|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KAMURAN ÖZDİL, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu ders öğrencilerde sistemlere yönelik bakım, ölüm halinde bakım ve yaşlılıkta etik ilkeler konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri bütünleştirip, özümseyerek; bakım hizmeti verme yetisi oluşturur. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Yaşlıda sistemlere yönelik bakım uygulamalarının yürütülmesinde temel kuralları açıklayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-8 Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-9 Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Yaşlılıkta palyatif bakım ilkelerini tanımlayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-8 Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Yaşlılıkta ölüm halinde bakım ilkelerini açıklayabilir. |
PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-6 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. PÇ-8 Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-9 Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-11 Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur. PÇ-12 Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-4 | Yaşlılıkta ihmal, istismar, ayrımcılık ile ilgili bulguları değerlendirebilir. |
PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-7 Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. PÇ-9 Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. PÇ-11 Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Sistemler ile ilgili temel kavramlar, yaşlılıkta verilecek sistemlere yönelik bakım, ölüm halinde temel bakım hizmetleri, etik konular ve uygulamaları konularını kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ders programının açıklanması, Kas İskelet Sistemi Hastalıklarında Bakım | Anlatma yöntemi Tartışma yöntemi |
| 2 | Kas İskelet Sistemi Hastalıklarında Bakım ve Vaka Uygulaması | Anlatma yöntemi Soru cevap |
| 3 | Yatağa Bağımlı Yaşlı Bakımı | Vaka çalışması, Tartışma Yöntemi |
| 4 | Yatağa Bağımlı Yaşlı Bakımı Vaka Uygulaması | Kavram Haritası Beyin fırtınası |
| 5 | Yaşlıda Basınç Yaraları ve önlenmesi | Kavram Haritası Beyin fırtınası |
| 6 | Yaşlıda temel palyatif bakım | Örnek olay Tartışma |
| 7 | Ölüm ve Ölüm sonrası Dönemde Yaşlı Bakımı | Kavram Haritası Soru cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Yaşlılarda duyu organlarına ait sorunlar ve uygulamalar | Kavram Haritası Tartışma yöntemi |
| 10 | Yaşlılıkta düşme ve önlenmesi | Kavram Haritası Tartışma yöntemi |
| 11 | Yaşlılıkta kazalar ve önlenmesi | Örnek olay Tartışma |
| 12 | Yaşlılıkta ihmal ve istismar | Rol yapma Soru cevap |
| 13 | Yaşlı ayrımcılığı | Anlatma yöntemi Soru cevap |
| 14 | Vaka Çalışması | Makale okuma Tartışma yöntemi |
| 15 | Dersin değerlendirilmesi | Soru cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Sabuncu Necmiye, Akça Ay Fatma, Klinik Beceriler Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta ve Bakım | |
| 2 | Kutsal Y. Gökçe, Çakmakçı M., Ünal S., Geriatri 1, Hekimler Yayın Birliği, Ankara 1997. | |
| 3 | Kutsal Yeşim Gökçe, Temel Geriatri, 1. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara 2007. | |
| 4 | Bilgili, N., Kitiş, Y. Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
| 5 | Fındık, Ü., Erol, Ö. Geriatrk Hasta ve Hemşirelik Bakımı. Alter Yayıncılık, Ankara, 2010. | |
| 6 | Karadakovan A., Yaşlı sağlığı ve Bakım, Ankara, 2014. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar, kitap, öğretim elemanı tarafından seçilmiş rapor, makale ve vaka örnekleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | 30 | ||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 30 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 8 | 14 | 112 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 9 | 18 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 8 | 16 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 14 | 42 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 240 | ||