Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM FAKÜLTESİ / T426 - TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK

Kodu: T426 Adı: TURİZM POLİTİKASI VE PLANLAMASI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DUYGU EREN (deren@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Turizm alanında değişik araştırmalar yapılmaktadır. İlk bakışta birbirinden ayrı ve kopuk gibi görünen bu araştırmalar, aslında bir olayın değişik boyutlarına ışık tutma çabalarıdır. Turizm politikası ve planlaması ise araştırmalara dayanan bir süreçtir. Bu derste turizm planlamasının sağladığı çerçeve içerisinde turizm işletmeciliği öğrencilerinin değişik araştırmalar arasında sistematik ilişkiler kurabilme yeteneklerini geliştirmek amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Turizm planlamasının değişik unsurlarını tanımlar ve açıklar. PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Etkili destinasyon planlamasının yollarını açıklar. PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bir turizm destinasyonunun potansiyelini değerlendirebilir PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
PÇ-4 Alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri, örgütün bölümleri ve birbirleriyle ilişkileri ve etkileşimleri, yönetimi, politikaları ve stratejileri konularında bilgi sahibidir. Alanı ile ilgili hizmet verme politika ve stratejilerini kullanır, hizmet süreçlerini tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, gözden geçirir, geliştirir, değerlendirir, hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm bulur ve tüketici tatminini ölçme araçları geliştirir ve kullanır
PÇ-7 Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, katkı sağlar ve değişimlere uyum sağlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sürdürülebilir turizm gelişimi planlamasının önemini açıklar. PÇ-1 Alanında yer alan belirli bir meslek, iş ile ilgili detaylı ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir. Bu bilgileri, kuramları, modelleri genel olarak ve iş ortamında kullanır ve yorumlar
PÇ-3 Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir. Bu süreçleri analiz eder, planlar, uygular, denetler ve gerektiğinde hizmet verme süreçlerini yeniden yapılandırır ve geliştirir. Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımlar gerektiren hizmet süreçlerini ve işleri yönetir veya dönüştürür
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Turizm planlaması aralarında geri bildirim bulunan aşamalardan oluşan devamlı bir süreçtir. Dersin kapsamını turizm planlaması sürecinin aşamalarının ayrıntılı açıklaması ve bu aşamaların dayandığı araştırmalar oluşturmaktadır. Dersin içeriği, haftalık ayrıntılı ders içeriğinde sunulduğu üzere turizm gelişimi ve planlaması ile ilgili temel başlıklardan oluşmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Turizm ve turizm sisteminin unsurları. Turizme disiplinler arası yaklaşımlar. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
2 Turizm endüstrisi ve yapısı: Çekicilikler, Altyapı ve Üstyapı. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
3 Turizm talebi: turizm talep türleri, efektif talep göstergeleri, turizm talebinin belirleyicileri, turizm talebinin ölçümü, ulusal ve uluslar arası turizm talebi. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
4 Planlamanın tanımları, planlama sürecinin ve çözümlemelerinin anahtar unsurları. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
5 Planlama sürecinin aşamaları, Kısa ve uzun vadeli planlama. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
6 Destinasyon tanımı. Destinasyon türleri, destinasyonun özellikleri. Destinasyon seçim süreci ve turistik bölge belirleme kriterleri. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
7 Turizm ve kalkınma ve destinasyon arasındaki bağıntı. Destinasyon yönetim sistemleri. Destinasyon planlama rehberi. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
8 Ara Sınav
9 Turizm potansiyelinin değerlendirilmesi. Arz ve talep uyumu. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
10 Ulusal ve bölgesel turizm gelişimi ve planlaması hiyerarşisi. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
11 Destinasyonlar üzerine turizmin etkilerinin değerlendirilmesi: Ekonomik, sosyo-kültürel ve ekolojik. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
12 Taşıma kapasitesi ve sürdürülebilir kalkınma kavramları. Sürdürülebilir turizm gelişimi için planlama. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
13 Sürdürülebilir kalkınma ve planlama yaklaşımları ve sürdürülebilirlik göstergeleri. Anlatım, Sorular-cevaplar, Tartışmalar
14 Özellikle turizm gelişim ve tanıtım planları, ulusal eylem planları, ulusal turizm politikaları dikkate alınarak beş yıllık kalkınma planlarını gözden geçirilmesi. Örnek Olaylar
15 Özellikle Kapadokya dikkate alınarak, Türkiye’nin değişik bölge ve şehirlerindeki ve turizm faaliyetlerinin gelişimi ve planlanması. Örnek Olaylar
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Orhan İÇÖZ, Turgut VAR ve İbrahim İLHAN, Turizm Planlaması ve Politikası: Turizmde Bölgesel Planlama, 2. Basım, Turhan Kitapevi, Ankara, 2009.
2 Clare A.GUNN, Tourism Planning, Second Edition, Taylor &Francis, New York,1988.
3 Edward INSKEEP, Tourism Planning: An Integrated and Sustainable Development Approach, Van Nostrand Reinhold, New York, 1991.
4 George McINTYRE, Sustainable Tourism Development: Guide for Local Planners, World Tourism Organization, Madrid, 1993.
5 World Tourism Organization, Integrated Planning, AVDA, Del Generalisimo, 59 - Madrid -16, WTO,Madrid, 1978.
6 World Tourism Organization, National and Regional Tourism Planning: Methodologies and Case Studies, International Thomson Business Press, London, 1994.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
O. İÇÖZ, T. VAR, İ. İLHAN: Turizm Planlaması ve Politikası: Turizmde Bölgesel Planlama, 2. Basım, Turhan Kitabevi, Ankara, 2009.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 4 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 2 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 3 9
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 60