Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SOS 412 - SOSYOLOJİ

Kodu: SOS 412 Adı: EDEBİYAT SOSYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEVAL KARANFİL (nevalkaranfil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NEVAL KARANFİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı, farklı edebiyat türleri ve eserlerinde yer alan toplumsal öğelerin analiz edilmesi ve bu analiz çerçevesinde farklı dönemlerin sosyolojik açıdan ele alınmasıdır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Edebiyat sosyolojisinin temel kavramlarını açıklar. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Edebî eserler yoluyla toplumsal yapıyı çözümler. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir.
PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir.
PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
PÇ-7 7. Sosyoloji alanındaki mevcut uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve teçhizat kullanabilme becerisi kazanabilir.
PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Tanzimat’tan günümüze Türkiye’nin modernleşme ve batılılaşma pratiğini tartışır. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir.
PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir.
PÇ-5 5. Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ders, hikaye ve roman gibi çeşitli edebiyat eserlerinin, yazıldıkları dönemin kültürel ve toplumsal özelliklerinin izini sürerek edebiyat ve toplum arasındaki ilişkinin tartışılmasını içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Edebiyat Sosyolojisinin Tanımı ve Amacı Anlatım ve tartışma
2 Edebiyat Sosyolojisinin Kapsam ve Yöntemi Anlatım
3 Edebî eserlerde sosyolojik ögeler Edebiyat ve toplum ilişkisi Anlatım, soru-cevap ve tartışma
4 Toplumun bir üyesi olarak Yazar Anlatım, soru-cevap ve tartışma
5 Edebiyat eserlerinde dönemin koşullarının tartışılması Anlatım, soru-cevap ve tartışma
6 Edebiyat eserinde metin içi ve metin dışı çerçevesinde toplumsal temaların belirlenmesi Anlatım, soru-cevap ve tartışma
7 Farklı edebiyat türlerinden örneklerin analizleri (Kısa öykü, roman, tiyatro, masal) Anlatım, soru-cevap ve tartışma
8 Ara Sınav
9 Ömer Seyfettin hikayelerinde sosyolojik ögeler Yazarın bir öyküsünün belirlenmesi, öğrenciler tarafından ön hazırlık yapılması ve sınıfta tartışılması
10 Halit Ziya Uşaklıgil hikayelerinde sosyolojik ögeler Yazarın bir öyküsünün belirlenmesi, öğrenciler tarafından ön hazırlık yapılması ve sınıfta tartışılması
11 Memduh Şevket Esendal öykülerinde sosyolojik ögeler Yazarın bir öyküsünün belirlenmesi, öğrenciler tarafından ön hazırlık yapılması ve sınıfta tartışılması
12 Samim Kocagöz öykülerinde sosyolojik ögeler Yazarın bir öyküsünün belirlenmesi, öğrenciler tarafından ön hazırlık yapılması ve sınıfta tartışılması
13 Masallarda sözlü kültür aktarımı ve toplumsal temalar (Anadolu, Avrupa ve Ortadoğu Masallarından örnekler) Bir masalın belirlenmesi, öğrenciler tarafından ön hazırlık yapılması ve sınıfta tartışılması
14 Tiyatro eserlerinde toplumsal temalar ve bir eserin analiz edilmesi Türk tiyatrosundan bir oyunun belirlenmesi, canlı/ online izlenmesi ve analiz edilmesi
15 Sinema filmlerinde toplumsal temalar ve bir film/ dizi bölümünün analiz edilmesi Filmin/ dizi bölümünün izlenmesi ve analiz edilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Köksal Alver; Edebiyat Sosyolojisi, Hece Yayınları, Ankara 2006
2 Francis E. Merril; Edebiyat Sosyolojisi (Çev.Gubse Uzun)
3 Gustave Lanson; Edebiyat Tarihi ve Sosyoloji, Çev. Cemil Meriç, Hisar, Sayı 154, 1976
4 Lucien Goldman, Roman Sosyolojisi, Birleşik Yayınlar, Ankara 1999.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak kitaplar, hikayeler, masallar, sinema/ dizi film bölümü

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 12 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 6 1 6
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90