Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

HACIBEKTAŞ TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU / HAB106 - ELEKTRONİK HABERLEŞME TEKNOLOJİSİ

Kodu: HAB106 Adı: SAYISAL ELEKTRONİK Teorik+Uygulama: 3+1 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ELEKTRONİK HABERLEŞME TEKNOLOJİSİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FATİH MARAŞLI (fatihmarasli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sayı sistemlerini öğretmek. Mantıksal kapıları, doğruluk diyagramlarını ve elektriksel özelliklerini kavratmak. Boolean matematiği ve Karnaugh haritalarını kullanarak sayısal devre tasarımı yapabilme becerisini kazandırmak. Birleşik mantık devrelerini, aritmetik işlem devrelerini, sayıcıları, kaydedicileri, multivibratör ve flip-flop devrelerini uygulayabilme becerisini kazandırmak. Analog-dijital ve dijital-analog dönüştürücüleri kavratmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sayı sistemleri ile ilgili işlemler yapabilir. PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar.
PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Mantıksal kapıları ve doğruluk diyagramları kavrayabilir. PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Mantıksal kapıların elektriksel özellikleri açıklayabilir. PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Boolean matematiğini kullanarak sayısal devre tasarımı yapabilir. PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar.
PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Karnaugh haritalarını kullanarak sayısal devre tasarımı yapabilir. PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Kodlayıcı ve kod çözücü devrelerini uygulayabilir. PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar.
PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Veri seçici ve veri dağıtıcı devrelerini uygulayabilir. PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar.
PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Toplayıcı, çıkarıcı ve karşılaştırıcı devrelerini analiz edebilir. PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar.
PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Multivibratörleri kullanarak sayısal devre tasarımı yapabilir. PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Flip-flop’ları kullanarak sayısal devre tasarımı yapabilir. PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-11 Asenkron ve senkron sayıcıların çalışma prensiplerini kavrayabilir. PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar.
PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-12 Kaydedicilerin çeşitlerini ve özelliklerini açıklayabilir. PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar.
PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-13 Analog-dijital dönüştürücü devrelerini uygulayabilir. PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar.
PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-14 Dijital-analog dönüştürücü devrelerini uygulayabilir. PÇ-5 Gerekli ve yeterli temel matematik bilgisine sahip olur. Haberleşme ile ilgili matematiksel hesaplama, analiz ve değerlendirme yapar.
PÇ-8 Bilgisayar destekli çizim ve devre tasarımı ile ilgili paket programları kullanarak mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirir, elektrik/elektronik devreleri tasarlar ve simülasyonunu yapar.
PÇ-11 Sayısal elektronik devre elemanlarını kullanarak sayısal devre tasarımını gerçekleştirir.
PÇ-25 Alanı ile ilgili konularda deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve takım çalışması yapma becerisi kazanır.
PÇ-28 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sayı sistemleri, mantıksal kapılar, doğruluk diyagramları ve elektriksel özellikleri, Boolean matematiği ve Karnaugh haritaları ile sadeleştirme ve sayısal devre tasarımı, kodlayıcılar, kod çözücüler, veri seçiciler, veri dağıtıcılar, toplayıcılar, çıkarıcılar, karşılaştırıcılar, multivibratörler ve flip-flop’lar ile sayısal devre tasarımı, asenkron ve senkron sayıcılar, kaydedicilerin çeşitleri ve özellikleri, analog-dijital ve dijital-analog dönüştürücüler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Analog ve sayısal kavramlar Anlatım, problem çözme
2 Sayı sistemleri ve sayı sistemleri ile ilgili işlemler Anlatım, tartışma
3 Kodlama ve kodlar Anlatım, soru-cevap
4 Mantıksal kapılar, doğruluk diyagramları ve elektriksel özellikleri Anlatım, tartışma, problem çözme
5 Boolean matematiği, sadeleştirme ve sayısal devre tasarımı Anlatım, tartışma, problem çözme
6 Karnaugh haritaları, sadeleştirme ve sayısal devre tasarımı Anlatım, problem çözme
7 Kodlayıcılar ve kod çözücüler Anlatım, problem çözme
8 Ara Sınav
9 Veri seçiciler ve veri dağıtıcılar Anlatım, problem çözme
10 Toplayıcılar, çıkarıcılar ve karşılaştırıcılar Anlatım, problem çözme
11 Multivibratörler, çalışma prensipleri ve sayısal devre tasarımı Anlatım, problem çözme
12 Flip-flop’lar, çalışma prensipleri ve sayısal devre tasarımı Anlatım, problem çözme
13 Asenkron ve senkron sayıcılar Anlatım, problem çözme
14 Kaydedicilerin çeşitleri ve özellikleri Anlatım, soru-cevap, problem çözme
15 Sayısal elektronik ile ilgili uygulamalar Anlatım, soru-cevap, problem çözme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mantık Devreleri (Sayısal Elektronik), Hüseyin Ekiz, Değişim Yayınları, 2010.
2 Dijital Elektronik, Mustafa Yağımlı, Feyzi Akar, Beta Yayınları, 2009.
3 Ders notları ve laboratuvar deney föyleri
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı, sayısal elektronik deney seti

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 6 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120