|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MELTEM DEĞERLİER GUIOT (mdegerlier@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, nükleer reaktörleer ve hızlandırıcılara dayalı nükleer analitik tekniklerin özelliklerini ve kullanım alanlarını öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Nükleer analitik teknikler hakkında genel bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili temel bilimsel prensip, kavram ve yetenek bilgilerini gösterebilir.
PÇ-4 Karşılaşılan durumlara, fizik prensiplerinin nasıl uygulandığını açıklayabilir, laboratuar aletlerini kullanarak ölçüm ve hesaplamalar yapabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Nötron aktivasyon analiz ve yüklü parçacık aktivasyon analiz yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olabilir |
PÇ-1 Alanı ile ilgili temel bilimsel prensip, kavram ve yetenek bilgilerini gösterebilir.
PÇ-2 Gerekli bilgi, yetenek, bilimsel ve nicel düşünce metotlarını kullanarak problemler çözebilir. PÇ-4 Karşılaşılan durumlara, fizik prensiplerinin nasıl uygulandığını açıklayabilir, laboratuar aletlerini kullanarak ölçüm ve hesaplamalar yapabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Nükleer analitik tekniklerin uygulama alanlarını tanımlayabilir |
PÇ-1 Alanı ile ilgili temel bilimsel prensip, kavram ve yetenek bilgilerini gösterebilir.
PÇ-2 Gerekli bilgi, yetenek, bilimsel ve nicel düşünce metotlarını kullanarak problemler çözebilir. PÇ-4 Karşılaşılan durumlara, fizik prensiplerinin nasıl uygulandığını açıklayabilir, laboratuar aletlerini kullanarak ölçüm ve hesaplamalar yapabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Çekirdeğin yapısı ve çekirdek tepkimeleri; Çekirdek bölünme tepkimesi; Nötron tepkimeleri ve nötron kaynakları; Araştırma reaktörünün çalışma prensibi; Doğrusal hızlandırıcılar ve çalışma prensibi; Dairesel hızlandırıcılar ve çalışma prensibi; Nötron aktivasyon analizi; Yüklü parçacık aktivasyon analizi; Yüklü parçacık ile X-ışını emisyonu (PIXE); Yüklü parçacık ile gama-ışını emisyonu (PIGE); Radyasyon ile sterilizasyon; Radyason ile polimerlerin çapraz bağlanması; Hızlandırılmış elekton demeti ile baca gazlarından SO2 ve NO gazlarının uzaklaştırılması; Hızlandırılmış elekton demeti ile radyason ile içme suların dezenfeksiyonu. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Çekirdeğin yapısı ve çekirdek tepkimeleri | |
2 | Çekirdek bölünme tepkimesi | |
3 | Nötron tepkimeleri ve nötron kaynakları | |
4 | Araştırma reaktörünün çalışma prensibi | |
5 | Doğrusal hızlandırıcılar ve çalışma prensib | |
6 | Dairesel hızlandırıcılar ve çalışma prensibi | |
7 | Nötron aktivasyon analizi | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yüklü parçacık aktivasyon analizi | |
10 | Yüklü parçacık ile X-ışını emisyonu (PIXE) | |
11 | Yüklü parçacık ile gama-ışını emisyonu (PIGE) | |
12 | Radyasyon ile sterilizasyon | |
13 | Radyason ile polimerlerin çapraz bağlanması | |
14 | Hızlandırılımş elekton demeti ile baca gazlarından SO2 ve NO gazlarının uzaklaştırılması | |
15 | Hızlandırılımş elekton demeti ile radyason ile içme suların dezenfeksiyonu. | |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Krane K.S. Introductory nuclear physics; ISBN 047180553X-Wiley, 1987. | |
2 | Analytical Applications of Nuclear Technique.IAEA ST!/PUB/1181 (ISBN:90-0-114703-1, 2004. | |
3 | Waldemar Scharf . Particle Accelerators and their uses; Hardwood Academic Publishers | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon cihazı, dizüstü bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 5 | 2 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 10 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |