Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR319 - TARİH

Kodu: TAR319 Adı: OSMANLI TARİHİ III (1789-1920) Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET OĞUZ (ahmetoguz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Osmanlı Develeti'nin Parçalanma Sürecini Değerlendirmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Osmanlı devletinin siyasi tarihini anlatabilir. PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Fransız ihtilalinin Osmanlı devletine etkisini açıklayabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Fransız ihtilalinden Cumhuriyetin kuruluşuna kadar Osmanlı tarihini açıklayabilir. PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Osmanlı Devleti'nin Fransız ihtilalinden Cumhuriyetin kuruluşuna kadarki dönem aralığındaki hadiselerin konu başlıkları şeklinde izahı
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Fransız İhtilali ve Sultan III. Selim Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
2 III. Selim'in Tahta Çıkışı ve Saltanat Anlayışı Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
3 Osmanlı Devleti'nin Yüzyılın Başında genel durumu ve harpler. Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
4 Rusya ve Avusturya ile harbin devamı. Savaşın Sonuçları ve Barış III. Selim Islahatları. (Nizam-ı Cedit) Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
5 Sultan II. Mahmut (1808-1839) dönemi. Mısır Sorunu ve Mehmet Ali Paşa Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
6 Sultan I. Abdülmecit(1839-1861) ve Tanzimat Dönemi. Bab-ı Ali Asrı. Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
7 Bab-ı Ali Asrı devlet adamları ve döneme etkileri. Kırım Savaşı(1853-1856) Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
8 Ara Sınav
9 Bu dönemde iç isyanlar ve Tanzimat süreci (1856-1876). Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
10 Yeni Osmanlılar'ın ortaya çıkışı ve Namık Kemal Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
11 Sultan Abdülaziz Dönemi(1861-1876) (1) Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
12 Sultan Abdülaziz Dönemi(1861-1876) (2) Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
13 Sultan V. Murat (1876) Siyasal ortam. Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
14 Sultan Abdülhamit (1876-1909). I ve II. Meşrutiyet dönemleri . Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
15 İttihat ve Terakki, dünyada bloklaşma ve Osmanlı Devleti. Tümevarım Tümdengelim Anlatım Soru cevap Sunum.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İsmail Hakkı UZUNÇARŞILI, OSMANLI TARİHİ IV. Cilt, 1. Kısım (Karlofça Antlaşmasından XVIII. Yüzyılın Sonlarına Kadar) , IV. Cilt, 1. Kısım, 16d1d Sayı, TTK, 2011,Ankara
2 Enver Ziya KARAL, Osmanlı Tarihi c.V-IX, TTK,Ankara
3 Roderich H. Davison, Osmanlı İmparatorluğu'nda Reform (1856-1876), çeviren : Osman Akınbay, Papirüs Yayınları, I. basım İstanbul 1997.
4 Mehmet Seyitdanlıoğlu, Tanzimat Devrinde Meclis-i Vala (1838-1868), TTK Yayınları, Ankara 1999.
5 Carter V. Findley, Osmanlı Devletinde Bürokratik Reform Babıali,(1789-1922), İz Yayınları, İstanbul 1994.
6 Ahmet OĞUZ, Birinci Meşrutiyet Kanun-ı Esasi ve Meclis-i Mebusan, Grafiker Yayınları, Ankara 2010.
7 Şinasi Altundağ, Kavalalı Mehmet Ali Paşa İsyanı Mısır Meselesi 1831-1841, TTK Yayınları , Ankara 1921.
8 Yusuf Akçura, Osmanlı devletinin dağılma devri (XVIII. ve XIX. asırlarda), İlgi Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 2015.
9 Niyazi Berkes, Türkiyede Çağdaşlaşma, yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2010.
10 İsmail Hami Danişmend, İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, Doğu Kütüphanesi Yayınları, İstanbul 2011.
11 Nuri İnugur, Basın ve Yayın Tarihi, Der Yayınları, İstanbul 2005.
12 Kamuran Gürün, Ermeni Dosyası, Remzi Kitabevi, İstanbul 2010.
13 Tayyip Gökbilgin, "1840'tan 1861'e Kadar Cebel-i Lübnan Meselesi ve Dürziler", Belleten, XXVI, 121-12493-119.
14 İlknur Polat Haydaroğlu, Osmanlı İmparatorluğunda Yabancı Okullar, Ocak Yayınları, Ankara 1993.
15 Bayram Kodaman, Abdülhamit Devri Eğitim Sistemi, TTK Yayınları, Ankara 1991.
16 Bayram Kodaman, HAMİDİYE HAFİF SÜVARİ ALAYLARI II. Abdülhamid ve Doğu-Anadolu Aşiretleri, Edebiyat Fakültesi Basımevi, İstanbul 1979.
17 Ahmet Bedevi Kuran, Osmanlı İmparatorluğu'nda İnkilâp Hareketleri ve Milli Mücadele, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2012.
18 Kemal H. Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, Timaş Yayınları, İstanbul 2010.
19 Şerif Mardin , Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, İletişim yayıncılık, İstanbul 2017.
20 Sina Akşin, Jön Türkler ve İttihat ve Terakki, İmge Yayınları, İstanbul 2009.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Osmanlı tarih yazarlarının kitapları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 5 15
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 5 15
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 8 6 48
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 10 4 40
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 162