Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 441 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 441 Adı: YENİ TÜRK EDEBİYATI VII Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HACİ ABDULLAH ŞENGÜL (asengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin 20. yüzyıl Türk edebiyatı hakkında temel düzeyde tartışma ve bilimsel araştırma yürütebilecek bilgi ve becerilerle donatılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Cumhuriyet dönemi şiirinin özelliklerini kavrayabilir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Cumhuriyet Dönemi şiiri örneklerini çözümleyebilir. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Cumhuriyet dönemi romanının özelliklerini özetleyebilir. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Cumhuriyet Dönemi roman örneklerini çözümleyebilir. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Cumhuriyet Dönemi şiirinin ve romanının özellikleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça bilgisi. Okunacak eserler. Değerlendirme
2 Cumhuriyet Dönemi (1923-1980) Türk edebiyatının genel özellikleri (Siyasi, sosyal, edebî). Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatındaki belli başlı gruplar, eğilimler. Konu anlatımı
3 Cumhuriyet şiirini hazırlayanlar (Abdülhak Hamit, Ahmet Haşim, Yahya Kemal vb.). Okuma, çözümleme
4 Cumhuriyet şiirinde arayışlar, Beş Hececiler, Yedi Meşaleciler, Memleket Edebiyatı ve öz şiir tartışmaları. Konu anlatımı
5 Birinci Yeni, Garip Mukaddimesi ve Orhan Veli (örnek metinler). Okuma, çözümleme
6 İkinci Yeni, felsefesi ve estetiği (örnek metinler). Konu anlatımı
7 Hisar Hareketi, felsefesi ve estetiği (örnek metinler). Okuma, çözümleme
8 Ara Sınav
9 Kadro Hareketi ve Mavi Hareketi, felsefesi ve estetiği (örnek metinler). Okuma, çözümleme
10 Necip Fazıl, ve onun poetikası çerçevesinde şiirlerine genel bir bakış ve metin çözümlemesi. Okuma, çözümleme
11 Necip Fazıl, ve onun poetikası çerçevesinde şiirlerine genel bir bakış ve metin çözümlemesi. Okuma, çözümleme
12 Ahmet Hamdi Tanpınar'ın şiirleri, onun sanat ve estetik anlayışı üzerinden şiirlerine genel bir bakış ve metin çözümlemesi. Okuma, çözümleme
13 Ahmet Hamdi Tanpınar'ın şiirleri, onun sanat ve estetik anlayışı üzerinden şiirlerine genel bir bakış ve metin çözümlemesi. Konu anlatımı
14 1980 sonrası Türk şiiri. Genel özellikler ve arayışlar. Okuma, çözümleme
15 1980 sonrası Türk şiiri. Genel özellikler ve arayışlar. Okuma, çözümleme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Korkmaz, Ramazan, ed. Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı 1839-2000. Ankara: Grafiker Yayıncılık, 2005.
2 Yusuf Ziya Öksüz, Türkçenin Sadeleşme Tarihi, Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi, TDK, 1995.
3 Ahmet Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler, Dergâh, 1977
4 Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri 1-2, Dergâh, 1983.
5 Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar I-II, Dergâh, 1995.
6 Orhan Okay, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergâh Yayınları.
7 Orhan Okay, Şiir Sanatı Dersleri, AÜ, 1992.
8 Gregory Jusdanis, Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür - Milli Edebiyatın İcat Edilişi, Metis, 1998.
9 Mehmet Kaplan, Hikaye Tahlilleri, Dergah, 1979.
10 Zeynep Kerman, Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri, Akçağ, 1998.
11 Olcay Önertoy, Cumhuriyet Dönemi Türk Roman ve Öyküsü, İşbankası, 1985.
12 İnci Enginün - Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı
13 Abdullah Şengül - Ulusun Sahnedeki Öyküsü (Türk Tiyatrosunda Milli Mücadele ve Cumhuriyet), Kesit Yayınları, 2019
14 Abdullah Şengül - Gaibi Kurcalayan Çilingir Necip Fazıl Kısakürek, Kesit Yayınları, 2015
15 Necip Fazıl Kısakürek - Çile, Büyük Doğu Yayınları
16 Hakan Sazyek - Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi, İş Bankası Yayınları
17 Alaaddin Karaca - İkinci Yeni Poetikası, Hece Yayınları
18 Öztürk Emiroğlu - Hisar Topluluğu / Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında, Kesit Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 11 33
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 3 9
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180