulama becerilerinin kazandırılmasıdır. Ders sonucunda öğrencilerin üretim sistemlerinin çalışma prensiplerini kavramış, karşılaşılan problemlerin çözümü için fikir geliştirebilecek ve analitik yöntemleri kullanma bilgi ve becerisine sahip olmaları hedeflenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Üretim yönetimi ve üretim sistemleri kavramlarını tanımlayabilir |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-17 Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Üretim yönetimi tekniklerini kullanabilir |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-17 Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Üretim sistemlerinin nasıl ve neye göre oluşturulacağını açıklayabilir |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-17 Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Üretim sistemleri ile ilgili karar almada analitik teknikleri kullanabilir |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-17 Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tahmin kavramı ve tahmin türleri. Tahmin yöntemlerini sınıflandırılması, kantitatif tahmin yöntemleri, sabit süreçler, sözde sabit süreçler, doğrusal eğim süreçleri, mevsimsel süreçler. Proje yönetimi, Proje yönetimi teknikleri, CPM, PERT, projelerin hızlandırılması, zaman – maliyet takası, üretim planlama, ana üretim planlaması, bütünleşik planlama, planlama stratejileri, sabit işgücü stratejisi, sabit üretim hızı stratejisi, karma strateji, Çizelgeleme, makine yükleme, paralel 2 ve 3 makine durumunda işlerin makinelere yüklenmesi, Ergonomi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tahmin kavramı, tahmin çeşitleri. Tahmin yöntemlerinin sınıflandırılması, kalitatif ve kantitatif tahmin yöntemleri, kantitatif tahmin süreci, sabit süreçler. | sözlü anlatım |
2 | Sözde sabit süreçler, basit n dönemli hareketli ortalama, ağırlıklı hareketli ortalama ve üssel düzeltme yöntemleri. Tahmin performansını değerlendirme, performans ölçütleri, ME, MSE, MAD, MAPE ölçütlerinin hesaplanması. | sözlü anlatım |
3 | Doğrusal eğim süreçleri, regresyon modeli ve parametrelerin tespiti, mevsimsel süreçler, mevsim faktörlerinin belirlenmesi, mevsimsellikten arındırılmış veri ve analiz, mevsimselli doğrusal eğim süreçleri, nedensel modeller. | sözlü anlatım |
4 | Proje yönetimi, proje yönetim teknikleri, proje ağının çizimi, faaliyet – ok ve faaliyet – düğüm diyagramları, CPM tekniği ve hesaplamaları, ileriye ve geriye doğru hesaplama. | sözlü anlatım |
5 | Pert tekniği ve hesaplamaları, projenin en erken ve en geç tamamlanma zamanları, projenin verilen sürede tamamlanma olasılığı, projelerin hızlandırılması ve maliyet – zaman takası | sözlü anlatım |
6 | Üretim planlama, ana üretim planlaması, üretim programlama, bütünleşik planlama. | sözlü anlatım |
7 | Bütünleşik planlama stratejileri, sabit üretim hızı stratejisi, sabit iş gücü stratejisi, karma strateji. | sözlü anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bütünleşik planlama problemine ulaştırma modeli yaklaşımı, fason üretim, fazla mesai stratejileri yaklaşımı. | sözlü anlatım |
10 | İş sıralama ve çizelgeleme, SPT, LPT, EDD, kritik oran yöntemleri. Gantt şeması. | sözlü anlatım |
11 | Makine yükleme, paralel iki makine durumunda işlerin makinelerde sıralanması, 3 makine durumu ve optimallik şartı. | sözlü anlatım |
12 | Tamir bakım planlaması, bakım amaçları, arızalar için olasılık modelleri, arıza maliyetlerinin tahmini için beklenen değer modeli, arıza maliyetinin tahmini için simülasyon modeli. | sözlü anlatım |
13 | Kuyruk modelleri, Tek kanallı çok aşamalı sistemler. | sözlü anlatım |
14 | Ergonomi | sözlü anlatım |
15 | Final sınavı öncesinde işlenen konuların gözden geçirilmesi. | sözlü anlatım ve tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | "Üretim Yönetimi", Sevinç Üreten, 4. Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi | |
2 | "Üretim Yönetimi", Bülent Kobu, Alfa Yayınları, İstanbul 2010. | |
3 | “Schaum’s outlines İşlemler Yönetimi", Joseph G. Monks, (Çeviren: Sevinç Üreten), 2. Baskı, Ankara: Nobel Yayın dağıtım 1996. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
“Schaum’s outlines İŞLEMLER YÖNETİMİ”, Joseph G. Monks, Çeviren: Prof. Dr. Sevinç Üreten, 2. Baskıdan çeviri, Nobel Yayın dağıtım. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 12 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 12 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |