Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ / TUİ603 - TURİZM İŞLETMECİLİĞİ (DOKTORA)

Kodu: TUİ603 Adı: BİLİM FELSEFESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TURİZM İŞLETMECİLİĞİ (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İBRAHİM İLHAN (ibrahim@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
İBRAHİM İLHAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere bilim felsefesi alanında eleştirel düşünme ve tartışma becerisi kazandırmak, bunun yanında bilimin ne olduğu ve öğrencilerin kendi araştırmalarının bilime nasıl katkı sağlayacağı konusunda kendi görüşlerini geliştirmelerini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilim felsefesi alanını ileri düzeyde kavrar PÇ-4 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak alanıyla ilgili bir araştırmayı planlar, yürütür, değerlendirir ve rapor halinde sunar.
PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan davranışlar ve yetkinlikler geliştirir.
PÇ-10 Edindiği bilgi ve becerileri analiz eder, eleştirel şekilde yorumlar ve değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 turizm alanı bağlamında ampirik metotların önemini ve ilişkisini tanımlar PÇ-4 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak alanıyla ilgili bir araştırmayı planlar, yürütür, değerlendirir ve rapor halinde sunar.
PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan davranışlar ve yetkinlikler geliştirir.
PÇ-10 Edindiği bilgi ve becerileri analiz eder, eleştirel şekilde yorumlar ve değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Turizmin dahil olduğu daha geniş temalar hakkında eksiksiz bir anlayış geliştirir. PÇ-4 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak alanıyla ilgili bir araştırmayı planlar, yürütür, değerlendirir ve rapor halinde sunar.
PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan davranışlar ve yetkinlikler geliştirir.
PÇ-10 Edindiği bilgi ve becerileri analiz eder, eleştirel şekilde yorumlar ve değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Felsefe, Bilim,, Bilim Felsefesi, Bilime Farklı Yaklaşımlar, Bilimin Değeri, Doğrulamacılık, Yanlışlamacı Bilim Kuramı, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Bilimsel Araştırma Programları Metodolojisi, Toplum Bilimlerinin Teorik Temelleri, Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi, Sosyal Bilimde Yöntem, Postmodern Bilim, Araştırma Etiği.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Felsefe Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
2 Bilim Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
3 Bilim Felsefesi Anlatma, Soru- Cevap, Tartışma
4 Sosyal Bilimde Yöntem Proje Sunumu, Soru- Cevap, Tartışma
5 Bilimin Özellikleri Proje Sunumu, Soru- Cevap, Tartışma
6 Bilimin Değeri Proje Sunumu, Soru- Cevap, Tartışma
7 Bilim Kuramları Proje Sunumu, Soru- Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Ontoloji ve Bilim Mantıksal Pozitivizm Proje Sunumu, Soru- Cevap, Tartışma
10 Yanlışlamacılık Kuramı ve Karl Popper Proje Sunumu, Soru- Cevap, Tartışma
11 Thomas Kuhn ve Bilimsel Devrimlerin Yapısı Proje Sunumu, Soru- Cevap, Tartışma
12 Bilimsel Araştırma Programları Metodolojisi: Lakatos Proje Sunumu, Soru- Cevap, Tartışma
13 Postmodern Bilim Proje Sunumu, Soru- Cevap, Tartışma
14 Özgür Bir Toplumda Bilim- Paul Feyerabend Proje Sunumu, Soru- Cevap, Tartışma
15 Sosyal Bilimler Felsefesi Özet Proje Sunumu, Soru- Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Cemal Yıldırım, Bilim Felsefesi, 3. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1991.
2 Cemal Yıldırım, Bilimsel Düşünme Yöntemi, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1997.
3 A. Kadir Çüçen, Bilim Felsefesine Giriş, Sentez Yayıncılık, Bursa, 2012.
4 Ömer Demir, Bilim Felsefesi, Vadi Yayınları, Ankara, 2000.
5 Peter Winch, Sosyal Bilim Düşüncesi ve Felsefe, Çeviren: Ömer Demir, 2. Basım, Vadi Yayınları, Ankara, 2007.,
6 Karl R. Popper, Bilimsel ASraştırmanın Mantığı, Çevirenler: İlknur Aka ve İbrahim Turan, 2. Baskı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003.
7 Andrew Sayer, Sosyal Bilimde Yöntem: Realist Bir Yaklaşım, Küre Yayınları, İstanbul, 2016.
8 Doğan Özlem, Bilim Felsefesi, Notos Kitap Yayınevi, İstanbul, 2010.
9 Alex Rosenberg, Bilim Felsefesi: Çağdaş Bir Giriş, Dipnot Yayınları, Ankara, 2015.
10 Brian Fay, Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi: Çokkiiltürlü Bir Yaklaşım, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2005.
11 Dominique Lecourt, Bilim Felsefesi, Dost Kitabevi Yayınlan, Ankara, 2016.
12 Imre Lakatos, Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi, Alfa, İstanbul, 2014.
13 John Losee, Bilim Felsefesine Tarihsel Bir Giriş, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2012.
14 Paul Feyerabend, Bilim Kilisesi: Özgür Bir Toplumda Bilim, Türkçesi: Cevdet Cerit, Pınar Yayınları, İstanbul, 1991.
15 Pierre Bourdieu, Bilimin Toplumsal Kullanımları: Bilimsel Alanın Klinik Bir Sosyolojisi İçin, Heretik Yayınları, Ankara, 2013.
16 Richard E. Lee ve Immanuel Vvallerstein, İki Kültürü Aşmak: Modem Dünya Sisteminde Fen Bilimleri ile Beşeri Bilimler Ayrılığı, Metis Yayınları, İstanbul, 2007.
17 Teo Grunberg ve David Grunberg, Bilim Felsefesi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, 2013.
18 Thomas S. Kuhn, Asal Gerilim, Bilimsel Gelenek ve Değişim Üzerine Seçme İncelemeler, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1994.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer 2 30
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 30

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 14 28
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 7 14
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 3 12
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180