|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ELEKTRONİK HABERLEŞME TEKNOLOJİSİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FATİH MARAŞLI (fatihmarasli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Ölçmenin temel ilkelerini ve ölçme hatalarının çeşitleri kavratmak, ölçü aletlerinin çalışma ilkelerini öğretmek, elektrik, elektronik ve mekanik büyüklükleri ölçebilme becerisini kazandırmak, osiloskop ile ölçme yaptırmak, ölçü trafolarını kavratmak, güç ve enerji ölçümlerini yaptırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Ölçü birimlerini ve dönüşümlerini açıklayabilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-2 | Fiziksel büyüklükleri ve ölçülmesini bilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-3 | Ölçmenin anlamını ve ölçme hatalarının neler olduğunu, nasıl meydana geldiğini açıklayabilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-4 | Ölçme hatalarını hesaplayabilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-5 | Ölçü aletlerini ve ölçü aletleri üzerinde yer alan sembolleri bilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-6 | Direnç renk kodları direnç değerini hesaplayabilir, devre üzerinde direnç değeri ve bobin değeri ölçebilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-7 | Kondansatör ve RLC ölçümünü yapabilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-8 | Doğru ve alternatif akımda nasıl ölçüm yapıldığını açıklayabilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-9 | Akım, gerilim ve frekans ölçümünün nasıl yapıldığını açıklayabilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-10 | Devre elemanlarının ve parametrelerinin ölçümünü yapabilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-11 | Multimetreleri kullanabilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-12 | Osiloskopun yapısı ve çalışma ilkelerini, osiloskopun üstün özelliklerini, osiloskop proplarının kullanımını, osiloskopun kalibrasyonunu açıklayabilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-13 | Osiloskop ile D.A.ve A.A.gerilim, periyot ve frekans, kare dalga, darbeli işaret ölçümlerini yapabilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-14 | Ölçü trafolarının yapısını ve çalışma prensibini, ölçü trafolarının kullanımını, güç ve enerji ölçümü açıklayabilir. |
PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili proje yönetimi, işyeri uygulamaları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma konularında bilinçlenir. Elektronik haberleşme teknolojisi alanındaki modern teknik araç ve gereçleri kullanarak sistem bakım, onarım ve kurulumunu yapar. PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır. PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dirençleri okumak, kondansatör ve bobin, yarı iletken elemanlar, ölçü aletleri, gerilim ölçmek, akım ölçmek, frekans ölçmek, direnç ölçmek ve süreklilik testi yapmak, yarı iletkenlerin sağlamlık kontrolünü yapmak, osiloskop, osiloskop ile dc ve ac gerilim ölçmek, osiloskop ile periyot ve frekans ölçmek. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ölçü birimleri ve dönüşümleri | Anlatım, soru-cevap |
2 | Fiziksel büyüklükler ve ölçülmesi | Anlatım, soru-cevap |
3 | Ölçme ve ölçme hataları | Anlatım, soru-cevap |
4 | Ölçme hatalarının hesaplanması | Anlatım, soru-cevap |
5 | Ölçü aletleri | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması, beceri geliştirme çalışması |
6 | Direnç ve bobin ölçümü | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması, beceri geliştirme çalışması |
7 | Kondansatör ve RLC ölçme | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması, beceri geliştirme çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Doğru ve alternatif akım ölçmeleri | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması, beceri geliştirme çalışması |
10 | Akım, gerilim ve frekans ölçme | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması, beceri geliştirme çalışması |
11 | Devre elemanları ve parametrelerinin ölçülmesi | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması, beceri geliştirme çalışması |
12 | Multimetrelerin tanıtılması ve ölçme yapılması | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması, beceri geliştirme çalışması |
13 | Osiloskop tanıtımı | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması, beceri geliştirme çalışması |
14 | Osiloskop ile genlik, periyot ve frekans ölçümü | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması, beceri geliştirme çalışması |
15 | Ölçü trafoları, güç ve enerji ölçümü | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması, beceri geliştirme çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ölçme Tekniği, A. Özdemir, Ankara Bilim Büro Basım evi, 2003. | |
2 | Elektrik-Elektronik Ölçmeleri ve İş Güvenliği, M. Nacar, Seçkin Yayıncılık, 2008. | |
3 | Temel Elektriksel Ölçmeler ve Değerlendirme, S. Özsoy, M.A. Çorlu, Erciyes Üniversitesi Yayınları, 1990. | |
4 | Ölçme Tekniği, M. Yılmaz, Mersin Üniversitesi Ders Notları. | |
5 | Laboratuvar ve ders notları | |
6 | Ölçü aleti kullanım kılavuzları | |
7 | Osiloskop ve osiloskop prob kiti kullanım kılavuzu | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, AA ve DA analog ölçü aletleri, multimetre, ölçü transformatörü, osiloskop. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | |||
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | 8 | 1 | 40 |
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 7 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 3 | 4 | 12 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |