|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BAYRAM DURBİLMEZ (bdurbilmez@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Aşıklık geleneğinin kökleri ve günümüzdeki durumunu kavratmak. Aşık edebiyatı ürünleri ve bu ürünlerin özelliklerini ana hatlarıyla kavratmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Aşıklık geleneği ve aşık edebiyatı ürünlerini kavrayabilir. |
PÇ-2 Halk edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda gerekli bilgi ve birikime sahip olur. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Aşıklık geleneğinin geçmişten günümüze değişimini yorumlayabilir |
PÇ-2 Halk edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda gerekli bilgi ve birikime sahip olur. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İslamiyetten önce Türk kültür hayatında ozan-baksı geleneği ve özellikleri. Türk Edebiyatı içinde aşık edebiyatının yeri ve önemi, aşık edebiyatının mahiyeti ve oluşumu konusundaki fikirlerin tartışılması. Aşık edebiyatı ürünleri, bu konudaki fikirlerin tartışılması. Aşıklık geleneği, bu geleneği oluşturan unsurlar. Aşık tarzı geleneğin icra ortamı ve özellikleri. 16. yüzyıldan günümüze kadar aşık tarzı geleneğin değişim ve gelişme süreci. Sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarında aşıklar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türk Halk Şiirinin Başlangıcı | Tartışma |
2 | Âşık Tarzı Edebiyat Geleneğine Giriş | Anlatma Yöntemi, Metin Tahlili |
3 | Âşık Edebiyatının Kaynakları | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
4 | Âşık ve Aşıklık Kavramları | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
5 | Âşıkların Sınıflandırılması | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
6 | Âşıkların yetiştikleri ortam | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
7 | Saz çalma, mahlas alma | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Âşık olma | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
10 | Âşık karşılaşmaları | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
11 | Askı Geleneği | Anlatma Yöntemi |
12 | Âşık Edebiyatında Biçim ve Tür | Anlatma Yöntemi, Metin Tahlili |
13 | Aruzlu Türler | Anlatma Yöntemi, Metin Tahlili |
14 | Âşık Edebiyatında Etkileşim | Anlatma Yöntemi, Metin Tahlili |
15 | Günümüzde Âşık Edebiyatının Durumu | Anlatma Yöntemi, Metin Tahlili |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Çobanoğlu, Özkul, Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yay., Ankara 2000 | |
2 | Günay, Umay, Türkiye’de Aşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Akçağ Yay., Ankara 1992. | |
3 | Durbilmez, Bayram, Âşık Edebiyatında Şiir Sanatı: Hasretî'den Örneklerle, Akçağ Yay.: Ankara 2019. | |
4 | Durbilmez, Bayram, Âşık Türkmenoğlu-Hayatı, Sosyo-Kültürel Çevresi, Âşık Edebiyatındaki Yeri, Şiir Sanatı ve Şiirlerinden Örnekler, Akçağ Yay.: Ankara 2020. | |
5 | Durbilmez, Bayram, Âşık Edebiyatı ve Taşpınarlı Halk Şairleri, 5. Baskı, Akçağ Yay.: Ankara 2018. | |
6 | Oğuz, M. Öcal (Ed.), Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, 17. Baskı, Grafiker Yay., Ankara 2020. | |
7 | Oğuz, M. Öcal, Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam, Akçağ Yay., Ankara 2001. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |