|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERKAN HİRİK (erkanhirik@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ERKAN HİRİK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Çağatay Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çağatay Türkçesinin eserlerini okuyup anlayabilir. |
PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-8 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Çağatay Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-8 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Çağatay dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Lütfi Divanı, Sekkaki Divanı, Mecalisü’n-nefais, Nesayimü’l-mahabbe ve Şecere-i Terakime’nin tıpkıbasımlarından seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon yapma, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özelliklerini anlama. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sekkaki Divanı metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
2 | Sekkaki Divanı metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
3 | Sekkaki Divanı metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
4 | Sekkaki Divanı metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
5 | Mecalisü’n-nefais metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
6 | Mecalisü’n-nefais metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
7 | Mecalisü’n-nefais metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nesayimü’l-mahabbe metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
10 | Nesayimü’l-mahabbe metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
11 | Nesayimü’l-mahabbe metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
12 | Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
13 | Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
14 | Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
15 | Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Eckmann, J. (1996). Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar. (Haz. Osman F. Sertkaya). Ankara. | |
2 | Eckmann, J. (2003). Çağatayca El Kitabı (Çev. Günay Karaağaç). Ankara: Akçağ Yay. | |
3 | Eraslan, Kemal (1996). Nesayimü'l-Mahabbe min Şemayimi'l-Fütüvve 1. Ankara: TDK Yay. | |
4 | Eraslan, Kemal (1999). Mevlana Sekkaki Divanı. Ankara: TDK Yay. | |
5 | Eraslan, Kemal, Naci Tokman (2001). Ali-Şir Nevayi Mecalisü'n Nefayis. Ankara: TDK Yay. | |
6 | Han, E. B. Türklerin Soy Kütüğü (Şecere-i Terakime). Tercüman 1001 Temel Eser. | |
7 | Ölmez, Z. (1996). Ebulgazi Bahadır Han: Şecere-i Terakime (Türkmenlerin Soy kütüğü), TDAD 3, Ankara. | |
8 | Vural, Hanefi vd. (2010). Çağatay Türkçesi. Tokat: TAşhan Kitap. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, el yama veya matbu çıktılar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 6 | 24 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 4 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 7 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 6 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |