Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 206 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 206 Adı: OSMANLI TÜRKÇESİ IV Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin Osmanlı Türkçesi’nde bulunan Arapça ve Farsça unsurları öğrenmelerini ve karşılaştıkları Arap harfli metinleri okumalarını sağlamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olmak PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Eski harflerle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olmak PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Osmanlı Türkçesi edebi metinlerini anlamlandırabilir PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Arapçada edatlar; Osmanlıcadaki Türkçe, Arapça ve Farsça kurallara toplu bir bakış; Osmanlı Türkçesindeki Farsça unsurlar: Farsçanın genel özellikleri, Farsçanın Osmanlı Türkçesindeki yeri ve önemi, Farsçada fiiler ve özellikleri, Farsçada isimler ve özellikleri, Farsçada sıfatlar ve özellikleri, Farsçada ekler ve özellikleri (Ön ekler, son ekler), Farsçada isim ve fiil türetme kuralları, Birleşik isimler, Farsça tamlama kuralları (İsim tamlamaları, sıfat tamlamaları, vasf-ı terkibîler); Metin üzerinde okuma ve yazma alıştırmaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Farsça kelimelerin yapısı, Metin Okuma Konu anlatımı, okuma
2 Farsça Sayı İsimleri, İsimlerde Küçültme, Metin okuma Konu anlatımı, okuma
3 Farsça Yapılı Tamlamalar, Metin okuma Konu anlatımı, okuma
4 Farsça Yapılı Tamlamalar, Metin okuma Konu anlatımı, okuma
5 Farsça Türemiş İsimler, Metin okuma Konu anlatımı, okuma
6 Farsça Birleşik İsimler, Metin okuma Konu anlatımı, okuma
7 Farsça Türemiş Sıfatlar, Metin Okuma Konu anlatımı, okuma
8 Ara Sınav
9 Farsça Birleşik Sıfatlar, Metin Okuma Konu anlatımı, okuma
10 Fiil, İsm-i Masdar, Metin okuma Konu anlatımı, okuma
11 İsm-i Fâil, İsm-i Mef'ûl, Metin okuma Konu anlatımı, okuma
12 Farsça Çokluk Ekleri, Metin okuma Konu anlatımı, okuma
13 Farsça Edatlar, Metin okuma Konu anlatımı, okuma
14 Farsça Zarflar, Metin okuma Konu anlatımı, okuma
15 Farsça Bağlaçlar, Metin okuma Konu anlatımı, okuma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Coşkun, Menderes (2008), Uygulamalı Osmanlı Türkçesi Ders Kitabı, Ankara: Birleşik
2 Timurtaş, Faruk Kadri (1998), Osmanlı Türkçesi Metinleri, I,II, III, İstanbul: Alfa;
3 Ergin, Muharrem (1987), Osmanlı Metinleri, İstanbul: Boğaziçi
4 Devellioğlu, Ferit (2010), Osmanlıca- Türkçe Ansiklopedik Lugat, Ankara: Aydın.
5 Develi, Hayati (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu-2 , İstanbul: Kesit
6 SAMİ, Şemsettin (1992). Kamus-ı Türkî. İstanbul.
7 Ünver, İsmail (1982) Osmanlıca Ders Notları, (Teksir), Ankara.
8 Yıldırım, Nimet (2000) Farsça Dilbilgisi. Erzurum: Bakanlar Matbaacılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitapları, sözlükler, bilgisayar, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 9 36
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 2 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150