Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

AVANOS GÜZEL SANATLAR MESLEK YÜKSEKOKULU / MRS203 - MİMARİ RESTORASYON

Kodu: MRS203 Adı: GELENEKSEL EL SANATLARI VE UYGULAMALARI I Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü MİMARİ RESTORASYON
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SULTAN DALKIRAN (sultandalkiran@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SULTAN DALKIRAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Geleneksel el sanatları kavramının öğretilmesi, mimariye bağlı, mimariye bağlı olmayan el sanatlarının ayrımına varması, mimariye bağlı el sanatları hakkında kavram ve terimlerin kazandırılması amaçlanır. Mimariye bağlı olan el sanatlarımızdan taş işçiliği, tuğla işçiliği, alçı işçiliği, ahşap işçiliği, çini sanatı, revzen sanatı, maden sanatı, kalem işi sanatı ve hat sanatının tarihçeleri, yapım teknikleri, kullanılan malzemeler, uygulanan alanlar ve örnekler doğrultusunda öğretilmesi, ahşap işçiliği, taş işçiliği ve revzen sanatı ile ilgili uygulamaların yapılması amaçlanır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Geleneksel el sanatları kavramını açıklayabilir. PÇ-31 Geleneksel el sanatlarının teknikleri, malzemeleri, tarihsel gelişimi ve motifleri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Mimariye bağlı ve mimariye bağlı olmayan el sanatlarını sınıflandırabilir. PÇ-31 Geleneksel el sanatlarının teknikleri, malzemeleri, tarihsel gelişimi ve motifleri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Mimariye bağlı olan el sanatları hakkında kavram ve terimleri açıklayabilir. PÇ-31 Geleneksel el sanatlarının teknikleri, malzemeleri, tarihsel gelişimi ve motifleri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Taş işçiliği sanatı ve tarihçesi hakkında bilgi verebilir. PÇ-31 Geleneksel el sanatlarının teknikleri, malzemeleri, tarihsel gelişimi ve motifleri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Tuğla işçiliği sanatı ve tarihçesi hakkında bilgi verebilir PÇ-31 Geleneksel el sanatlarının teknikleri, malzemeleri, tarihsel gelişimi ve motifleri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Alçı işçiliği sanatı ve tarihçesi hakkında bilgi verebilir. PÇ-31 Geleneksel el sanatlarının teknikleri, malzemeleri, tarihsel gelişimi ve motifleri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Ahşap işçiliği sanatı ve tarihçesi hakkında bilgi verebilir. PÇ-31 Geleneksel el sanatlarının teknikleri, malzemeleri, tarihsel gelişimi ve motifleri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Ahşap ve taş işçiliği ile ilgili uygulama yapabilir. PÇ-31 Geleneksel el sanatlarının teknikleri, malzemeleri, tarihsel gelişimi ve motifleri hakkında bilgi sahibi olur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Geleneksel El Sanatları Kavramının Tanımlanması, Mimariye Bağlı ve Mimariye Bağlı Olmayan El Sanatlarının Sınıflandırılması, Mimariye Bağlı Olan El Sanatları Hakkında Kavram ve Terimler, Taş İşçiliği Sanatı ve Tarihçesi, Kullanılan Malzemeler ve Yapım Teknikleri, Uygulanan Alanlar ve Örnekler, Tuğla İşçiliği Sanatı ve Tarihçesi, Kullanılan Malzemeler ve Yapım Teknikleri, Uygulanan Alanlar ve Örnekler, Alçı İşçiliği Sanatı ve Tarihçesi, Kullanılan Malzemeler, Yapım Teknikleri, Uygulanan Alanlar ve Örnekler, Ahşap İşçiliği Sanatı ve Tarihçesi, Kullanılan Malzemeler ve Yapım Teknikleri, Uygulanan Alanlar ve Örnekler, Ahşap ve Taş İşçiliği İle İlgili Uygulamalar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Geleneksel El Sanatları Kavramının Tanımlanması. Mimariye Bağlı ve Mimariye Bağlı Olmayan El Sanatlarının Sınıflandırılması. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
2 Türk Süsleme Sanatının Ana İlkeleri Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
3 Mimariye Bağlı Olan El Sanatları Hakkında Kavram ve Terimler. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
4 Geleneksel Türk El Sanatlarında Kullanılan Bitkisel Motifler. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
5 Geleneksel Türk El Sanatlarında Kullanılan Bitkisel Motifler. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
6 Geleneksel Türk El Sanatlarında Kullanılan Geometrik Motifler. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
7 Geleneksel Türk El Sanatlarında Kullanılan Geometrik Motifler. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
8 Ara Sınav
9 Geleneksel Türk El Sanatlarında Kullanılan Diğer Motifler. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
10 Geleneksel Türk El Sanatlarında Figürler. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
11 Geleneksel Türk El Sanatlarında Figürler. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
12 Türk Sanatlarında Kullanılan Mukarnas. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
13 Geleneksel Türk El Sanatlarında Kullanılan Yazılı Süsleme. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
14 Geleneksel Türk El Sanatlarında Kullanılan Yazılı Süsleme. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
15 Karışık motif örnekleri. Powerpoint (slayt) gösterisi eşliğinde konu anlatımı, terimlerin açıklanması, uygulamalar, soru-cevap.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Beşoğul, İ. (1982). Türk Motifleri ve İşlemeleri. İstanbul: Gonca Yayınevi.
2 Birol, İ.A. Derman, F.Ç. (1991).Türk Tezyini San'atlarında Motifler. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı Yayıncılık.
3 Öney, G. (1992). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
4 Sözen, M. (2001). Geleneksel Türk El Sanatları. İstanbul: Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş.
5 Erbek, M. (2002). Çatalhöyük'ten Günümüze Anadolu Motifleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
6 Ayhan, N. (2011). Desen Kitabı - Çiçekli Geometrik ve Geleneksel Motiflerle 500 Faklı Motif. İstanbul: Tuva Tekstil.
7 Kılıçkan, H. (2019). Tarih Boyunca Bezeme Sanatı ve Örnekleri. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
8 Barışta, H. Ö. (2020). Türk El Sanatları – 2. İstanbul: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, Projeksiyon Cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 6 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 99