Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 610 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 610 Adı: ÇAĞATAY TÜRKÇESİ VE EDEBİYATI II Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERKAN HİRİK (erkanhirik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ERKAN HİRİK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Çağatay Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çağatay Türkçesinin eserlerini okuyup anlayabilir. PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-8 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Çağatay Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-8 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çağatay dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Lütfi Divanı, Sekkaki Divanı, Mecalisü’n-nefais, Nesayimü’l-mahabbe ve Şecere-i Terakime’nin tıpkıbasımlarından seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon yapma, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özelliklerini anlama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sekkaki Divanı metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
2 Sekkaki Divanı metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
3 Sekkaki Divanı metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
4 Sekkaki Divanı metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
5 Mecalisü’n-nefais metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
6 Mecalisü’n-nefais metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
7 Mecalisü’n-nefais metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
8 Ara Sınav
9 Nesayimü’l-mahabbe metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
10 Nesayimü’l-mahabbe metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
11 Nesayimü’l-mahabbe metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
12 Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
13 Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
14 Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
15 Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Eckmann, J. (1996). Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar. (Haz. Osman F. Sertkaya). Ankara.
2 Eckmann, J. (2003). Çağatayca El Kitabı (Çev. Günay Karaağaç). Ankara: Akçağ Yay.
3 Eraslan, Kemal (1996). Nesayimü'l-Mahabbe min Şemayimi'l-Fütüvve 1. Ankara: TDK Yay.
4 Eraslan, Kemal (1999). Mevlana Sekkaki Divanı. Ankara: TDK Yay.
5 Eraslan, Kemal, Naci Tokman (2001). Ali-Şir Nevayi Mecalisü'n Nefayis. Ankara: TDK Yay.
6 Han, E. B. Türklerin Soy Kütüğü (Şecere-i Terakime). Tercüman 1001 Temel Eser.
7 Ölmez, Z. (1996). Ebulgazi Bahadır Han: Şecere-i Terakime (Türkmenlerin Soy kütüğü), TDAD 3, Ankara.
8 Vural, Hanefi vd. (2010). Çağatay Türkçesi. Tokat: TAşhan Kitap.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, el yama veya matbu çıktılar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 6 24
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 4 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 7 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 6 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 6 24
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120