|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | BİYOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERDOĞAN ÇİÇEK (erdogancicek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ZÜBEYDE KUMBIÇAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Farklı hücre tiplerini ışık mikroskobik düzeyde tanıtmak ve hücre komponentlerini elektron mikroskobik fotoğraflarla anlatmak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 |
PÇ-1 Biyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlar PÇ-4 Biyoloji ve ilgili alanlarda biyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir PÇ-8 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir PÇ-9 Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahiptir PÇ-10 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir PÇ-11 Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izler PÇ-12 Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanır PÇ-14 Biyoloji alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı Seminer-Sunum-Rapor |
|
DÖÇ-2 | Işık mikroskobik ve elektron mikroskobik olarak hücrelerin ayrımlayabilir |
PÇ-2 Biyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir PÇ-8 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir PÇ-9 Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahiptir PÇ-11 Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izler PÇ-12 Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanır |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
1 Yassı Hücreler- Böbrekte Bowman kapsülünün pariyetal yaprağı ve inen henle duvarındaki yassı hücrelerin tanıtımı 2 Yassı Hücreler- Kan damarı endotel hücreleri, ekzokrin bezlerde Pars inisyalis duvarını oluşturan hücreler ve akciğer alveollerindeki yassı hücreler 3 Kübik Hücreler- Böbrekte duktus konnektivus, ekzokrin bezlerin Pars inisyalisleri duvarları ve Tiroid bezi folikül epitelini oluşturan hücreler 4 Oval ve Yuvarlak Hücreler- Balık kan dokusunda oval yapılı eritrositler, memeli kan dokusunda yuvarlak yapılı tüm kan hücreleri, ovaryumlarda farklı gelişim aşamasındaki hücreler 5 Prizmatik Hücreler- Mide, bağırsak ve ekzokrin bezlerin Pars sekretoryalarındaki hücreler 6 Piramidal Hücreler- Ekzokrin bezlerin korpus glandulaları, böbrek tubulus proksimalis ve distalis duvarlarındaki hücreler 7 Düzensiz Biçimli Hücreler- Farklı morfolojik görünüme sahip sinir hücreleri, kemik hücreleri 8 Arasınav 9 Mekik biçimli hücreler- Sindirim kanalı, solunum yolları Tunika muskularis’inde ve kan damarı duvarındaki düz kas hücreleri 10 İplik biçimli hücreler- Dilde, özofagusun başlangıcında ve ekstremitelerdeki çizgili kas hücreleri 11 Organellerin elektron mikroskobik fotoğraflarda tanıtımı- Hücre zarı, Hücre zarında madde alış verişini sağlayan değişimler (mikrovilluslar, endositoz, ekzositoz), Glikokaliks, Sentrozomlar 12 Organellerin elektron mikroskobik fotoğraflarda tanıtımı- Hücre zarında hareketi sağlayan değişimler (pseudopodyumlar, kinosilyumlar, flagellumlar), Hücreleri birbirlerine bağlayan değişimler 13 Organellerin elektron mikroskobik fotoğraflarda tanıtımı- Ergastoplazma (ribozomlar, granüler ve agranüler endoplazma retikulumu), Golgi aygıtı, Mitokondriyonlar, Lizozomlar 14 Organellerin elektron mikroskobik fotoğraflarda tanıtımı- Çekirdek ve bölümleri (çekirdek zarı ve porlar, çekirdekçik, heterokromatik ve ökromatik bölgeler) 15 Mitoz Bölünme- Safhaları (soğan kökü ve kuş proventrikulusunda); Mayoz Bölünme- Testis ve ovaryumda farklı gelişim aşamasındaki hücreler 16 Dönem Sonu Sınavı | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yassı Hücreler- Böbrekte Bowman kapsülünün pariyetal yaprağı ve inen henle duvarındaki yassı hücrelerin tanıtımı | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
2 | Yassı Hücreler- Kan damarı endotel hücreleri, ekzokrin bezlerde Pars inisyalis duvarını oluşturan hücreler ve akciğer alveollerindeki yassı hücreler | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
3 | Kübik Hücreler- Böbrekte duktus konnektivus, ekzokrin bezlerin Pars inisyalisleri duvarları ve Tiroid bezi folikül epitelini oluşturan hücreler | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
4 | Oval ve Yuvarlak Hücreler- Balık kan dokusunda oval yapılı eritrositler, memeli kan dokusunda yuvarlak yapılı tüm kan hücreleri, ovaryumlarda farklı gelişim aşamasındaki hücreler | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
5 | Prizmatik Hücreler- Mide, bağırsak ve ekzokrin bezlerin Pars sekretoryalarındaki hücreler | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
6 | Piramidal Hücreler- Ekzokrin bezlerin korpus glandulaları, böbrek tubulus proksimalis ve distalis duvarlarındaki hücreler | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
7 | Düzensiz Biçimli Hücreler- Farklı morfolojik görünüme sahip sinir hücreleri, kemik hücreleri | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mekik biçimli hücreler- Sindirim kanalı, solunum yolları Tunika muskularis’inde ve kan damarı duvarındaki düz kas hücreleri | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
10 | İplik biçimli hücreler- Dilde, özofagusun başlangıcında ve ekstremitelerdeki çizgili kas hücreleri | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
11 | Organellerin elektron mikroskobik fotoğraflarda tanıtımı- Hücre zarı, Hücre zarında madde alış verişini sağlayan değişimler (mikrovilluslar, endositoz, ekzositoz), Glikokaliks, Sentrozomlar | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
12 | Organellerin elektron mikroskobik fotoğraflarda tanıtımı- Hücre zarında hareketi sağlayan değişimler (pseudopodyumlar, kinosilyumlar, flagellumlar), Hücreleri birbirlerine bağlayan değişimler | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
13 | Organellerin elektron mikroskobik fotoğraflarda tanıtımı- Ergastoplazma (ribozomlar, granüler ve agranüler endoplazma retikulumu), Golgi aygıtı, Mitokondriyonlar, Lizozomlar | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
14 | Organellerin elektron mikroskobik fotoğraflarda tanıtımı- Çekirdek ve bölümleri (çekirdek zarı ve porlar, çekirdekçik, heterokromatik ve ökromatik bölgeler) | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
15 | Mitoz Bölünme- Safhaları (soğan kökü ve kuş proventrikulusunda); Mayoz Bölünme- Testis ve ovaryumda farklı gelişim aşamasındaki hücreler | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap, deney, gözlem |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Strete, D., 1995. A Color Atlas of Histology. Harper Collins College Publishers, 294s. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Strete, D., 1995. A Color Atlas of Histology. Harper Collins College Publishers, 294s |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 7 | 7 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 7 | 7 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 58 |