Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / CM-308 - ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: CM-308 Adı: ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEVGİ GÜNEŞ DURAK (sgdurak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SERKAN ŞAHİNKAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
1. ÇED Yönetmeliğince belirlenen tesisler için Çevresel Etki Değerlendirme Raporları hazırlama yeterliğinin kazandırılması, 2. ÇED Raporlarının ve Proje Tanıtım Dosyalarının hazırlanması esnasında takip edilmesi gereken teknik ve idari adımlar konusunda gerekli bilginin sağlanması, 3. Çevre Kanunu ve ilgili yönetmelikler konusunda genel bilginin kazandırılması, yönetmeliklerin inceleme ve uygulama yeteneğinin geliştirilmesi, 4. Ulusal ve yerel ölçekteki Çevre Yönetimi kavramının incelenmesi, çevre yönetiminden sorumlu kurum ve kuruluşların tanıtılması, 5. ÇED için gerekli dokümanların temin edilmesi konusunda araştırma yeteneğinin geliştirilmesi, 6. Faaliyetleri çevresel etkilerine göre değerlendirmek konusunda sistematik ve çok disiplinli bir ekip çalışması anlayışının kazandırılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 ÇED raporunu tanımlayabilir. PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 ÇED prosedürünü aşamalarıyla tanımlayabilir. PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-7 Kaynak araştırması yapabilme , bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,
PÇ-8 Ulusal ve uluslar arası alanda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilme ve yenileme yetkinliği.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İdeal bir ÇED raporu hazırlarken dikkat edilecek noktaları tanımlayabilir. PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Konu ile ilgili yönetmelikleri tanımlayabilir. PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Hazırlanmış ÇED raporlarını inceleyebilir ve değerlendirebilir. PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği,
PÇ-7 Kaynak araştırması yapabilme , bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,
PÇ-8 Ulusal ve uluslar arası alanda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilme ve yenileme yetkinliği.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Örnek bir ÇED raporu denemesi yapabilir. PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
ÇED in felsefesi ve temel kavramları ile ilgili gelişmeler. ÇED yöntemlerinde gelişmeler, Çevrenin kalitesini etkileyen önemli faaliyetler, Uluslararası ÇED Politikası Eylem Planları, Ulusal Çevre Eylem Planlarında amaçlar, hedefler ve ilkeler, uygulama stratejileri, Çevresel kararlarda halkın katılımı, ÇED in geleceği ve çözüm bekleyen sorunları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çevresel Etki Değerlendirmesi Nedir? Anlatma Yöntemi
2 Çevresel Etki Değerlendirmesi Sürecinin Prensipleri ve Aşamalarına Giriş Anlatma Yöntemi
3 Çevresel Etki Değerlendirmesi Sürecinin Prensipleri ve Aşamalarına Devam Anlatma Yöntemi
4 Çevresel Etki Değerlendirmesi Sürecinin Yönetimine Giriş Anlatma Yöntemi
5 Çevresel Etki Değerlendirmesi Sürecinin Yönetimine Devam Anlatma Yöntemi
6 Çevresel Etki Değerlendirmesi Sürecinin Yönetimine Devam Anlatma Yöntemi
7 Çevresel Etki Değerlendirmesi Mevzuatına Giriş Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Çevresel Etki Değerlendirmesi Mevzuatına Devam Anlatma Yöntemi
10 Farklı Sektörler için Hazırlanmış Raporların Değerlendirilmesi Anlatma Yöntemi
11 Farklı Sektörler için Hazırlanmış Raporların Değerlendirilmesi Anlatma Yöntemi
12 Öğrenci Gruplarının Hazırladığı ÇED Raporlarının İncelenmesi Anlatma Yöntemi
13 Öğrenci Gruplarının Hazırladığı ÇED Raporlarının İncelenmesi Anlatma Yöntemi
14 Öğrenci Gruplarının Hazırladığı ÇED Raporlarının Halk Günü Toplantısı Anlatma Yöntemi
15 Yapılan Halk Günü Toplantılarında Ortaya Çıkan Sonuçların Değerlendirilmesi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 • Türkiye’de ÇED ve ÇED Yönetmeliği İçerik Çözümlemesi, Mihriban Şengül, Detay Yayıncılık, 2002.
2 • Çevre Hukuku Açısından Çevresel Etki Değerlendirmesi, Abdurrahman Saygılı, İmaj Yayıncılık, Ankara, 2007.
3 • Environmental Impact Assessment, Pratical Solutions to Recurrent Problems, D.P. Lawrence, Wiley-Interscience, New Jersey, 2003.
4 • İlgili teknik kitaplar ve raporlar.
5 · Çevresel Etki Değerlendirmesi Ders Notları, İ.T.Ü. Çevre Mühendisliği Bölümü, 2003.
6 · Çevresel Etki Değerlendirmesi El Kitabı, Çevre ve Orman Bakanlığı Yayını, Mart 2006.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
ÇED Raporları, ÇED Yönetmeliği

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 12 24
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 140