|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | JEOFİZİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYŞE ORHAN (ayse.orhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kayaçları oluşturan minerallerin kristalografik, fiziksel ve kimyasal özelliklerinin öğrenilmesi, tabitta ve laboratuvarda yaygın olan minerallerin ana karakterlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Bu durum arazi, ve laboratuvar şartlarında öğrencilere magmatik, metamorfik ve sedimanter petrografi tanımlamalarında önemli yarar sağlayacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yer kabuğunu oluşturan jeolojik malzeme hakkında bildiklerini yazılı veya sözlü olarak ifade edebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Fiziksel özellikleri kullanarak yaygın olan kayaç yapıcı mineraller ile cevher minerallerini belirleyebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Temel diyagramları kullanarak magmatik, metamorfik ve tortul kayaçlar için arazi çalışmalarında veya el örneği üzerinde yaptığı çalışmalarda isimlendirme veya sınıflama yapabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-5 Arazide jeofizik uygulama ve çalışma becerisi kazanır, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. PÇ-7 Maden, petrol ve doğal gaz, nadir bulunan yer materyalleri ve endüstriyel ham materyaller gibi doğal kaynakların aranması bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Arazide ve laboratuvarda magmatik, metamorfik ve tortul kayaçların yapısal, dokusal ve bileşimsel farklılıklarını belirleyebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Jeofizik mühendisliğinde pratik uygulamalarda mineralojik ve petrografik amaçlı temel yorumlamalar yapabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-4 Jeofizik mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer, kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Mineral ve mineralojinin tanımı, minerallerin fiziksel, vektörel, elektrik özellikleri. Mineral kimyası, özel mineroloji; elementler, sülfürler, oksit ve hidrooksitler; karbonat, nitrat, fosfat, vanadat ve arsenitler; silikatlar. Genel petrografik tanımlar, plutonik, damar ve volkanik kayaçların tanımsal incelenmesi. Metamorfizma faktörleri, zon ve fasiyesler, metamorfik kayaçların yapısı ve sınıflandırılmaları. Dinamik, kontakt ve bölgesel metamorfizma ve incelenmeleri, sedimanter kayaçlar petrografisi, sınıflandırılmaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mineral ve mineralojinin tanımı | Konu anlatımı |
2 | Minerallerin fiziksel, vektörel, elektrik özellikleri | Konu anlatımı |
3 | Mineral kimyası | Konu anlatımı |
4 | Özel mineroloji; elementler, sülfürler, oksit ve hidrooksitler | Konu anlatımı |
5 | Karbonat, nitrat, fosfat, vanadat ve arsenitler | Konu anlatımı |
6 | Silikatlar | Konu anlatımı |
7 | Genel petrografik tanımlar | Konu anlatımı |
8 | Ara Sınav | |
9 | Plutonik, damar ve volkanik kayaçların tanımsal incelenmesi | Kayaç inceleme uygulaması |
10 | Metamorfizma faktörleri | Konu anlatımı |
11 | Zon ve fasiyesler | Konu anlatımı |
12 | Metamorfik kayaçların yapısı ve sınıflandırılmaları | Konu anlatımı |
13 | Dinamik, kontakt ve bölgesel metamorfizma ve incelenmeleri | Kayaç inceleme uygulaması |
14 | Sedimanter kayaçlar petrografisi | Kayaç inceleme uygulaması |
15 | Sedimanter kayaçlar petrografisi, sınıflandırılmaları | Konu anlatımı |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Dana’ s New Mineralogy: Gaines, Skinner, Foord, Mason, & Rosenzweigh, 1997. | |
2 | Manual of Mineralogy: Klein & Hurlburt, 1993 | |
3 | Simon and Shuster’ S Guide to Rocks and Minerals: Mottana, Crespi, & Liborio; Prinz, Harlow, & Peters (eds), 1978 | |
4 | Mineralogy: Perkins, 1998. | |
5 | An Illustrated Exploration of Dynamic World of Minerals and Their Properties: Robinson, 1994. | |
6 | Mineraller: Şahin, Koşun, Ağrılı ve Mengi, MTA, 1994. | |
7 | Erkan Y., 1998, Metamorfik Petrografi, Hacettepe Üniversitesi Yayını Yayın No:28, 204s. | |
8 | Erkan Y., 1999, Magmatik Petrografi, Hacettepe Üniversitesi Yayını Yayın No:40, 183s. | |
9 | Hall A., 1988, Igneous Petrology, English language Book Society/ Longman, 573p | |
10 | Shelley D., 1993, Igneous and metamorphic rocks underthe microscope, Chapman and Hall, 445p. | |
11 | Yardley B.W.D., 1989, An Introduction to Metamorphic Petrology, Longman Scientific and Technical, 248p. | |
12 | Kurt, H., Arık, F., 2007, Mineraloji, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 258 s. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Çeşitli kayaç örnekleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 7 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 93 |