Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 241 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 241 Adı: YENİ TÜRK EDEBİYATI III Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT GÜR (muratgur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Batı tarzında gelişen Servet-i Fünun dönemi Türk şiiri üzerinde uygulamalı çözüm modelleri geliştirebilir. Servet-i Fünun dönemi şairlerini ve eserlerini tanıyabilir, şairlerin şiirleri ve sanat anlayışları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları bulabilir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Servet-i Fünun dönemi hakkında bilgi sahibi olabilir. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
DÖÇ-2 Tevfik Fikret ve Cenab Şehabettin'in şiirlerini tahlil edebilir. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Servet-i Fünun dönemi hakkında bilgi sahibi olabilir. Tevfik Fikret ve Cenap Şehabettin'in şiirlerini tahlil edebilir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş, yöntem ve yükümlülükler Anlatım
2 Servet-i Fünun’a Kadar Modern Türk Şiiri Konu anlatımı ve tartışma
3 Servet-i Fünun Topluluğu Konu anlatımı ve tartışma
4 Servet-i Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri Konu anlatımı ve tartışma
5 Tevfik Fikret I Hayatı ve Edebî Kişiliği Konu anlatımı ve tartışma
6 Tevfik Fikret II Duyuş Tarzı ve Hayal-Hakikat Çatışması Konu anlatımı ve tartışma
7 Tevfik Fikret III Kaçış Teması ve Ütopya Konu anlatımı ve tartışma
8 Ara Sınav
9 Tevfik Fikret IV Servet-i Fünun’dan Sonra Konu anlatımı ve tartışma
10 Tevfik Fikret V Genel Değerlendirme Konu anlatımı ve tartışma
11 Cenap Şahabettin I Hayatı ve Edebî Kişiliği Konu anlatımı ve tartışma
12 Cenap Şahabettin II Şiir Anlayışı Konu anlatımı ve tartışma
13 Cenap Şahabettin III Tabiat ve Diğer Temalar Konu anlatımı ve tartışma
14 Servet-i Fünun Şiirine Bütüncül Bir Bakış ve Diğer İsimler Konu anlatımı ve tartışma
15 Genel Değerlendirme Anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Enginün, İnci (2014). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923). İstanbul: Dergâh Yayınları.
2 Ercilasun, Bilge (1985). “Servet-i Fünun Edebiyatı”. Büyük Türk Klasikleri 9. İstanbul: Ötüken Neşriyat. s. 268-275.
3 Kaplan, Mehmet (1998). Şiir Tahlilleri I. İstanbul: Dergâh Yayınları.
4 Kaplan, Mehmet (2002), “Cenap Şahabettin’in Şiirlerinde Pitoresk”. Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar 1. İstanbul: Dergâh Yayınları. s. 392-407.
5 Kaplan, Mehmet (2002), “Cenap Şahabettin’in Şiirlerinde Ses ve Musiki”. Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar 1. İstanbul: Dergâh Yayınları. s. 408-424.
6 Kaplan, Mehmet (2007). Tevfik Fikret (Devir, Şahsiyet, Eser). İstanbul: Dergâh Yayınları.
7 Korkmaz, Ramazan (2015). “Servet-i Fünun Şiiri”. Türk Edebiyatı Tarihine Bir Bakış. Ed. M. Kayahan Özgül. Ankara: Kurgan Yayınları. 149-176.
8 Okay, Orhan (2005). “Süha ve Pervin: Edebiyat-ı Cedide’nin Alegorik Aşıkları”, Türk Edebiyatı 385. s. 27-32.
9 Öztürk, Nurettin (2010). “Bir Düşyaşam: Servet-i Fünun Ütopyaları ve Hüseyin Cahit Yalçın’ın Hayat-ı Muhayyel’i”. Bilim ve Ütopya 187. s. 20-29.
10 Polat, Nazım Hikmet (2021). Tevfik Fikret (Bütün Eserleri). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
11 Şahin, Sevval (2007). “Yeni Türk Şiirinin Bir Kurucu Ögesi Olarak Süha ve Pervin”, Bir Muhalif Kimlik: Tevfik Fikret. Ed. Bengisu Rona ve Zafer Toprak. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. s. 131-145.
12 Tarakçı, Celal (1993) “Cenab Şahabettin”. TDV İslâm Ansiklopedisi C. 7. İstanbul: TDV Yayınları. s. 346-349.
13 Uçman, Abdullah (2012). “Tevfik Fikret”. TDV İslâm Ansiklopedisi C. 41. İstanbul: TDV Yayınları. s. 9-13.
14 Karabulut, Mustafa (2015). “Cenap Şahabettin’in Şiirlerinde Tabiat İnsan Ruhu İlişkisi”. IJLET 3. s. 352-364.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 10 30
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 3 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150