Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 452 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 452 Adı: ANLAM BİLİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA KARATAŞ (mustafakaratas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ERKAN HİRİK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Anlam bilimini, diğer bilim dallarıyla ilişkilerini tanıtmak, anlam biliminin temel kavramlarını kavratmak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler, anlam bilimini diğer bilim dallarıyla ilişkilendirir. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenciler anlam biliminin temel kavramlarını öğrenir. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Öğrenciler anlam olaylarını kavrar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil biliminin ortaya çıkışı ve kısa tarihi, Dil biliminin alt dalları ve konuları ile anlam bilimin felsefe, mantık ve ruh bilimle ilişkileri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dil bilimi ve Anlam bilimi, Anlam biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkileri. Karşılaştırma
2 Dilin anlamlı birimleri, Kavramlaştırma. Dikte
3 Gösterge kavramı ve anlam. Örnekleme
4 Kelime ve anlam, Anlam belirleyicileri. Diyalog
5 Kelimenin anlam çerçevesi: Temel anlam öğesi, Tasarımlar, İmgeler. Takrir, dikte
6 Duygu değeri, yan anlam. Drama
7 Benzetme, Aktarmalar. Örnekleme, diyalog
8 Ara Sınav
9 Çok anlamlılık, Eşadlılık. Dikte, karşılaştırma
10 Eş anlamlılık, Ters anlamlılık. Dikte, karşılaştırma
11 Bağdaştırma ve alışılmamış bağdaştırma. Takrir, dikte
12 Kılınış ve görünüş kavramları. Örnekleme, tasnif
13 Türkçe metinler üzerinde uygulama. Pratik yapma
14 Anlam biliminde yeni gelişmeler, İnternette anlam bilimi. Diyalog
15 Eski Türkçe metinlerinin soyut anlamlar bakımından incelenmesi ve lehçelerdeki tuzak kelimeler Soru-cevap, karşılaştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Barthes, Roland, (1986) Göstergebilim İlkeleri, (Çev. M. S. Rifat) Sözce Yayınları.
2 Aksan Doğan, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1998.
3 Aksan Doğan, Türk Anlam Bilimi, Engin Yayınları, Ankara 1998.
4 Filizok Rıza, Anlam Analizine Giriş, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir 2001
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, yazı tahtası, internet bağlantılı bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 5 15
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 5 25
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 6 36
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 6 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 6 18
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120