Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / FEL 303 - SOSYOLOJİ

Kodu: FEL 303 Adı: KLASİK MANTIK Teorik+Uygulama: 4+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste öğrencinin Aristotelesçi geleneksel mantığın temel öğretileri olan terim, önerme ve (dolaysız ve dolaylı) çıkarım öğretilerini ve bu öğretilerle ilgili temel sorunları tanıması amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Önermeleri ve çıkarımları analiz etme ve denetleme yöntem ve kurallarını denetleme kural ve yöntemlerini tanımlayabilir PÇ-5 5. Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir.
PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir.
PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Önermeleri ve çıkarımları analiz edebilir PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir.
PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir.
PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir.
PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Zihnin, argümanları sorgulama ya da eleştirme yeteneğini geliştirebilir PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir.
PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Mantık mefhumunun açıklanması, bu mefhumun günlük dilde ve bilim faaliyetindeki farklı tezahürlerinin saptanması; buyurucu/kural koyucu (normatif) ve suri (formel) bir bilim olarak mantığın çalışma konularının belirlenmesi; akıl yürütme biçimlerinin ve akıl ilkelerinin kısaca incelenmesi; Aristoteles’in Organon kitaplarına dayanan terim mantığının (logica termini) karakterinin ve yapısının belirlenmesi; kavramlar öğretisi, önermeler öğretisi ve çıkarımlar öğretisi başlıkları altında, akıl yürütmede geçerlilik denetiminin unsurlarının ve yöntemlerinin nasıl oluştuğunun serimlenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Mantık biliminin doğası Anlatma yöntemi
2 Akıl yürütmenin doğası Anlatma yöntemi
3 Akıl yürütme biçimleri ve akıl ilkeleri Anlatma yöntemi
4 Aristoteles mantığına geniş bakış Anlatma yöntemi
5 Terimler öğretisine giriş Anlatma yöntemi
6 Terimler öğretisi Anlatma yöntemi
7 Önermeler öğretisine giriş Anlatma yöntemi
8 Ara Sınav
9 Önermeler öğretisi: Yüklemenin anlamdizimi Anlatma yöntemi
10 Çıkarımlar öğretisine giriş: çıkarımın yapısı Anlatma yöntemi
11 Dolaysız çıkarımlar Anlatma yöntemi
12 Dolaylı çıkarımlar: tasım Anlatma yöntemi
13 Tasımsal çıkarımlarda geçerlilik denetimi: dağıtım ve kurallar Anlatma yöntemi
14 Kategorik tasım kuramında indirgeme (mükemmelleştirme) Anlatma yöntemi
15 Genel tekrar Anlatma yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özlem, D. (2011) Mantık. İstanbul: Notos.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 106