Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / JFM 406 - JEOFİZİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: JFM 406 Adı: JEOFİZİKTE YORUMLAMA – II Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü JEOFİZİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖZCAN ÇAKIR (ocakir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin veri yorumlama becerilerini geliştirmek ve kombine yorum temelini vermektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Jeofizik yöntemlerde elde edilen saha verilerini yorumlayabilirler. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÇ-5 Arazide jeofizik uygulama ve çalışma becerisi kazanır, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
PÇ-7 Maden, petrol ve doğal gaz, nadir bulunan yer materyalleri ve endüstriyel ham materyaller gibi doğal kaynakların aranması bilgisine sahiptir.
PÇ-8 Çevre ve arkeolojik problemleri araştırmalarında, toplumun ihtiyaç duyduğu altyapıları güven içinde yapılabilmesi için gerekli mühendislik problemlerini çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Araziden aldıkları verileri değerlendirebilirler. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÇ-5 Arazide jeofizik uygulama ve çalışma becerisi kazanır, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
PÇ-6 Bireysel olarak ve çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisine sahiptir.
PÇ-11 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yeraltının jeolojik yapısını belirleyecekleri yorumlama tekniklerini kullanabilirler. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÇ-5 Arazide jeofizik uygulama ve çalışma becerisi kazanır, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
PÇ-8 Çevre ve arkeolojik problemleri araştırmalarında, toplumun ihtiyaç duyduğu altyapıları güven içinde yapılabilmesi için gerekli mühendislik problemlerini çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Elektrik özdirenç haritalarının yorumu, özdirenç verilerinin 1-Boyutlu yorumu (tabakalı ortam) , düşey elektrik sondajlarından jeo-elektrik kesitlerin oluşturulması, 2-Boyutlu (2B) özdirenç modellemesi (gelişigüzel şekillenmiş 2B yapılar) , 2B özdirenç modellemeden 3-Boyutlu yeraltının oluşturulması, indüksiyon polarizasyonu ve self potansiyel yönteminde yorumlama, elektromanyetik yöntemlerde yorumlama, bileşik aramaların önemi, saha örnekleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Elektrik özdirenç haritalarının yorumu Yorumlama yöntemi
2 Özdirenç verilerinin 1 boyutlu yorumu (tabakalı ortam) Yorumlama yöntemi
3 Özdirenç verilerinin 1 boyutlu yorumu (tabakalı ortam) Yorumlama yöntemi
4 Düşey elektrik sondajlarından jeo-elektrik kesitlerin oluşturulması Model oluşturma
5 Düşey elektrik sondajlarından jeo-elektrik kesitlerin oluşturulması Model oluşturma
6 2 boyutlu (2B) özdirenç modellemesi (gelişigüzel şekillenmiş 2B yapılar) Model oluşturma
7 2 boyutlu (2B) özdirenç modellemesi (gelişigüzel şekillenmiş 2B yapılar) Model oluşturma
8 Ara Sınav
9 2B özdirenç modellemeden 3 boyutlu yeraltının oluşturulması Model oluşturma
10 2B özdirenç modellemeden 3 boyutlu yeraltının oluşturulması Model oluşturma
11 İndüksiyon polarizasyonu ve self potansiyel yönteminde yorumlama Yorumlama yöntemi
12 İndüksiyon polarizasyonu ve self potansiyel yönteminde yorumlama Yorumlama yöntemi
13 Elektromanyetik yöntemlerde yorumlama Yorumlama yöntemi
14 Bileşik aramaların önemi Tartışma yöntemi
15 Saha örnekleri Yorumlama yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Telford W.M. et al, 1990, Applied Geophysics, Cambridge University Press.
2 Parasnis, D.S., 1986, Principles of Applied Geophysics, 4th edition, Chapman and Hall, London
3 Ward, S.H., 1992, Resistivity and Induced Polarisation Methods, Investigation in Geophysics No.5, SEG, Geotechnical and Environmental Geophysics, Edited by Stanley H. Ward, pp. 147-189.
4 Coşkun, N., 2009, Self Potansiyel (SP) Yöntemi, KTÜ Mühendislik Fakültesi Baskı Birimi, Fakülte Ders Notları Serisi No:4.
5 Coşkun, N., 2009, İndüksiyon Polarizasyonu (İP) Yöntemi, KTÜ Mühendislik Fakültesi Baskı Birimi, Fakülte Ders Notları Serisi No:5.
6 Bertin, J. and Loeb, J., 1976, Experimental and Theoretical Aspects of Induced Polarisation, Geoexploration Monographs, Vol. 1 and 2, Gebrüder, Borntraeger, Berlin.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yok

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 7 35
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 7 42
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 121