|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FATİH MARAŞLI (fatihmarasli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste, Scada sistemi kurma ve kayıt tutma işlemlerine ait yeterliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Scada programının ne olduğunu, özelliklerini ve gereksinimlerini açıklayabilir. |
PÇ-24 Scada sistemi kurma ve denetim algoritmaları oluşturma hakkında bilgi sahibi olur. Tüm ekipmanları ile birlikte bir işletmenin scada sistemi ile denetimini ve çalışan bir sistemin ekipmanlarının yenilenmesi işlemlerini gerçekleştirebilir. PÇ-25 Disiplinler arası çalışabilir. Hayat boyu öğrenmeye açıktır. Ekip çalışmasına kolaylıkla uyum sağlayabilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Bir scada programını bilgisayara kurabilir. |
PÇ-24 Scada sistemi kurma ve denetim algoritmaları oluşturma hakkında bilgi sahibi olur. Tüm ekipmanları ile birlikte bir işletmenin scada sistemi ile denetimini ve çalışan bir sistemin ekipmanlarının yenilenmesi işlemlerini gerçekleştirebilir. PÇ-25 Disiplinler arası çalışabilir. Hayat boyu öğrenmeye açıktır. Ekip çalışmasına kolaylıkla uyum sağlayabilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Scada programı kullanarak sayfalar oluşturabilir ve oluşturduğu sayfalara butonlar, giriş çıkış nesneleri ekleyebilir. |
PÇ-24 Scada sistemi kurma ve denetim algoritmaları oluşturma hakkında bilgi sahibi olur. Tüm ekipmanları ile birlikte bir işletmenin scada sistemi ile denetimini ve çalışan bir sistemin ekipmanlarının yenilenmesi işlemlerini gerçekleştirebilir. PÇ-25 Disiplinler arası çalışabilir. Hayat boyu öğrenmeye açıktır. Ekip çalışmasına kolaylıkla uyum sağlayabilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Nesnelerle etiket (tag) bağlantılarını yapabilir. |
PÇ-24 Scada sistemi kurma ve denetim algoritmaları oluşturma hakkında bilgi sahibi olur. Tüm ekipmanları ile birlikte bir işletmenin scada sistemi ile denetimini ve çalışan bir sistemin ekipmanlarının yenilenmesi işlemlerini gerçekleştirebilir. PÇ-25 Disiplinler arası çalışabilir. Hayat boyu öğrenmeye açıktır. Ekip çalışmasına kolaylıkla uyum sağlayabilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Scada programı ile kontrol cihazı bağlantısını yapabilir. |
PÇ-24 Scada sistemi kurma ve denetim algoritmaları oluşturma hakkında bilgi sahibi olur. Tüm ekipmanları ile birlikte bir işletmenin scada sistemi ile denetimini ve çalışan bir sistemin ekipmanlarının yenilenmesi işlemlerini gerçekleştirebilir. PÇ-25 Disiplinler arası çalışabilir. Hayat boyu öğrenmeye açıktır. Ekip çalışmasına kolaylıkla uyum sağlayabilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-6 | Görsel programlama ile scada sistemleri tasarlayabilir. |
PÇ-24 Scada sistemi kurma ve denetim algoritmaları oluşturma hakkında bilgi sahibi olur. Tüm ekipmanları ile birlikte bir işletmenin scada sistemi ile denetimini ve çalışan bir sistemin ekipmanlarının yenilenmesi işlemlerini gerçekleştirebilir. PÇ-25 Disiplinler arası çalışabilir. Hayat boyu öğrenmeye açıktır. Ekip çalışmasına kolaylıkla uyum sağlayabilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-7 | Görsel programlama ile veritabanı yönetimi yapabilir. |
PÇ-25 Disiplinler arası çalışabilir. Hayat boyu öğrenmeye açıktır. Ekip çalışmasına kolaylıkla uyum sağlayabilir. PÇ-26 Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları, iş sağlığı ve güvenliği bilgisi ve bilincine sahip olur. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-8 | Görsel programlama ile port kontrolü ve haberleşme yapabilir. |
PÇ-24 Scada sistemi kurma ve denetim algoritmaları oluşturma hakkında bilgi sahibi olur. Tüm ekipmanları ile birlikte bir işletmenin scada sistemi ile denetimini ve çalışan bir sistemin ekipmanlarının yenilenmesi işlemlerini gerçekleştirebilir. PÇ-25 Disiplinler arası çalışabilir. Hayat boyu öğrenmeye açıktır. Ekip çalışmasına kolaylıkla uyum sağlayabilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Scada programları, scada tasarımı, kontrol cihazları, OPC server uygulamaları, tag logging, alarm handling, veritabanı işlemleri, görsel programlama ve bilgisayar portları ile iletişim. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Scada Programlarının Kurulumu, Scada Arayüz Tasarımı | Anlatım |
2 | Scada Arayüz Tasarımı, Kontrol Cihazı Bağlantısı | Anlatım-Uygulama |
3 | Kontrol Cihazı Bağlantısı, OPC SERVER Kullanımı | Anlatım-Uygulama |
4 | OPC SERVER Kullanımı | Anlatım-Uygulama |
5 | TAG LOGGING Yapmak, ALARM HANDLİNG Yapmak | Anlatım-Uygulama |
6 | ALARM HANDLİNG Yapmak, Veritabanına Kayıt | Anlatım-Uygulama |
7 | Veritabanına Kayıt, Görsel Programlama Ara yüzü | Anlatım-Uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Görsel Programlama Ara yüzü, Görsel Programlama Nesneleri | Anlatım-Uygulama |
10 | Görsel Programlama Nesneleri | Anlatım-Uygulama |
11 | Görsel Programlama Nesneleri | Anlatım-Uygulama |
12 | Görsel Programlama Nesneleri, Görsel Programlama İle Bilgisayar Portları | Anlatım-Uygulama |
13 | Görsel Programlama İle Bilgisayar Portları, Görsel Programlama Dili İle Cihaz Kontrolü | Anlatım-Uygulama |
14 | Görsel Programlama Dili İle Cihaz Kontrolü | Anlatım-Uygulama |
15 | Görsel Programlama İle Veri İzlemek Ve Kayıt | Anlatım-Uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Eminoğlu Y., "TIA PORTAL ile Operatör Panel ve SCADA Programlama", Birsen Yayınevi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | |||
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 14 | 1 | 40 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 7 | 7 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 8 | 8 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 9 | 27 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |