Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / CM-218 - ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: CM-218 Adı: DOĞA VE BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİK Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEVAL ARAS (saras@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dünyadaki canlı çeşitliliğini, canlı alemlerinin genel sistematiği ve özelliklerini kavratmak; canlıların ortaya çıkma ve çeşitlenme sürecini kavratmak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sürdürülebilir dünya toplumu ve dengeli dünya modeli kavramlarını açıklayabilir. PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İnsan populasyonunun artışı ve etkilerini açıklayabilir. PÇ-7 Kaynak araştırması yapabilme , bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Nüfus artışı ile insanoğlunun karşılaştığı ekolojik sorunlar arasında ilişki kurabilir. PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği,
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Nüfus artışı ile sürdürülebilir kaynak kullanımı arasındaki ilişkiyi kavrayabilir. PÇ-5 Çevre Mühendisliği ile ilgili modelleme programlarını ve bilişim teknolojilerini kullanma becerisi,
PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği,
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Biyolojik çeşitliliğin önemini ve korunmasını açıklayabilir. PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Korunması gereken doğal alanları tanıyabilir. PÇ-7 Kaynak araştırması yapabilme , bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Çevre yönetim planlarının hazırlanmasında kullanılan Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) yöntemini açıklayabilir. PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği,
PÇ-7 Kaynak araştırması yapabilme , bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,
PÇ-8 Ulusal ve uluslar arası alanda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilme ve yenileme yetkinliği.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Doğa ve biyo-çeşitlilik ile ilgili temel kavramlar, ilke ve yaklaşımlar, insan-doğa kavramları ve ilişkisi, doğadaki hayvan türleri ve dağılışları etkileyen faktörler, doğal alanlar ve korunması, dünya ve Türkiye'de milli park, tabiat anıtları anlayışları, egzotik, endemik türlerin Türkiye'de ve dünya'da dağılımı, doğanın korunması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Savurgan Toplum, Sürdürülebilir Dünya Toplumu, Dengeli Dünya Modeli, Doğal Kaynaklar Anlatım Soru-Cevap Tartışma
2 Nüfus Artışı ve Kentleşme, Kentsel Büyüme Anlatım Soru-Cevap Tartışma Sunum
3 İnsanlığın Ekolojik Sorunları; Tarım ve Gıda Sorunu, Enerji sorunu Anlatım Soru-Cevap Tartışma
4 Çevre Kirlenmesi Anlatım Soru-Cevap Tartışma
5 Doğa Koruma; Ekolojik Denge, Kirlenmenin Önlenmesi Anlatım Soru-Cevap Tartışma
6 Nüfus Artışının Durdurulması, Doğal Kaynakların Sürdürülebilir Kullanımı Anlatım Soru-Cevap Tartışma
7 Biyolojik Çeşitlilik ve Korunması, Türlerin ve Tür Topluluklarının Korunması, Ada Biyocoğrafya Kuramı Anlatım Soru-Cevap Tartışma
8 Ara Sınav
9 Biyolojik Çeşitliliğin Yarar ve Hizmetleri, Biyolojik Çeşitliliğin Sömürülmesi Anlatım Soru-Cevap Tartışma
10 Doğal Alanların Korunması (Milli Parklar, Tabiatı Koruma Alanları, Tabiat Anıtı ve Tabiat Parkları) Anlatım Soru-Cevap Tartışma Sunum
11 Egzotik, endemik türlerin Türkiye'de ve dünya'da dağılımı. Anlatım Soru-Cevap Tartışma
12 Çevre koruma ve idaresinde yeni yaklaşımlar; Uluslararası Çevre Antlaşmaları, Çevre Hukuku, Çevre Kanunu ve Yönetmelikleri, Tehlike Sınır ve Risk Analizleri Anlatım Soru-Cevap Tartışma
13 Çevre Politikası, Çevre Ekonomisi, Çevre Planlaması, Çok Yönlü Kullanım ve Ekolojik Stres Anlatım Soru-Cevap Tartışma
14 Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED), Çevresel Etki Değerlendirmesinin Aşamaları Anlatım Soru-Cevap Tartışma
15 Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Yöntemleri Anlatım Soru-Cevap Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ekoloji ve Çevre Bilimleri, Fikret Berkes ve Mine Kışlalıoğlu, Remzi Kitabevi, 2011.
2 Dünya’da ve Türkiye’de Biyolojik Çeşitlilik ve Koruma, Ç. Güler, İ. Tekeli, N. Algan ve S.V. Yerli, TÜBA Yayınları, Ankara, 2006.
3 Yeryüzünün Acısı, H. Reeves ve H. Lenoir, Yapı Kredi, 2007.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Makale, İnternet Kaynakları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 130