Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / YBP 201 - YAŞLI BAKIMI

Kodu: YBP 201 Adı: YAŞLI BAKIM İLKE VE UYGULAMALARI III Teorik+Uygulama: 2+6 AKTS: 8
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü YAŞLI BAKIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KAMURAN ÖZDİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders öğrencilerde sistemlere yönelik bakım, ölüm halinde bakım ve yaşlılıkta etik ilkeler konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri bütünleştirip, özümseyerek; bakım hizmeti verme yetisi oluşturur.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yaşlıda sistemlere yönelik bakım uygulamalarının yürütülmesinde temel kuralları açıklayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Yaşlılıkta palyatif bakım ilkelerini tanımlayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Yaşlılıkta ölüm halinde bakım ilkelerini açıklayabilir. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
PÇ-11 •Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur.
PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Yaşlılıkta ihmal, istismar, ayrımcılık ile ilgili bulguları değerlendirebilir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
PÇ-11 •Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sistemler ile ilgili temel kavramlar, yaşlılıkta verilecek sistemlere yönelik bakım, ölüm halinde temel bakım hizmetleri, etik konular ve uygulamaları konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders programının açıklanması, Kas İskelet Sistemi Hastalıklarında Bakım Anlatma yöntemi Tartışma yöntemi
2 Kas İskelet Sistemi Hastalıklarında Bakım ve Vaka Uygulaması Anlatma yöntemi Soru cevap
3 Yatağa Bağımlı Yaşlı Bakımı Vaka çalışması, Tartışma Yöntemi
4 Yatağa Bağımlı Yaşlı Bakımı Vaka Uygulaması Kavram Haritası Beyin fırtınası
5 Yaşlıda Basınç Yaraları ve önlenmesi Kavram Haritası Beyin fırtınası
6 Yaşlıda temel palyatif bakım Örnek olay Tartışma
7 Ölüm ve Ölüm sonrası Dönemde Yaşlı Bakımı Kavram Haritası Soru cevap
8 Ara Sınav
9 Yaşlılarda duyu organlarına ait sorunlar ve uygulamalar Kavram Haritası Tartışma yöntemi
10 Yaşlılıkta düşme ve önlenmesi Kavram Haritası Tartışma yöntemi
11 Yaşlılıkta kazalar ve önlenmesi Örnek olay Tartışma
12 Yaşlılıkta ihmal ve istismar Rol yapma Soru cevap
13 Yaşlı ayrımcılığı Anlatma yöntemi Soru cevap
14 Vaka Çalışması Makale okuma Tartışma yöntemi
15 Dersin değerlendirilmesi Soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sabuncu Necmiye, Akça Ay Fatma, Klinik Beceriler Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta ve Bakım
2 Kutsal Y. Gökçe, Çakmakçı M., Ünal S., Geriatri 1, Hekimler Yayın Birliği, Ankara 1997.
3 Kutsal Yeşim Gökçe, Temel Geriatri, 1. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara 2007.
4 Bilgili, N., Kitiş, Y. Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık, Ankara, 2017.
5 Fındık, Ü., Erol, Ö. Geriatrk Hasta ve Hemşirelik Bakımı. Alter Yayıncılık, Ankara, 2010.
6 Karadakovan A., Yaşlı sağlığı ve Bakım, Ankara, 2014.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitap, öğretim elemanı tarafından seçilmiş rapor, makale ve vaka örnekleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje 30
Final Sınavı 16 1 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 8 14 112
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 9 18
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 8 16
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 14 42
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 240