|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ (caglagurlas@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KAMURAN ÖZDİL, KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bakım hizmeti konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri bütünleştirip, özümseyerek; bakım hizmeti verme yetisi kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Yaşlı bireylerde sistemlere yönelik sorunları saptayabilir ve bu sorunlara yönelik girişimleri planlayıp, uygulayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-9 Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
| DÖÇ-2 | İlaç uygulamalarına ilişkin genel bilgi sahibi olarak oral ve lokal ilaç uygulamalarını sekiz doğru ilke doğrultusunda gerçekleştirebilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-8 Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
| DÖÇ-3 | Yaşlı bireyle iletişim ilkelerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-5 Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-17 Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders yaşlı bireyin temel bakım ilkelerinin ve uygulamalarının yer aldığı konuları kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ders programının açıklanması Yaşlıda İlaç uygulamaları ve akılcı ilaç kullanım | Anlatma Yöntemi Soru cevap |
| 2 | Yaşlılarda Kan Şekeri Ölçümü ve İnsülin Uygulaması | Anlatma Yöntemi Soru cevap |
| 3 | Yaşlıda Sıcak ve Soğuk Uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, Tartışma Yöntemi |
| 4 | Ağrı ve ağrısı olan yaşlı bakımı | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Solunum sistemine yönelik bakım uygulamaları | Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama |
| 6 | Gastointestinal sisteme yönelik bakım uygulamaları | Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama |
| 7 | Üriner Sisteme yönelik Bakım uygulamaları I | Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Yaşlıda Ayak Sorunları ve Ayak Bakımı | Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama |
| 10 | huzurevi ziyareti, teknik gezi | uygulama |
| 11 | Yaşlı ile iletişim becerileri | Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
| 12 | Yaşlılıkta uyku sorunları ve uykuyu kolaylaştırıcı girişimler | Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
| 13 | Vaka çalışması | Tartışma yöntemi Soru-cevap |
| 14 | Dersin özetlenmesi ve değerlendirilmesi | Tartışma yöntemi Soru-cevap |
| 15 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Kutsal, Yeşim Gökçe,Temel Geriatri, 1. Baskı, Öncü Basımevi, Ankara, 2007 | |
| 2 | Sabuncu Necmiye, Akça Ay Fatma, Klinik Beceriler Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta ve Bakım | |
| 3 | Takibi, 1. Baskı, Nobel Matbaacılık, İstanbul, 2010 | |
| 4 | Giray Hatice, Meseri Reci, Saatlı Gül, Yücetin Nuray, Aydın Pınar, Uçku Reyhan, (2008). | |
| 5 | Kutsal Y.G., Çakmakçı M., Ünal S., “Geriatri 1”, 1.basım, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 1997, sayfa: 62-146. | |
| 6 | Bilgili, N., Kitiş, Y. Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, Projeksiyon Cihazı, Bilgisayar, Vaka Örnekleri, Laboratuvar Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | 14 | 1 | 30 |
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | 16 | 1 | 30 |
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | |||
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 8 | 14 | 112 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 150 | ||