|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilerin Osmanlı Türkçesi’nde bulunan Arapça ve Farsça unsurları öğrenmelerini ve karşılaştıkları Arap harfli metinleri okumalarını sağlamak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olmak |
PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Eski harflerle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olmak |
PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Osmanlı Türkçesi edebi metinlerini anlamlandırabilir |
PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Arapçada edatlar; Osmanlıcadaki Türkçe, Arapça ve Farsça kurallara toplu bir bakış; Osmanlı Türkçesindeki Farsça unsurlar: Farsçanın genel özellikleri, Farsçanın Osmanlı Türkçesindeki yeri ve önemi, Farsçada fiiler ve özellikleri, Farsçada isimler ve özellikleri, Farsçada sıfatlar ve özellikleri, Farsçada ekler ve özellikleri (Ön ekler, son ekler), Farsçada isim ve fiil türetme kuralları, Birleşik isimler, Farsça tamlama kuralları (İsim tamlamaları, sıfat tamlamaları, vasf-ı terkibîler); Metin üzerinde okuma ve yazma alıştırmaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Farsça kelimelerin yapısı, Metin Okuma | Konu anlatımı, okuma |
2 | Farsça Sayı İsimleri, İsimlerde Küçültme, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
3 | Farsça Yapılı Tamlamalar, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
4 | Farsça Yapılı Tamlamalar, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
5 | Farsça Türemiş İsimler, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
6 | Farsça Birleşik İsimler, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
7 | Farsça Türemiş Sıfatlar, Metin Okuma | Konu anlatımı, okuma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Farsça Birleşik Sıfatlar, Metin Okuma | Konu anlatımı, okuma |
10 | Fiil, İsm-i Masdar, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
11 | İsm-i Fâil, İsm-i Mef'ûl, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
12 | Farsça Çokluk Ekleri, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
13 | Farsça Edatlar, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
14 | Farsça Zarflar, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
15 | Farsça Bağlaçlar, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Coşkun, Menderes (2008), Uygulamalı Osmanlı Türkçesi Ders Kitabı, Ankara: Birleşik | |
2 | Timurtaş, Faruk Kadri (1998), Osmanlı Türkçesi Metinleri, I,II, III, İstanbul: Alfa; | |
3 | Ergin, Muharrem (1987), Osmanlı Metinleri, İstanbul: Boğaziçi | |
4 | Devellioğlu, Ferit (2010), Osmanlıca- Türkçe Ansiklopedik Lugat, Ankara: Aydın. | |
5 | Develi, Hayati (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu-2 , İstanbul: Kesit | |
6 | SAMİ, Şemsettin (1992). Kamus-ı Türkî. İstanbul. | |
7 | Ünver, İsmail (1982) Osmanlıca Ders Notları, (Teksir), Ankara. | |
8 | Yıldırım, Nimet (2000) Farsça Dilbilgisi. Erzurum: Bakanlar Matbaacılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitapları, sözlükler, bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 9 | 36 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |