|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SEVGİ GÜNEŞ DURAK (sgdurak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ERKAN KALIPCI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Çevre Mühendisliği uygulamaları için hidrolik konusunda esasların öğretilmesi. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Temel hidrolik tasarım bilgilerini özetleyebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İletim sistemleri hidrolik hesap ve tasarımı ile ilgili bilgileri özetleyebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Hidrolik tasarım problemlerini çözebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Su dağıtım sistemleri hidrolik hasap ve tasarımı ile ilgili bilgileri özetleyebilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Borular içerisinde akım, hareket denklemi, laminer akım hali, türbülanslı akım hali, viskoz alt tabaka, çekirdek bölgesi, pürüzlü cidar, enerji kaybı: yersel enerji kayıpları, sürekli enerji kayıpları, boruların hidrolik hesapları, açık kanallarda akım, üniform akım, bir kesitte basınç dağılımı, enerji kaybı, üniform akımın hesabı, en uygun kesit kavramı, farklı kesitler için en uygun kesitin belirlenmesi, açık kanallarda üniform olmayan akımlar, özgül enerji, kritik rejim, nehir ve sel rejimi, kanal eğimi tanımları, su yüzeyinin diferansiyel denklemi, üniform olmayan akımlarda boyuna profiller, açık kanallarda akım, su yüzeyinde yerel değişimler, hidrolik sıçrama, enkesit değişimleri, kanal kontrolleri, kapaklar, keskin kenarlı savaklar, dolu savak ve bağlamalar, model teorisi, benzerlik koşulları, dinamik metoda göre benzerlik, Froude modelleri, Reynolds modelleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Boyut Analizi, Hidrolik Benzeşim ve Modelleme | Anlatma Yöntemi. |
2 | Boyut Analizi, Hidrolik Benzeşim ve Modelleme | Anlatma Yöntemi. |
3 | Akışkanların dinamiği | Anlatma Yöntemi. |
4 | Akışkanların dinamiği; Boyut analizi | Anlatma Yöntemi. |
5 | Borularda akım (Laminer ve Türbülanslı akım) | Anlatma Yöntemi. |
6 | Borularda akım (Sürekli yük kayıpları) | Anlatma Yöntemi. |
7 | Borularda akım (Yersel yük kayıpları) | Anlatma Yöntemi. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Seri,paralel ve hazneleri birleştiren borular | Anlatma Yöntemi. |
10 | Pompalar | Anlatma Yöntemi. |
11 | Açık kanal akımları (Üniform akımlar) | Anlatma Yöntemi. |
12 | Açık kanal akımları (Üniform olmayan akımlar) | Anlatma Yöntemi. |
13 | Sü yüzeyi profilleri | Anlatma Yöntemi. |
14 | Akım ölçümleri | Anlatma Yöntemi. |
15 | Uygulamalar | Anlatma Yöntemi. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik, Mehmet Berkün, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2010. | |
2 | Boru ve Açık Kanal Hidroliği, M.Emin Karahan, Teknik Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1986. | |
3 | Fluid Hydraulics, W. H. Graf , Wiley, 2002. | |
4 | Hidrolik, B: Mutlu Sümer, İstemi Ünsal ve Mehmetçik Bayazıt, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
İnternet kaynakları, ders kitapları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 158 |