Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 142 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 142 Adı: YENİ TÜRK EDEBİYATI II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT GÜR (muratgur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
AYDAN ENER SU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin 19. yüzyıl Türk edebiyatı hakkında temel düzeyde tartışma ve bilimsel araştırma yürütebilecek bilgi ve becerilerle donatılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Modern kurmaca türlerin gelişimini yorumlar. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Geleneksel kurmaca türler ile modern kurmaca türleri ayırt eder. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Tanzimat romanının önde gelen metinlerini inceler. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Tanzimat Dönemi 2. kuşak şairlerinin metinlerini çözümler. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Tanzimat dönemi 2. kuşak ve Ara Nesil romanının önde gelen metinlerini inceler. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Ara Nesil döneminin özelliklerin tanımlar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Edebiyat eleştirisi için gerekli olan asgari tarihsel ve kuramsal birikimin kazandırılması. Türk edebiyatının modernleşme sürecinin 19. yüzyılı kapsayan bölümü hakkında temel bilgilerin edinilmesi; bu dönemin başlıca edebiyatçılarının ve metinlerinin tanınması ve incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş, yöntem, yükümlülükler, önceki dönemin değerlendirmesi. Değerlendirme
2 Modern kurmaca türlerin gelişimi ve Tanzimat romanı Konu anlatımı
3 Recai-zâde Mahmut Ekrem ve "Araba Sevdası" Örnek uygulama
4 Recai-zâde Mahmut Ekrem ve Muallim Naci Örnek uygulama
5 Samipaşazâde Sezai ve "Sergüzeşt" Konu anlatımı
6 Şemseddin Sami ve "Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat" Örnek uygulama
7 Nâbi-zade Nâzım ve "Zehra" Örnek uygulama
8 Ara Sınav
9 Abdülhâk Hâmit Tarhan ve "Makber" Konu anlatımı
10 Abdülhâk Hâmit Tarhan ve "Kürsî-i İstiğrak" Örnek uygulama
11 Abdülhâk Hâmit Tarhan ve" Külbe-yi İştiyak" Örnek uygulama
12 Tanzimat'ın birinci ve ikinci dönemlerinin karşılaştırılması Konu anlatımı
13 Yenileşmenin ikinci kuşağında eleştiri Konu anlatımı
14 Geçiş Dönemi: Ara Nesil Örnek uygulama
15 Karşılaştırmalı değerlendirme Tartışma yöntemi, Eleştiri yapma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Korkmaz, Ramazan, ed. Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı 1839-2000. Ankara: Grafiker Yayıncılık, 2005.
2 Namık Kemal. İntibah: Sergüzeşt-i Ali Bey. Haz. Mustafa Nihat Özön. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1971.
3 Ahmet Mithat. Felatun Bey ile Rakım Efendi. İstanbul: Enderun Yayınları, 1994.
4 Hançerli Hanım Hikâye-i Garibesi. Yay. haz. Yakup Çelik. Ankara: Akçağ Yayınları, 1999.
5 İsmail Parlatır, Recai-zâde Mahmut Ekrem
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.)

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 8 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 4 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 2 4
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120