|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ERKAN HİRİK (erkanhirik@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ERKAN HİRİK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Genelde sözlükler ve sözlükçülük hakkında bilinmesi gerekenlerin belirli bir çerçevede bilinmesini sağlamaktır. Özelde ise Türk sözlükçülüğünün tarihi kronolojik süreci ve bu konuda oluşmuş eserler hakkında bilgi sahibi yapmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Sözlükler ve sözlükçülük hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Türk sözlükçülük geleneğini bilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Günümüze kadar oluşturulan sözlükleri bilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Sözlükler ve sözlükçülük üzerine genel bilgiler verildikten sonra sözlük çeşitleri üzerinde durulur. Türk sözlükçülük geleneği ve çalışmaları ele alınır. Tarihi, güncel ve lehçe sözlükleri işlenir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Sözlük ve sözlükçülük hakkında genel bilgi. | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Sözlükbilimin tarihçesi. | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Sözlüklerin yazılış sebepleri | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Sözlüklerin hazırlanmasında uyulması gereken ilkeler | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Sözlük çeşitleri ve özellikleri . | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Sözlük çeşitleri ve Özellikleri | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Sözlük çeşitleri ve Özellikleri | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Malzemenin kaydedildiği ortam açısından sözlükler. | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Yazılış biçimleri açısından sözlükler. | Anlatma Yöntemi |
| 11 | Manzum sözlükler ve özellikleri. | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Eski Türkçe dönemi sözlükleri ve özellikleri. | Anlatma Yöntemi |
| 13 | Orta Türkçe ve Tarihi Türk Lehçeleri sözlükleri ve özellikleri. | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Çağdaş Türk Lehçe ve Şiveleri sözlükleri ve özellikleri. | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Çağdaş Türk Lehçe ve Şiveleri sözlükleri ve özellikleri. | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | İlhan, Nadir, 2007, Geçmişten Günümüze Sözlükçülük Geleneği ve Türk Dili Sözlükleri, Manas Yayınları, Elazığ | |
| 2 | Aksan, Doğan, 1982, Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK Yayınları, Ankara | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 6 | 14 | 84 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 15 | 30 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 4 | 40 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||