|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | JEOFİZİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÖZCAN ÇAKIR (ocakir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrenciye jeofizikte ters çözüm hakkında temel bilgileri öğretmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Ters çözüm yöntemini uygulayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Çeşitli ters çözüm problemleri ve bunları çözümlerini tartışabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Ters çözüm ile jeofiziksel veriyi çözebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Jeofiziksel veri üzerinde yaklaşımlarını ve yorumlamalarını (ters ve düz) geliştirebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeofizik problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Lineer cebir, lineer ve lineer olmayan denklem sistemlerinin matris çözümünü yapabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Ters çözüm sonuç parametrelerini tartışarak değerlendirebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeofizik mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Model parametre ve düz-çözüm ters-çözüm kavramları. En küçük kareler ile verilerin doğru denklemine, polinoma ve bir yüzeye yaklaştırılması. En küçük kareler ile doğrusal süzgeçlerin düzenlenmesi. Tekil değer ayrışımı yöntemi ile doğrusal denklem sistemlerinin çözümü. Endik iniş (steepest descent), Gauss-Newton ve sönümlü en-küçük kareler yöntemleri ile doğrusal olmayan problemlerde parametre kestirimi. Parametre ayrımlılığının incelenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Model parametre ve düz çözüm ters çözüm kavramları | Konu anlatımı |
2 | Model parametre ve düz çözüm ters çözüm kavramları | Konu anlatımı |
3 | En küçük kareler ile verilerin doğru denklemine, polinoma ve bir yüzeye yaklaştırılması | Problem çözme yöntemi |
4 | En küçük kareler ile verilerin doğru denklemine, polinoma ve bir yüzeye yaklaştırılması | Problem çözme yöntemi |
5 | En küçük kareler ile verilerin doğru denklemine, polinoma ve bir yüzeye yaklaştırılması | Problem çözme yöntemi |
6 | En küçük kareler ile doğrusal süzgeçlerin düzenlenmesi | Konu anlatımı ve problem çözme yöntemi |
7 | En küçük kareler ile doğrusal süzgeçlerin düzenlenmesi | Konu anlatımı ve problem çözme yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tekil değer ayrışımı yöntemi ile doğrusal denklem sistemlerinin çözümü | Problem çözme yöntemi |
10 | Tekil değer ayrışımı yöntemi ile doğrusal denklem sistemlerinin çözümü | Problem çözme yöntemi |
11 | Endik iniş (steepest descent), gauss-newton ve sönümlü en küçük kareler yöntemleri ile doğrusal olmayan problemlerde parametre kestirimi | Problem çözme yöntemi |
12 | Endik iniş (steepest descent), gauss-newton ve sönümlü en küçük kareler yöntemleri ile doğrusal olmayan problemlerde parametre kestirimi | Problem çözme yöntemi |
13 | Endik iniş (steepest descent), gauss-newton ve sönümlü en küçük kareler yöntemleri ile doğrusal olmayan problemlerde parametre kestirimi | Problem çözme yöntemi |
14 | Parametre ayrımlılığının incelenmesi | Konu anlatımı |
15 | Parametre ayrımlılığının incelenmesi | Konu anlatımı |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Başokur, A. T. 2002, Doğrusal ve doğrusal olmayan problemlerin ters-çözümü. TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası Yayını. 166 sayfa | |
2 | Dimri, V., 1992, Deconvolution and inverse theory: Application to Geophysical Problems, Elsevier, Amsterdam, 230 pp. | |
3 | Levenberg, K., 1944, A method for the solution of certain nonlinear problems in least squares, Quart. Appl. Math., 2, 164-168. | |
4 | Levinson, N., 1947, The Wiener RMS (root mean square) error criterion in filter design and prediction, Journal of Mathematics and Physics 25, 261-278. | |
5 | Lines I. . and Treitel, S., 1984, Tutorial: A review of least-squares inversion and its application to geophysical problems, Geophysical Prospecting 32, 159-186. | |
6 | Meju, M. A. 1994, Geophysical data analysis: Understanding inverse problem theory and practice, Course Notes Series, Volume 6, Society of Exploration of Geophysics, 296 pp. | |
7 | Menke, W., 1984, Geophysical data analysis: Discrete inverse theory, Academic Press, Inc., 289 pp | |
8 | Press, W. H., Flannery, B. P., Teukolsky, S. A. and Vetterling, W. T., 1986, Numerical recipes, The art of scientific computation, Cambridge University Press, 818 pp. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yok |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 7 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 7 | 56 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 156 |